Maas en Lesse via Furfooz

September 26, 2011
May 2011

near Freyr, Walloon Region (Belgique)

Het begin- en eindpunt van deze wandeling ligt bij Café-Restaurant “Le Chamonix” in Anseremme, een begrip bij bergbeklimmers en andere avonturiers. Er zijn uitgebreide parkeermogelijkheden aan de overkant van de weg.
Met het gezicht naar het café vertrek je rechtsaf in zuidelijke richting. Na 300 m linksaf op een verharde weg waar weinig verkeer komt. Je volgt die weg tot een T-kruising over 1700m tot een camping. Daar linksaf en volgen over 700m, waarbij je een brugje over de Lesse passeert.
Dan begint er een mooie klim (ong. 50m) naar het rotsmassief van Chaleux met prachtige vergezichten. Je blijft op hoogte en bereikt via een ijzeren poort, die gemakkelijk te omzeilen valt, het 25 ha grote park van het oude kasteel van Pont-a-Lesse, waarin nu het hotel Best Western is gevestigd. Je passeert enkele klimrotsen en bij een smal pad ga je vrij steil omhoog, ruim 60m op korte tijd. Je komt bij een mooie boog in de rotsen waar je onder door kunt lopen en via een 3m lang smal richeltje een platform bereikt met een adembenemend uitzicht over het kasteeldomein. Een aangename plek voor de picknick.
Hierna stijg je nog even en dan rechtsaf steil naar beneden. Er hangt een touw om uitglijden te vermijden. Vrij snel hierna aan de linkerkant wandel je langs een schuilhut, ook geschikt voor een picknick. Net buiten het domein zie je aan de linkerkant een grot, waar je eventueel in kunt klimmen, maar dat vereist enige behendigheid en je kunt je lelijk bezeren als het misloopt.
800m verder kom je aan de stroomversnelling van de Lesse aan de voet van het neogotische kasteel Walzin. Dat werd in 1930-32 geheel herbouwd in Romaanse stijl. Behalve de tuinen is het niet te bezichtigen. Op deze plek kun je eventueel de Lesse doorwaden en aan de overkant de wandeling voortzetten. Je snijdt dan ongeveer 6 km af maar mist wel de schitterende rotsen van Chaleux bij Furfooz.
Nu kun je twee dingen doen: ofwel kruip je tegen een steile helling met brandnetels omhoog, doorkruist een weide om op de weg naar het kasteel te komen of je loopt 200m terug via de weg en dan naar rechts om op het zelfde punt uit te komen. Je volgt de asfaltweg naar Dréhance over bijna 2 km en neemt dan een bospaadje dat weer op dezelfde weg uitkomt. Ook hier kun je twee dingen doen: zoals op de track de asfaltweg blijven volgen tot het schilderachtige dorpje Furfooz of rechtdoor het kiezelpad volgen, na 800m rechtsaf om ook in Furfooz aan te komen (500m extra).
In Furfooz volg je de Rue Aiguilles de Chaleux. In essentie volg je nu de wit-rode streepjes van de GR tot aan de brug over de Lesse. Er zijn prachtige vergezichten o p de Lesse en omgeving, maar het mooiste uitzicht is op Uitkijkpunt 2 (afdalend bospad en weer terug), maar alleen voor mensen zonder hoogtevrees. De Lesse ligt hier 70m lager en een val is fataal. We bereiken de spoorbrug over de Lesse, gaan daarover en verder aan de andere oever van de Lesse.
Via een bocht naar links kruisen we de spoorweg en geraken langzamerhand uit het bos in prachtig golvend landbouwgebied. Ongeveer 2 km na de kruising met de spoorbrug is er een mooie aangelegde picknickplaats.
We gaan op Falmignoul af, doorkruisen dat stille dorpje en gaan dwars door de velden o.a. via een mooie holle weg naar de boorden van de Maas. Je volgt die over een kleine 2 km en passeert het markante punt “Tête de Lion” waar je bijna in de Maas op een smal voetpadje om de rots heenloopt. Hier zul je ook vele bergbeklimmers tegen de wanden van de rotsen gekleefd zien.
Ten slotte een pittige afsluiter met een klim van iets meer dan 100m terug naar Café Chamonix waar we onze dorst kunnen lessen en eventueel een hapje eten.

PictographAlpine Climbing Altitude 305 ft

Uitkijkpunt 2

Rotsen van Chaleux

• Loïc.M Mar 3, 2014

Très agréable randonnée avec une variété de passage escarpé et de long chemin de plaine et plateau. Pas mal de marche sur route mais finalement pas très gênant du faite de la très faible fréquentation de ces voies.
    Je conseille cet itinéraire qui offre une somme assez conséquente de paysages variés.