قله ارفه کوه[گروه کوهنوردی راهیان البرز]

Photo ofقله ارفه کوه[گروه کوهنوردی راهیان البرز] Photo ofقله ارفه کوه[گروه کوهنوردی راهیان البرز] Photo ofقله ارفه کوه[گروه کوهنوردی راهیان البرز]

November 26, 2022
November 2022

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

قله ارفع کوه

،هادی حیدری ،مرضیه زعفری
علیرضاخراسانی
۱۴۰۱/۰۹/۰۴:تاریخ برنامه

روستای ارفع در جاده فیروزکوه سمت شمال حدود ده کیلومتر بعد از ورسک و درست روبروی رستوران چاپار واقع شده است، جاده ای مارپیچ در دل کوه که اکثر مسیر آن آسفالت می باشد شما را به روستای ارفع خواهد رساند

موقعيت جغرافيائي : استان مازندران- کيلومتر 70 قائمشهر- منطقه سوادکوه- روستای ارفع ده

وجه تسميه : نام قله ارپده يا آرپاده يا آرپا بوده است. آر به معنای بلند و پا به معنای حکومت. پ به معنای کنار يا پهلو. بعد از حمله اعراب به ايران چون در الفبای عربی پ نداريم نام کوه به ارفع برگشته است. امامزاده ای بنام "سام و لام" که در روستای ارفع ده است از نوادگان امام زين العابدين میباشد.
ارتفاع قله : ارتفاع قله ۲۷۲۰متر و مسير تا قله و بعد از آن  شرقی- غربی است

کيلومتر ۷۰ قائمشهر روبروی رستوران چاپارخانه ، جاده ای خاکی به طول ۷ کیلومتر شما را به روستای ارفع ده میرساند. ارتفاع ارفه ده ۱۵۴۱ متر   میباشد. ارتفاع قله ۲۷۲۰متر و مسير تا قله و بعد از آن  شرقی- غربی هستش.
قله های اين منطقه:
1- خره نرو، 3600 متر فرم آلپی داره و نزديک قله صخره ای است.
2- قدمگاه، ۳۶۵۰ متر از گردنه گدوک صعود میشه.
3- خطير کوه

ارفع کوه در دسترسترين قله اين منطقه است.
قله ارفعکوه ۳جبهه صعود دارد:
1-غربی از ارفه ده صعود میشود و کوتاهترين مسيره.
2-شمالی از دوآب صعود میشود و طولانی ترين مسيره
3-جنوبی از ويسه سر صعود میشه و مسيرش یه ساعت از غربی طولانی تره
ما جبهه غربی را صعود می کنيم و از همون جبهه فرود اومدیم

گوناگونی جانوری : خرس .گراز .بزکوهی .دارکوب.قرقی.کلاغ . سره.
پوشش گياهی شامل گلابی وحشی ،‌ازگيل وحشی ، گوجه وحشی ، خرمالوی وحشی ، وليک قرمز و تمشک ، همچنين جنگلی متراكم و متنوع با درختهانی نظير توسكا و نوع كمياب درخت راش و افرا بر جذابيت های جنگلی اين منطقه افزوده است .
در ميان اين نوع از جنگل نيز دره های زيبا وجود دارد.

بهترين فصل صعود بهار و پاييز میباشد.

نكته مهم : در مسير صعود اگر آب به‌اندازه کافی برنداشته باشيد، برای رسيدن به چشمه بايد مسيری با رفت و برگشت حدودا یک ساعت ونیم را به مسير اضافه کنید.

محل های مناسب برای تهيه آب آشاميدنی: چشمه ای با فاصله زمانی حدودا ۴۰دقیقه واقع در غرب دشتی که زیر قله است .

محل‌های مناسب برای کمپ‌زنی و شب‌مانی: دشتی با فاصله زمانی یکساعت در زیر قله .
ضمنا جان پناه روی قله با گنجايش 12 نفر

ساعت شروع پیمایش از ارفع ده برای صعود به قله ۷صبح

مدت زمان توقف برای صبحانه و استراحت :۳۰ دقیقه
زمان رسیدن به قله :ساعت ۱۱:۱۰دقیقه
فرود از قله ساعت ۱۱:۲۰دقیقه
بعد از چهل دقیقه به دشت زیر قله رسیدیم و برای استراحت ۲۰ دقیقه توقف داشتیم
زمان رسیدن به ارفع ده :ساعت ۲بعدازظهر.

مسیر قله پا کوب مشخصی دارد ولی اگر هوا مه آلود باشد احتمال گم شدن بسیار زیاد خواهد بود بنابران همراه داشتن جی پی اس یا راهنما توصیه میشود.
در مسیر جنگل با بستن پارچه های رنگی به درختان مسیر مشخص شده است .
بعد از حدودا یکساعت پیمایش از ارفع ده در مسیر صعود درختی بزرگ روی زمین افتاده است .
در طول مسیر چندین بار پاکوب به دوراهی میرسد که تمامی راه ها را به سمت چپ باید رفت تا از مسیر اصلی قله جدا نشویم.

بدلیل دور بودن چشمه از مسیر صعود به قله همراه داشتن آب کافی توصیه میشود.

در ارتفاع ۲۲۰۰ متری تقریبا جنگل تمام می شود و وارد مرتع خواهیم شد جایی که حضور خورشید به شدت ملموس است که بعد از حدود یک ساعت کوهپیمایی به قله ارفع میرسید.