Maasduinen: Nieuw-Bergen - Reindersmeer - Wellsche Hut

Photo ofMaasduinen: Nieuw-Bergen - Reindersmeer - Wellsche Hut Photo ofMaasduinen: Nieuw-Bergen - Reindersmeer - Wellsche Hut Photo ofMaasduinen: Nieuw-Bergen - Reindersmeer - Wellsche Hut

April 13, 2018
April 2018

near Bergsche Heide, Limburg (Nederland)

Viewed 1963 times, downloaded 102 times

Op 8 april, de eerste zomerse zondag van 2018, wandelden we in het Nationaal Park Maasduinen in het Nederlandse Noord-Limburg. Het is een zeer gevarieerd bos-, heide- en merengebied ontstaan door een duizenden jaren lange invloed van wind, water en mens in het gebied tussen Maas en de Duitse grens.

We kozen het dorpje Nieuw-Bergen als vertrekplaats, zodat we onze ruim 18 km lange dagwandeling konden indelen in drie delen: na een 6-tal kilometers een terrasje doen in Bezoekerscentrum Reindersmeer (april t/m november alle dagen open) en dan nog eens een 6-tal km verderop kan je verpozen in de Wellsche Hut ('s zomers alle dagen open).

Ruim 90% van deze wandeling loopt over onverharde of halfverharde en autovrije paden. Fietsers en ruiters zal je onderweg wel tegenkomen.

In Nieuw-Bergen kunnen we nabij de picknicktafel aan de kruising Vogellaan-OudeBaan-Ontginningsweg de auto veilig parkeren en volgen we de Oude Baan in zuidelijke richting, tot aan de het bord 'Einde bebouwde kom'. Linksaf de onverharde bosweg in, voorbij een open stuifduinengebied en het bos in naar de 5-sprong aan knooppunt 98 waar we rechtsaf gaan en een stukje voor de zeer lage houten slagboom linksaf.

We volgen het bijna 750m lange rechte pad door de bossen tot aan een T-splitsing. Een 100m links en voor een houten hek rechtsaf naar wandelknooppunt 97 waar we linksaf het grind-fiets dubbelpad volgen. We volgen nu even de geel-rode GR-markeringen van het Maas-Niederrheinpad. Aan de Y-splitsing verderop rechts houden, 850m verderop aan knooppunt 95 rechtsaf naar het Reindersmeer.

De GR-markeringen gaan linksaf, wij volgen de oever van het meer naar rechts. Blijf de oever volgen, over het bruggetje aan knooppunt 67 en dan rechtsaf het stijgende pad op en komen langs een uitkijkplatform. Een pad naar links laten we links liggen, rechtdoor bereiken we het bezoekerscentrum.

We keren terug naar het pad dat we daarnet links lieten liggen en volgen het naar een T-splitsing, waar we rechtsaf en direct linksaf de GR-markeringen weer oppikken en die ongeveer een kilometer volgen. We verlaten de GR en gaan naar knooppunten 43 en 44, waar we linksaf een smal bospad nemen.

Voorbij een paar zanderige laagtes komen we aan een T-splitsing. We verlaten hier het knooppuntennetwerk en volgen het pad een 400m naar rechts tot we links door een houten klaphek op een graspad komen dat we volgen, met de bomen rechts en een veengebied links. Verderop blijven we links van een lage afrastering en komen na een klaphek weer op een T-splitsing.

We gaan rechts en volgen dit half verharde fiets- en wandelpad. Aan het volgende kruispunt zien we in de verte links de Bergense Schaapskooi, maar we gaan eerst nog een stukje rechtdoor, steken aan knooppunt 94 de drukkere verharde Ceresweg over en wandelen verder naar de Wellsche Hut om even te verpozen. Daarna keren we een 50-tal meter terug langs dezelfde weg en nemen daar een smal bospad rechts omhoog. De smalle paadjes brengen ons terug naar de Ceresweg die we weer oversteken, het pad in naar de schaapskooi waar we natuurlijk even stoppen en rondkijken.

Voorbij de schaapskooi wandelen we rechts van het grasland langs de bosrand en voorbij knooppunt 68 naar een groot heidegebied. We volgen de zandwegel voorbij knooppunt 72 en wandelen langs het grote Driessenven waar we ook de geel-rode GR-markeringen terugvinden. Aan knooppunt 88 rechtsaf de GR blijven volgen. We bereiken de verharde Ontginningsweg, 25m naar links en oversteken naar een bospad dat ons naar het laatste zand- en heidegebied van deze wandeling brengt.

Op het kruispunt met knooppunt 89 verlaten we de GR en volgen het pad naar links, terug naar de Ontginningsweg. Die verharde verkeersweg volgen we 750m naar rechts terug naar de auto, wat meteen ook het langste stuk verharde verkeersweg is dat we op op deze wandeling onder de voeten krijgen!

PictographProvisioning Altitude 46 ft

Bezoekerscentrum

Bezoekerscentrum Reindersmeer Bosserheide 3e 5855EA, Well, Limburg, NLD

De schaapskooi en de grasvelden voor de schapen liggen aan de overzijde van dit meertje, later op de dag zullen we daar voorbij komen

Vanop het bruggetje aan knooppunt 67 zien we het terras van het bezoekerscentrum

Op het smalle bospad, linksaf aan knooppunt 44

Eén van de zanderige laagtes waar we omheen gaan

we wandelen met een lage afsluiting aan onze rechterhand

In de verte zien we links van het midden een opening tussen de bomen: daar is de kruising waar we naar rechts moeten.

Links, aan de overzijde van het grasveld, is de schaapskooi. Later zullen we daar voorbij komen.

grind/fietspad naar café de Wellsche Hut

Café-restaurant Wellsche Hut: 's zomers alle dagen open

Smalle paadjes door bos en heide voeren ons terug naar de Ceresweg

Enkele honderden meters voorbij de schaapskooi begint dit zanderige pad door de heide

Hier loopt de GR Maas-Niederrheinpad naar de Ontginningsweg. Neem NIET het pad direct aan de overkant van de weg: ga 25m naar links voor het smalle bospad.

Het laatste stuke stuifduinen en heidegebeid op deze wandeling

Deze weg 750m volgen, meteen het langste stuk verharde verkeersweg van heel de wandeling.

F33 start- en Parkeerplaats

De Wellsche Hut Wezerweg 13 5855EM, Well, Limburg, NLD

• Photo of Ydde63
    Ydde63 Jun 21, 2022

Fraaie afwisselende natuur; de wandeling gemaakt met hier en daar een kleine aanpassing.

• Elisabeth Scholten Feb 27, 2023

Fijne wandeling. Rondom het meer vrij druk