Photo ofMadremanya-Puig d'en Güell-Puig de Can Llavanera-Vilers-Bosc de la Romeguera-el Pedró Photo ofMadremanya-Puig d'en Güell-Puig de Can Llavanera-Vilers-Bosc de la Romeguera-el Pedró Photo ofMadremanya-Puig d'en Güell-Puig de Can Llavanera-Vilers-Bosc de la Romeguera-el Pedró

July 31, 2023
July 2023

near Vilers, Catalunya (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Ruta feta amb el caminants dels diumenge i els nostres inseparables companys de “quatre potes”.
En primer lloc i per advertir, haig de comentar una petita incidència d’aquesta ruta...sota el veïnat de Vilers i a tocar de la riera, temps enrere havíem caminat aprofitant un corriol que ara, degut a la mà de home i la força de la natura, ha quedat completament tapat e impossible de passar, però gràcies a la constància i un xic d’experiència amb rastrejar vells camins, en pocs minuts hem pogut resoldre.
Per fer la ruta ens hem desplaçat fins la zona d’equipaments de Madremanya, situat a la part alta del poble i en primer lloc hem travessat aquesta vila medieval que encara conserva bona part de la seva fisonomia original de carrerons estrets, tortuosos i empedrats. Tan aviat s’amaguen sota els porxos com s’obren a petites placetes inesperades. Pujades, baixades i escalons adapten aquest antic entramat urbà als condicionants del terreny encimbellat. La majoria de carrers i placetes envolten l’espai cèntric i culminant de l’església i la plaça Major. Arreu podem admirar portals adovellats o amb llindes inscrites dels segles XVII i XVIII, finestrals amb elements gòtics o renaixentistes o cases de pedra que, en conjunt, respiren història pels quatre costats. Un indret, en definitiva, on val molt la pena perdre-s’hi una bona estona.
Sortim pel portal Oest de la Muralla i agafem l’antic camí de Vilers (pal indicador) i que encara conserva l’empedrat medieval del seu sòl, camí que baixa fins la carretera de Sant Martí Vell que travessem i ens endinsem dins el sot de la riera de Vilers. Poc abans de la llera, girem a l’esquerra tot seguim aquesta amunt...
Aquí, envoltats i caminant pel mig de plàtans d’ombra trobem la incidència abans descrita i superada amb èxit. Tornats sobre el track seguim un corriol que va fent algunes ziga-zagues i amb algun tram que necessitem la ajuda de les mans per superar. Entre camins i corriols sempre en pujada ens porta fins el cim del Puig d’en Güell. El camí a partir del puig suavitza un xic per tornar a emprendre fort desnivell cap al Puig de Can Llavanera.
El corriol es molt evident i com he dit, amb molta pendent que ens fa guanyar alçada molt ràpidament. A la part alta del puig trobem uns murs de pedra seca i moltes marques de pintura vermella que no sabem que senyalitzen.
Abans d’assolir el cim del Puig de Can Llavanera, l’indret ens regala unes fantàstiques panoràmiques de Madremanya que s’allarguen fins el Montgrí i les Medes.
Aquí obviem el cim que tenim a l’esquerra després de una curta però forta pujada. Nosaltres seguim un caminet que tenim al davant, molt llarg, ombrívol i a estones amb forta pendent que ens deixa al veïnat de Vilers.
El nucli principal de Vilers, és una petita aglomeració de masos situada prop del pla, on trobem cal Bisbe, can Raset, can Castellet, can Quintana i can Canoves. Continuem pel camí asfaltat d’accés a aquest llogarret fins la carretera, que seguim una estona a la dreta fins l’encreuament i entrada al nucli del Pedró i zona d’equipament de Madremanya. Ara 75 metres ens separen de la entrada a un corriol (esquerra) que agafem per donar la volta al Bosc de la Romeguera, tot seguint un bell sender que fineix al costat del cementiri de Madremanya.
Seguint l’asfalt, passem pel costat d'una curiós (i pel meu entès), circuit de cotxes tot terreny teledirigits... anomenat Madremanya Crawler.
D’aquí ens acostem fins el camí del barri del Pedró on passem per l'altar i Creu del Pedró, format per una creu de terme de senzills trets, que va substituir la que va ser destruïda el 1936 i aixecada sobre quatre graderies concèntriques de planta circular, i per un altar de pedra, també anomenat “pedra de les ofrenes”, on tenien lloc les antigues processons de la parròquia i on es beneïa el terme. Totes dues estructures són una mostra del patrimoni cultural i religiós de la zona.
Ja estem a tocar del aparcament i del CIR (equipament municipal polivalent) on es troba el Bar/Restaurant i on després de un bon esmorzar, donem per completada aquesta interessant sortida...
Salut i bones caminades!!

PictographCar park Altitude 593 ft
Photo ofZona d'equipament de Madremanya, aparcament i començament de ruta Photo ofZona d'equipament de Madremanya, aparcament i començament de ruta Photo ofZona d'equipament de Madremanya, aparcament i començament de ruta

Zona d'equipament de Madremanya, aparcament i començament de ruta

PictographDoor Altitude 566 ft

Portal Nou de la Muralla

PictographPhoto Altitude 570 ft

Plaça Major

PictographFountain Altitude 571 ft

el vell pou convertit en una font

PictographReligious site Altitude 576 ft

entrem dins el torrent

camí entre plataner d'ombra

PictographRiver Altitude 436 ft

entrem dins la llera de la riera de Vilers

PictographIntersection Altitude 435 ft

corriol, dreta

PictographIntersection Altitude 502 ft

seguim recte

Photo oftram final d'ascens al Puig d'en Güell Photo oftram final d'ascens al Puig d'en Güell Photo oftram final d'ascens al Puig d'en Güell

tram final d'ascens al Puig d'en Güell

PictographPhoto Altitude 481 ft

Vilers

PictographRisk Altitude 445 ft

carretera, seguim un curt tram per la dreta

PictographIntersection Altitude 476 ft

PictographReligious site Altitude 557 ft

Altar i Creu del Pedró

PictographProvisioning Altitude 595 ft

Final de ruta i esmorzar