Maaseik-Molenplas-Maaseik 14 km

November 3, 2015
October 2015

near Kokkelert, Limburg (Nederland)

Leuke rondwandeling langs de Maas tussen Maaseik en Ohé en Laak. Aan de Nederlands kant veel ‘struinnatuur’ met Konik paarden en Galloway runderen. Je komt ook langs natuurgebied de Molenplas en de Hompesche Molen. Let op: het veerpontje tussen Ohé en Laak en Ophoven vaart alleen van mei t/m oktober (zie website http://www.rondjemethetpontje.nl/vaartijden.html voor dienstregeling). De rest van het jaar zul je vanaf Hompesche Molen of veerstoep ongeveer dezelfde weg terug moeten lopen.
De wandeling begint op een parkeerplaats bij de Maasbrug aan Nederlandse zijde. Vanaf hier loop je gelijk een natuurgebied van WML binnen met Konik paarden (de Rug). Je loopt dit door, en loopt dan een door boeren onderhouden gebied met grote grasvelden en populieren binnen. Hier loop je door over een halfverharde veldweg langs een aantal vage heuveltjes tot je door een draaihekje de Maasdijk oploopt. Deze volg je tot je een natuurgebied van Natuurmonumenten tussen Maas en Oude Maas binnenloopt. Ook hier grazen Konik paarden. Aan het einde van het natuurgebied ga je weer door een draaihekje en volgt dan een veldweg tot Ohé. Je loopt een stukje langs de weg en gaat dan een voetpad op de dijk langs de Molenplas. Een eindje verder loop je de dijk af het natuurgebied in. Langs de Molenplas loop je langs de Hompesche Molen, die de hele tijd in beeld is. Je komt langs een bomenmonument, waar oude boomstammen die bij de grindopgravingen naar boven kwamen bij elkaar zijn geplaatst. Vlak bij de molen is er nog een heuvel met uitzicht. In de Hompesche Molen van Natuurmonumenten kun je wat eten of drinken. Je vervolgt je weg richting Maas over een zandweg, vlak langs de St. Annakapel. Je loopt dan richting fiets-voetveer over de Maas. Aan de Belgische zijde is ook een café-restaurant. Je loopt dan over de Maasdijk langs de Maas naar Leeuwerik. Je loopt half om een natuurplas bij Aldeneik, en neemt dan een pad langs waterplas de Herenlaak. Op het einde kom je weer bij de Maas en volgt die naar en over de Maasbrug bij Maaseik, terug naar het startpunt.
Horeca bij de Hompesche Molen, aan de Belgische kant van het veer, en in Leeuwerik. Ook in Maaseik is volop horeca, maar niet direct aan de route.

Bomenmonument

Hier zijn oude boomstronken tot een paar duizend jaar oud die tijdens de grindwinning onder het grind zijn gevonden bij elkaar opgesteld.

Dijk rond Molenplas

Hier betreed je een voetpad langs het dijkje rond de Molenplas.

Grenspaal

Grenspaal aan de Belgische zijde direct naast de brug.

Hompesche Molen

De Hompesche Molen is langs de gehele Molenplas te zien, wordt gerestaureerd, en is info-centrum van Natuurmonumenten. Je kunt hier wat eten en drinken. Zie http://www.hompeschemolen.nl/ en https://www.natuurmonumenten.nl/monumenten/de-hompesche-molen

Maasbrug

Brug over de Maas bij Maaseik.

Maasdijk

Je loopt vanaf hier ruim 3 km over een asfaltweggetje zonder auto's langs de Maas, over de dijk. In het begin kun je ook in het gras tussen weg en rivier lopen. De Maas is hier weer bevaarbaar voor schepen i.t.t. bij Maaseik, waar de rivier nog niet gestuwd is.

Maasdijk opgang

Hier loop je vanaf het terrein met het gemaaide gras door een draaihekje de Maasdijk op.

Maaskade

Hier kom je weer op de Maaskade terecht (asfaltweggetje) met uitzicht op de Maasbrug.

Maasvallei Natuurmonumenten

Hier betreed je een deel van de Maasvallei van Natuurmonumenten, tussen de Oude Maas (zoals de Geleenbeek hier heet) en de Grensmaas. Hier grazen Konik paarden.

Natuurgebied Molenplas

Je loopt hier het dijkje af het natuurgebied Molenplas binnen. Dit gebied wordt begraasd door Konik paarden en Galloway runderen. Je kunt hier vrij struinen.

Natuurgebied WML

Dit natuurgebied langs de Maas (de Rug) wordt begraasd door Konik paarden.

Pad langs Herenlaak

Hier begint een asfaltvoetpad langs waterplas de Herenlaak. Dit is een waterrecreatiegebied. Verderop loop je vlak langs Aldeneik.

Plas bij Aldeneik

Je loopt over voetpaden langs deze plas bij Aldeneik. Bij het begin loop je vlak langs een wijngaard.

St Annakapel

Je komt vlak langs deze kapel.

Uitgang natuurgebied

Hier loop je het natuurgebied uit en loop je een stuk over een door boeren onderhouden gebied, over een halfverharde weg, met af en toe een kunstmatige heuvel.

Uitzichtsheuvel

Een heuvel in het natuurgebied vermoedelijk voor Konik paarden bij hoog water. Ook een mooi uitzicht.

Veer

Hier bevindt zich de veerstoep voor het voet/fietsveer tussen Ohé en Ophoven. Dit veer vaart alleen van mei tot oktober. Zie de dienstregeling en de prijzen (1 euro in 2015) op de website http://www.rondjemethetpontje.nl/vaartijden.html

Weg naar veer

Vanaf dit punt loop je over een aantal veldwegen en een stukje fietspad naar het veer, vanaf de asfaltweg tussen Stevensweert en Ohé.

• Photo of NaomiH
    NaomiH May 25, 2018

Leuke route!

• Jannis marc Oct 1, 2018

Mooie verzichten

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Oct 1, 2018

Bedankt Jannis voor je review!

• Photo of Jean Tiebackx
    Jean Tiebackx Jun 30, 2020

Zondag 21 jun zijn wij hier komen wandelen. Het was warmer dan verwacht, natuurlijk was ik verbrand.
    De wandeling zelf was zeer mooi, hebben veel mooie dingen gezien.
    Paarden, bloemen, de maas, eenden, ganzen en een zwanennest.
    Maar de overzet met de veerboot is niet doorgegaan,
    omdat hij te weinig verdiende door de coronamaatregelen, dit is toch echt spijtig.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jun 30, 2020

Dag Jean, mooi dat je veel mooie dingen hebt gezien! En jammer van de veerboot. Zal hopelijk snel weer anders zijn...