Maas&Peellinie-2 Vierlingsbeek-ValePeel

Photo ofMaas&Peellinie-2 Vierlingsbeek-ValePeel Photo ofMaas&Peellinie-2 Vierlingsbeek-ValePeel Photo ofMaas&Peellinie-2 Vierlingsbeek-ValePeel

December 24, 2011
November 2011

near Schafferden, Noord-Brabant (Nederland)

Deze track is een deel van het streekpad 14: “Maas- en Peelliniepad”. Dit streekpad gaat grotendeels langs de Maas aan de oostzijde en het peelkanaal aan de westzijde. Dit was de Nederlandse verdedigingslinie bij de 2e wereldoorlog en daarvan zijn onderweg volop restanten te zien langs de route. De totale lengte van het pad is circa 125 km wat wij in 5 etappes lopen en waarvan wij de tracks separaat beschikbaar stellen. De 5 tracks zijn:

1. Cuijk -Vierlingsbeek (OV met trein) – 28km
2. Vierlingsbeek - Vale Peel (OV met bus en trein) – 23km
3. Vale Peel - Erica Sint Hubert (OV met bus en buurtbus) - 26km
4. Erica Sint Hubert – Cuijk (OV met bus) - 26km
5. Rondje Tongelaar en Grave (geen OV)- 24km

De volledige route is beschreven in het gelijknamige boekje van wandelplatform-LAW, Amersfoort. ISBN: 90-71068-56-0 uit 2002. Waarschuwing: de markeringen van de route in rood/geel zijn op sommige stukken slecht onderhouden en het is niet mogelijk (najaar 2011) om de gehele route te lopen puur op de markeringen. Koop het boekje (ook voor meer achtergrondinformatie) en gebruik de GPS-tracks.

Voor deze etappe hebben wij de auto geparkeerd bij het busstation ValePeel aan de Deurneseweg 32 in Oploo en de Rips. Daar hebben we de bus genomen naar het treinstation in Boxmeer en vervolgens met de Arriva trein naar Vierlingsbeek. In totaal ongeveer 35 minuten reistijd.

Vervolgens hebben zijn we de route gaan lopen terug naar de auto, in totaal ruim 23 km. Eerst naar het centrum van Vierlingsbeek en daar de route opgepakt (loopt het eerste stuk samen met het Pieterpad). Via Holthees door de Overloonse Duinen. Achter langs het oorlogsmuseum en door het centrum van Overloon (volop horeca). Dan door de Helderse Duinen en langs het afwateringskanaal , het Zwarte Water naar Vredepaal en terug naar Vale Peel.