لیسار به سوباتان به دریاچه نئور (99.03.30) / lisar to subatan to neor lake

Photo ofلیسار به سوباتان به دریاچه نئور (99.03.30) / lisar to subatan to neor lake Photo ofلیسار به سوباتان به دریاچه نئور (99.03.30) / lisar to subatan to neor lake Photo ofلیسار به سوباتان به دریاچه نئور (99.03.30) / lisar to subatan to neor lake

June 19, 2020
June 2020

•   4.9 23 Reviews

near Zormī, Gīlān (Iran)

برنامه این هفته گروه آخار متفاوت تر از همیشه بود و علت آن در چند دلیل خلاصه میشد که در پایین اشاره میکنم
اول اینکه طولانی تر از همیشه و بقیه مسیرها بود یعنی چیزی در حدود چهل کیلومتر
دوم اینکه ارتفاع صعود شده در این برنامه دوهزار و هفتصد متر بود که در نوع خود جالب می باشد
سوم اینکه برنامه کمپینگ و شبمانی در ییلاق خوش آب و هوایی را بهمراه داشت
از مدتها پیش در نظر داشتیم یکی از برنامه های گروه را مسیر سوباتان انتخاب کنیم و بهترین فصل اجرای این برنامه هم تا آخر خرداد ماه می باشد که ما طبق هماهنگی و برنامه ریزی قبلی آخرین هفته ماه رو انتخاب کردیم
البته مثل همیشه و روال گروه اینبار نیز مسیر را از سمت گیلان به اردبیل اجرا نمودیم بعبارتی از لیسار به دریاچه نئور با شبمانی در ییلاق زیبای سوباتان
اول یه توضیحی راجع به کلیات برنامه و مسیر اجرا شده میدم و بعد کمی هم درباره جزئیات صحبت میکنم
کل طول مسیر حدودا چهل کیلومتر میباشد و دارای ارتفاع دو هزار و هفتصد متر است که بیست کیلومتر اول آن از روستای زرمی تا سوباتان با هزار و هشتصد متر و بیست کیلومتر بعدی از سوباتان تا دریاچه نئور با ارتفاع نهصد متر میباشد
برنامه ما طبق قرار قبلی پیمایش قسمت اول در یک روز و شبمانی در سوباتان بود و روز دوم هم طی کردن قسمت دوم برنامه یعنی مسیر ییلاق سوباتان به دریاچه نئور که با لطف خدا و همت بچه ها سر وقت و به موقع اجرا گردید
و اما راجع به جزئیات مسیر پیمایش شده باید بگم که مهمترین قسمت مسیر کیلومتر پنج تا یازده میباشد که دارای شیب تند و قابل ملاحظه ای است و باعث کندی حرکت و پیشروی گروه میشود پیشنهاد میکنم اگه خواستین این مسیر رو بپیمایید در ابتدای شروع سربالایی یعنی همون کیلومتر پنجم یه توقف و استراحتی نموده و بعد با انرژی و قوای کافی این قسمت رو طی کنید
از کیلومتر یازده تا سوباتان هم شیب ملایمی دارد که به نظر بنده اگه بعد از صرف نهار طی کنید خیلی راحت و بدون اتلاف وقت و انرژی زیاد می توانید به سوباتان زیبا برسید
روز دوم هم بهتره با ده کیلومتر پیاده روی و بازدید از آبشار زیبای ورزان که در هفت کیلومتری سوباتان واقع شده بعد از رسیدن به چشمه نهار را صرف کرده و استراحتی کنید و بعد از اون قسمت چهارم مسیر یعنی حرکت به سمت دریاچه نئور را آغاز کنید
از جذابیتها و ویژه گی های مسیر اینه که همه نوع طبیعتی را مشاهده می کنید ... اینکه از جنگل شروع کرده و با عبور از میان درختان سربه فلک کشیده و رودخانه خروشان کرگان رود به ییلاق سرسبز و خنک سوباتان میرسید و سپس با گذر از میان عشایر و گله هایشان به آبشار زیبا و پر آبی به اسم ورزان میرسید و دوباره با پیمایش جلگه سرسبز و پر آبی که دارای چندین دشت از انواع گلهای لاله و بابونه و ... است در نهایت به دریاچه نئور میرسید که در نوع خود از لحاظ اکوسیستمی شاید کم نظیر باشد
درباره همه وی پوینتها هم در زیرشون توضیحات کافی داده ام که اگه خواستین میتونید ازشون استفاده بکنید
خلاصه کلام لذت این برنامه دو روزه و همراهی دوستان عزیز تعطیلات آخر هفته خوب و خوشی را برایمان رقم زد که جا داره از تک تک اعضای گروه آخار تقدیر و تشکر نمایم
مهدی طبیب وند/آخرین جمعه خرداد ماه نود و نه

This week's program for the Axar group was different than ever, and the reason was summed up in a few reasons, which I will mention below
First, it was longer than ever and the rest of the way, about 40 kilometers
Secondly, the height of the climb in this program was two thousand and seven hundred meters, which is interesting in its kind
Third, the camping and nightclub program in the summer had a pleasant climate
We have been planning to choose one of the group's programs for Subatan for a long time, and the best season for this program is until the end of June, when we selected the last week of the month according to the previous coordination and planning.
Of course, as always, and as usual, we followed the route from Gilan to Ardabil.
First I will give an explanation about the generalities of the program and the implemented route, and then I will talk a little bit about the details
The total length of the route is about forty kilometers and has a height of two thousand and seven hundred meters, the first twenty kilometers of which are from Zarmi village to Subatan with one thousand eight hundred meters and the next twenty kilometers from Subatan to Neor Lake with a height of nine hundred meters.
According to the previous appointment, our program was to travel the first part in one day and night in Subatan, and the second day was to pass the second part of the program, namely the Subatan summer route to Lake Neor, which was implemented on time and on time with God's grace and the children's efforts.
As for the details of the route, I must say that the most important part of the route is five to eleven kilometers, which has a steep and considerable slope and slows down the movement and progress of the group. I suggest that if you want to walk this route at the beginning of the ascent. Stop and rest for the fifth kilometer and then pass this part with enough energy and strength
From the 11th kilometer to Subatan, there is a gentle slope, which in my opinion, if you go after lunch, you can reach your beautiful Subatan very easily and without wasting much time and energy.
On the second day, it is better to walk ten kilometers and visit the beautiful waterfall of Varzan, which is located seven kilometers from Subatan. After reaching fontion, have lunch and rest, and after that, start the fourth part of the route, which is moving towards Lake Neor.
One of the attractions and features of the route is that you can see all kinds of nature ... starting from the forest and passing through the towering trees and the roaring river of Kargan River, you will reach the green and cool summer of Subatan and then passing through Among the nomads and their herds, you would reach a beautiful and watery waterfall called Varzan, and again by exploring the lush and watery plain, which has several plains of different types of tulips and chamomile flowers, etc., you will finally reach Lake Noor, which is of its kind. Ecosystems may be unique
I have given enough explanations about all those points below them that you can use if you want.
In short, the pleasure of this two-day program and the company of dear friends marked a good and happy weekend for us, and I would like to thank each and every member of the Axar group.
Mehdi Tabibvand / The last Friday of June, 1399

شالیزارهای روستای زرمی

روستای زرمی محلی است که ما از ون پیاده شدیم و صبحانه رو همونجا صرف کردیم و بعد از آماده سازی وسایل و کوله ها راه افتادیم این وی پوینت هم شالیزارهای روستا میباشد

شروع مسیر مالرو جنگلی که تقریبا بعد از یک کیلومتر از روستا شروع میشود

اولین چشمه موجود در مسیر

PictographBridge Altitude 1,046 ft

پل چوبی

عبور از رودخانه با رد شدن از روی پل چوبی که بومی های محل احداث کرده اند این نقطه در واقع شروع اصلی سربالایی مسیر میباشد که ابتدای آن دارای شیب قابل ملاحظه ای هم هست

محل مناسب برای کمپ

فضای دلنشین جنگلی و محوطه همواری که برای برپایی چادر و کمپ مناسب میباشد

درخت بزرگ

درخت بسیار بزرگ و قدیمی که دارای قطر بیشتر از دو متری بود با دقت به تصاویر و مقایسه با درختهای دیگه جنگل میشه پی به عظمت این درخت برد

نهار و استراحت

پس از 6 ساعت پیاده روی و پیمودن 10 کیلومتر و صعود ارتفاع حدود 900 متر برای نهار اتراق کردیم ،نسیم خنکی که میوزید حسابی خستگی را از بدنمان در کرد البته جای خود دارد که با خوردن حسابی نهار انرژی مضاعفی گرفتیم و آماده حرکت به سمت ییلاق سوباتان شدیم

محل مناسب برای برپایی کمپ

اینجا هم محل خیلی خوب و خوش منظره ای برای کمپینگ و شبمانی میباشد البته در صورتی که آب به اندازه کافی بهمراه داشته باشید

چشمه ای که آب قابل ملاحظه ای نداشت و در واقع در این موقع از سال خشکیده بود احتمالا بهر حال خیلی امیدوار بودیم که بتوانیم از اینجا آب برداریم ولی نتونستیم

بالاخره به چشمه دارای آبی رسیدیم و بعد از نوشیدن حسابی آب و پر کردن قمقمه ها کمی استراحت کرده و دوباره به راه افتادیم لازم به ذکر است که اینجا هم محل بسیار خوب و مناسبی برای شبمانی و برپایی چادر و کمپ میباشد چون هم دارای چشمه آب هست و هم دستشویی قابل استفاده ای وجود دارد

گورستانی که از روی نشان های قبور میشد متوجه قدمتش شد

نزدیکی سوباتان و جاده سنگلاخی که به نظر من فقط برای ماشینهای آفرود و نیسان ها مناسب تردد میباشد این جاده در واقع ادامه مسیر دسترسی به نوعی ماشین رو به سوباتان از سمت شمال و شهر تالش میباشد

اینجا هم که ورودی سوباتان هست و قبرستان سوباتان که فقط نشانه های سنگی روی قبرها وجود دارد و فاقد هرگونه سنگ نوشته و علامت دیگریست

کمپ شبمانی

و بالاخره بعد از 10 ساعت پیاده روی مفید بدون احتساب زمانهای استراحت رسیدیم به ییلاق سوباتان و در همین ابتدای ورودی حیاط منزلی را اجاره کردیم و شروع به برپایی چادر و دایر نمودن کمپ شدیم صاحب منزل آقای علیرضا شهابی مرد اصالتا ترکی بود که از روستاهای اردبیل بود که حسابی و همه جوره به ما خدمت کرد ، من شماره تماس ایشون رو میزارم اینجا که اگه یه وقت خواستین زودتر تماس بگیرید و هماهنگ بشید ، در ضمن اتاق هم برای کرایه کردن داره و از لحاظ روشنایی و آب آشامیدنی و دستشویی و ... براه هست شماره تلفن همراه آقای علیرضا شهابی صاحب منزل کرایه ای ...... 0269 283 0911

دورنمای سوباتان

سوباتان روستایی است از توابع بخش کرگان‌رود در شهرستان تالش که در شمال‌غرب استان گیلان و در نزدیکی مرز استان اردبیل و استان گیلان واقع شده‌است. سوباتان از دو کلمه تُرکی سو به معنی آب و باتان که به معنی غرق شدن و نفوذ کردن است تشکیل شده‌است. به دلیل اینکه این منطقه ییلاقات عشایر ترک آذربایجان است و در این منطقهٔ زیبا به دلیل اینکه آب چشمه‌های فراوان این منطقه در چمنزارهایش نفوذ کرده و مناطق باتلاقی‌مانند زیبا و دلنواز به وجود می‌آورند این اسم ترکی بروی این منطقهٔ زیبای آذربایجانی‌نشین استان گیلان گذاشته شده‌است. این روستا در غرب بخش کرگان رود و در شمال غرب شهرستان هشتپر است. در زبان ترکی سوباتان یعنی آبی که فرو می‌رود و به زمین نفوذ می‌کند. ییلاق سوباتان یکی از مناطق ییلاقی کشور است که در ۲۲ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان هشتپر در استان سرسبز گیلان و ۳۶ کیلومتری شمال غرب شهر هشتپر و ۲۱ کیلومتری جنوب شرقی دریاچه نئور واقع شده‌است که از شرق به جنگل‌های انبوه (لیسار)، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است. این شهرک زیبای ییلاقی محل سکونت صدها خانوار لیساری است که در فصول بهار و تابستان و بخشی از پائیز، در آن مسکن می‌گزینند. این محل از چشمه‌های پر آب و بسیار خنک و هوای عالی برخوردار بوده و دارای زمین‌های سرسبز پوشیده از چمن است. در داخل و اطراف سوباتان گورستان‌های متعددی از هزاران سال پیش تاکنون وجود دارد که نشان از تاریخ و تمدن کهن این سرزمین دارد. کشف دو گور کلان سنگی در قوری‌دره و محلهٔ نومندانی‌ها این ادعا را اثبات می‌کند. در مورد وجه تسمیهٔ ییلاق سوباتان دو نظریه وجود دارد. نظریه اوّل که منطقی تر به نظر می‌رسد و با نام امروزی این ییلاق نیز همخوانی دارد نام این ییلاق را برگرفته از کلمات تُرکی سو + باتان می‌داند. سو در زبان ترکی به معنی آب و باتان در زبان ترکی به معنی فرو رفتن و نفوذ کردن و غرق گشتن است و به دلیل چشمه‌سارهای فراوان این ییلاق و نفوذ کردن و فرو رفتن آب این چشمه‌ها در چمنزارها و گلزارهای این ییلاق زیبا که محل اُتراق عشایر غیور ترک آذربایجانی می‌باشد و باتوجه به این دلایل سوباتان نامیده شده‌است. اما نظریه دوم نام این روستا را برگرفته از زبان تالشی می‌داند. طبق نظریهٔ دوم بعضی‌ها نیز معتقدند با توجه به اینکه بطور کلی در تمامی سرحدات غربی و ییلاقی تالش نام آبادی‌ها همچون " گزنه هونی " و " بیده پشت " و " شَتَه‌ژی " و غیره ... به زبان تالشی است لذا نام این ییلاق نیز از ریشه " سووتن " به معنی محل روییدن گلپر گرفته شده چرا که این گیاه داروئی یکی از گیاهان بومی سوباتان و روستاهای اطراف آن می باشد. صاحبان این نظریه معتقدند هنوز هم تالش‌زبانها در مکالمات خود از واژه " سووتن " استفاده می‌کنند. البته طرفداران نظریه اول، تالشی بودن چند روستای فوق را دلیل قاطع بر این امر ندانسته و می‌گویند تعداد زیادی از روستاهای ییلاق سوباتان هم مانند " قوری‌دره " و " ساری‌بولاغ " و " هاچا داش " و غیره به زبان ترکی نامگذاری شده‌اند. جدای از این بحث‌ها باید پذیرفت که به دلیل نزدیکی و تبادلات مختلف تجاری و فرهنگی و اجتماعی بین منطقهٔ تالش و منطقهٔ آذربایجان و همچنین مهاجرت جمع کثیری از آذری‌ها به نقاط مختلف تالش، تاثیرات فرهنگی زیادی بین ترک‌زبانها و تالش‌زبانها اتفاق افتاده که تعیین وجه تسمیه اصلی سوباتان را کمی مشکل می‌کند نقاط دیدنی و زیبای سوباتان چشمه باتمان بُلاق: میان سوباتان و آسبومار واقع شده‌است. غار طبیعی گنج‌خانه سرچشمه اصلی قنات سلسال که سر از قلعه سلسال لیسار در می‌آورده‌است. زمین اسب دوانی که منطقه‌ایی نسبتاً هموار و مشرف به سوباتان و در نزدیکی بیده‌پشت قرار گرفته‌ است. آبشار ورازان واقع در ۴ کیلومتری غرب سوباتان مناطق هاچا داش - ساری داش - مجمع داش سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان پارک طبیعی و جنگلی آلچالق دریاچه نئور آبشار ماهار واقع در روستای ماهار بازارچه سنتی سوباتان موزه مردم‌شناسی عشایری سوباتان منطقهٔ کاندی کِت در ساری‌بُلاغ گودال‌های سنگی واقع در غرب کاندی کِت غذاهای محلی در این منطقه ییلاقی همانند سایر نقاط عشایرنشین غذاهای محلی خاصی تهیه می‌شود که از جمله آن‌ها پندیره ویسوج - سوجا دیله - قورما - قورتماج - سیرجینه - کله پلو - پته - قوزلی بریان و … را نام برد.

منظره ییلاق

این دو راهی رو باید به سمت راست بروید چون مسیر آبشار ورزان از این راه کوتاهتر است

آبشار ورزان

آبشار ورزان که بسیار پر آب و زیبا میباشد و از بین صخره بزرگی فرو میریزد و اطرافش هم محل های مناسب برای اقامت و کمپ وجود دارد همچنین در نزدیکی این آبشار یک کلبه چوبی قرار دارد که میتونید انواع چایی و نوشیدنی و آش و ... رو تهیه کنید، فکر کنم جای اجاره برای خواب هم داشت

چشمه بسیار خنک و دارای آب زلال که حسابی حالمون رو جا آورد و برای ادامه مسیر هم تونستیم که آب برداریم

محل ییلاق عشایر

محل چادر و آلاچیق عشایر سختکوش و زحمتکش که واقعا زندگی سخت و طاقت فرسایی دارند

آبشار کوچکی که ما به خاطر گرمای هوا نزدیکش نرفتیم و راه را کج نکردیم

چشمه لوله گذاری شده و تمیزی که آب آن داخل یک حوضچه کوچک چوبی میریزد و ما برای نهار که کمی آنطرف تر خوردیم از این چشمه آب برداشتیم

PictographPicnic Altitude 7,825 ft

نهار و استراحت

در چمنزار زیبا و رو به دره ای که هوای ملایمی داشت برای نهار و استراحت اتراق کردیم

به جرات میتونم بگم که این چشمه سردترین و پر آب ترین چشمه مسیر بود که از دل سنگ میجوشید و فکر کنم سردیش هم به خاطر برف و یخچال بالاش هست که هنوز آب نشده

جویبار

جویبار زیبا و چمنزار اطراف آن که شستن پاها حسابی حال آدمو جا میاره

آبشار کوچک

دشت سرسبز

دشت سرسبز و همواری که دارای گلهای مختلف و رنگارنگی است و زیبایی خیره کننده ای دارد و هم رود کوچک و پر آبی هم در طول آن در جریان است

پایان سربالایی

ارتفاع 2800 متری از سطح دریا و پایان سربالایی مسیر که به جاده خاکی نئور می رسیم از این نقطه باید به سمت راست تغییر مسیر داده تا به دریاچه نئور برسیم

محل ییلاق عشایر در نزدیکی دریاچه نئور

چشمه داش بولاغ که به خاطر جوشیدن آب از داخل سنگ این اسم را برایش گذاشته اند

PictographLake Altitude 8,282 ft

دریاچه نئور

این دریاچه در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۲۱۰ هکتار مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می‌پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می‌آورند و عمق متوسط ۵ متر است دانشنامه جهان اسلام این دریاچه را بخشی از جغرافیای منطقه شمالی تالش، در ۴۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر اردبیل و چهار کیلومتری آبادی عباس‌آباد، در ارتفاع ۲۵۰۰، متری معرفی کرده‌است دریاچه نئور یک دریاچه طبیعی و آب شیرین می‌باشد در بلندیهای باختری رشته کوه باغرو بر روی ولکانیت پرفیر آندزیتی – ائوسن بالایی ایجاد شده‌است. در سال ۱۳۶۶ به منظور ذخیره آب جهت استفاده‌های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلی دره) احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت . بارندگی مناسب و وجود چشمه‌های فراوان سبب پایداری وضعیت دریاچه شده ضمن آنکه هوای مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبی برای جذب گردشگر خصوصاً در اوقات گرم سال را فراهم کرده‌است. این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی از گیاهان خشکی زی و آبزی است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه‌های پرندگان مهاجر عبوری است. محدوده دریاچه نئور، به دلیل ضوابط خاص موجود بر این منطقه، که به‌عنوان یک منطقه حفاظت شده زیست‌محیطی تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. شکار هر گونه پرنده آبی در این دریاچه ممنوع بوده لذا عوامل خاص طبیعی و انسانی حیات وحش این منطقه را تهدید نمی‌کند. ارزش تالابها: این دریاچه دارای ارزشهای زیستگاهی – اکوتوریستی – زنبور داری – کشاورزی و دامداری می با شد.

پایان

و پایان خوش برنامه دو روزه مسیر زیبای لیسار به دریاچه نئور با همت و همراهی و همنوردی دوستان عزیزتر از جان گروه آخار که در آخرین جمعه خردادماه نود و نه اجرا گردید و دو روز خوش و خاطره انگیز را برایمان رقم زد

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Jun 21, 2020

آقا هامینین اللری آغریماسین،یاشاسین گروه آخار

• Photo of Mehran Tabibvand
    Mehran Tabibvand Jun 21, 2020

ماشالا گروه آخار،خسته نباشید به همگی،مسیر طولانی و زیبایی را پیموده اید

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Jun 21, 2020

It takes a lot of willpower to walk 40 kilometers.
    Congratulations on walking this beautiful and dreamy path

mehdi.tabibvand Jun 22, 2020

خدا رو شکر که همه اعضای گروه مسیر رو به سلامتی و خوشی به پایان رساندند،امیدوارم همیشه تندرست و سالم باشید دوستان

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Jun 24, 2020

واقفا برنامه عالی و جذاب بود خیلی خوش گذشت هم از نظر پیاده روی و هم طبیعت . روز اول در میان جتگل های زیبا و پرپشت شمال و روز دوم پیاده روی در ییلاق چشم نواز با چشمه های گوارا و دلچست .باشکر از اعضای گروه به ویژه آقا مهدی که لیدر و زحتمکش گروه هستند

mehdi.tabibvand Jun 24, 2020

یاشا آقا سلیم،همت خود شما و بچه ها و لطف خدا بود که اینچنین برنامه زیبایی از آب دراومد،به امید همنوردی دوباره😘😘😘😘😘😘😘

• Photo of n.kahnami6816

Toofan.5718 Jul 1, 2020

برنامه سنگین و فوق العاده زیبا ممنون از همه دوستان عزیز

mehdi.tabibvand Jul 1, 2020

@reza & toofan_ممنون از شما عزیزان که همراه و همنورد همیشگی گروه می باشید،با شما میشه همه قله ها رو فتح کرد

• قاسم محمد قلی سنقری Jul 4, 2020

با درود مسیری بسیار زیبا که 47 سال پیش در همان منطقه رفته ام

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate Jul 5, 2020

Impressive route, with a very considerable positive drop.
    Excellent photographic report and description.
    Congratulations!

mehdi.tabibvand Jul 5, 2020

متشکرم از نظر لطفتون ،واقعا مسیر دلچسب و بسیار زیباییست

mehdi.tabibvand Jul 9, 2020

@pablo de garate
    Gracias por su amabilidad
    Espero poder presentar más de estas bellezas de la naturaleza de Irán a todos

• Kazem Danan Jul 12, 2020

سلام
    ببخشید من نرم افزار را تازه نصب کردم لیکن پیغام خطای عدم ارتباط با گوگل پلی میده لطفا راهنمایی بفرمایید.

• Photo of Mohammad.rafiee
    Mohammad.rafiee Jul 29, 2020

مسیر خیلی عالیی بود دست دوستان درد نکنه

mehdi.tabibvand Jul 30, 2020

ماشالا محمد جان ، عالی بود داداش،به امید روزای بهتر

• Photo of balasitxo
    balasitxo Aug 26, 2020

Nice experience and wonderful landscapes. From what I see, the nature of Iran has a lot to offer and I have known it thanks to your photographs. Thanks, greetings and lots of mountains.

mehdi.tabibvand Aug 28, 2020

Thank you for your loving message
    The beauties of nature are scattered everywhere, and this is one of the themes that shows the justice of God.
    Thank you for your attention.

• Photo of a_mehdilou

دو روزه بود برنامه مون آقا احسان

• Photo of Axar group
    Axar group Sep 24, 2020

واقعا پیمودن این همه مسافت اراده و همتی بلند میخواهد،ماشالا به تک تک اعضای گروه که این برنامه بی نظیر رو اجرا کردید و به خوبی به پایان رسوندینش
    فقط میشه گفت همه چیز فوق العاده است

• Photo of mehdi.panahi2603
    mehdi.panahi2603 Oct 3, 2020

ماشاالله

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Oct 4, 2020

چوخ گوزل و عالی،ماشالا غیرتلی یولداشلاریمیزا،واقعا دستخوش

• arya_83 Oct 10, 2020

آفرین کاره چندان ساده ای نبوده خصوصا آشناییتون به راه.

• Photo of Isa hoshyar
    Isa hoshyar Oct 18, 2020

مسیر فوق العاده جذاب و رویایی
    با تشکر از همه دوستان گروه که خاطره خوبی برایمان رقم زدند

• Photo of amir43266
    amir43266 Oct 20, 2020

سلام ممنون میشم ترک مسیر سوباتان به دریاچه نئور رو برام به شماره 09303857322 بفرستید بی نهایت سپاسگزارم

• Photo of ALI SHIRNOOSH

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Mar 6, 2021

فقط میتونم بگم هزار ماشالا و خدا قوت
    پیمودن این همه مسافت و ارتفاع اراده و همتی بزرگ می خواد که گروه آخار داره،خدا به همراهتان🙏🙏🙏🙏💚💚💚💚💚

• Photo of sajad sheykhi
    sajad sheykhi May 22, 2021

سلام و درود
    مسير رفت از ليسار تا سوباتان به نظرتون انقدر قشنگ هست كه به سختي پيمايشش بيارزه ؟؟
    و اينكه ما ميخوايم از سوباتان بريم به ليسار ، مشكلي نيست از نظرتون؟؟
    بسيار ممنون

mehdi.tabibvand May 23, 2021

سلام
    قشنگ که هست ،ولی بستگی به توانایی و علاقه خودتون داره که بخواهید از کدوم طرف بروید
    قطعا از سوباتان به لیسار خیلی راحت تره

سلام.
    یورولمایین

• Mohammad HAssan Apr 12, 2022

سلام. من قصد دارم تنهایی به سوباتان سفر کنم. چند روزی اونجا بمونم و از دریاچه نئور دیدن کنم. بنظرتون این مسیر برای تنهایی سفر کردن مناسبه؟ من هیچ آشنایی با اون لوکیشن ندارم.

• ehsan kabiri renani May 17, 2022

بسیار جامع و کامل - سپاس

• Photo of Mohammad Marko
    Mohammad Marko Jun 14, 2022

مهدی جان سلام
    واقعاا سپاس گزارم برای توضیحات کامل و دقیقت
    مهدی جان شماره ی همین تاکسی ون که اومده تا دریاچه را دارید؟ ما هم ۷ نفر هستیم که برنامه امون ۱ تیر هست ..

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Aug 12, 2022

عالی و فوق العاده،حرف ندارید

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Aug 28, 2022

برنامه دو روزه عالی در کنار عزیزان که یکی از ماندگارترین برنامه های گروه آخار شد

• Photo of A. Masoudi

مسیر دو روزه عالی و طبیعت بهشتی منطقه

• Photo of Esmaeel Modaresi 1
    Esmaeel Modaresi 1 Jun 26, 2023

باسلام و عرض خسته نباشید وتشکر از توضیحات کامل و مفصلتان برای شما و سایر همنوردان تان ارزوی سلامتی و موفقیت بیشتر می نماید.