Photo ofLygkos Mt, Stani Tiza - Lygkos 2177m - Panteluka 2080m - Zioga 1907m - SalaturaStavrou - Tiza ( Λύγκος / Αυγό, Παντελούκα ) Photo ofLygkos Mt, Stani Tiza - Lygkos 2177m - Panteluka 2080m - Zioga 1907m - SalaturaStavrou - Tiza ( Λύγκος / Αυγό, Παντελούκα ) Photo ofLygkos Mt, Stani Tiza - Lygkos 2177m - Panteluka 2080m - Zioga 1907m - SalaturaStavrou - Tiza ( Λύγκος / Αυγό, Παντελούκα )

February 12, 2022
November 2021

near KONTA EISAI, West Macedonia (Greece)

Λύγκος/Αυγό, Στάνη Τίζα 1530μ ( σημείο ασφαλτόδρομου ) - Λύγκος 2177μ - Παντελούκα 2080μ - Ράχη Ζιώγα 1907μ- Σαλατούρα Σταυρού - Στάνη Τίζα.

Κυκλική ανάβαση στην κορυφή του Λύγκου ή Αυγού με σημείο εκκίνησης το διάσελο Τίζα ( 1530μ ) επί της επαρχιακής ασφαλτοστρωμένης οδού Περιβόλι-Βοβούσα. Η διαδρομή διανύει τις τρείς ψηλότερες και κύριες κορυφές του βουνού και αποτελεί μια εναλλακτική στην συνήθη διαδρομή που εκκινεί από το χωριό της Βωβούσας. Η διαδρομή είναι πεζοπορική και δεν παρουσιάζει τεχνικές δυσκολίες. Ακολουθεί για μεγάλο τμήμα της διαδρομής σηματοδοτημένο μονοπάτι και δασικούς δρόμους. Παρολ' αυτά υφίστανται σύντομα τμήματα με κίνηση εκτός μονοπατιού αλλά σε βατό πεδίο δίχως πυκνή βλάστηση.

Τα τμήματα της διαδρομής επιμερίζονται ως εξής:

01. Στάνη Τίζα 1530μ - Βόρεια ράχη Λύγκου 1945μ. :
Από το σημείο αφετηρίας ακολουθώντας δασικό δρόμο και κινούμενοι μερικώς εντός δάσους οξιάς προσεγγίζουμε οροπέδιο σε υψ. 1820μ ανατολικά της κορυφής και πραγματοποιούμε έξοδο από αυτόν σε βατό πεδίο. Κινούμενοι Δυτικά - Βόρειο δυτικά προσεγγίζουμε την βάση της βόρειας ράχης του Λύγκου ( υψ. 1910-1945μ ).

02. Βόρεια Ράχη Λύγκου 1945μ-Λύγκος 2177μ-Παντελούκα 2080μ - Ράχη Ζιώγα 1906μ. :
Ακολουθώντας πυκνά σηματοδοτημένο μονοπάτι ορεινού αγώνα τρεξίματος διανύουμε το σύνολο της ράχης που σχηματίζουν οι τρεις κορυφές. Όμορφη θέα, διάσπαρτα μοναχικά ρόμπολα επί της ράχης, τυπική εικόνα για τα βουνά που περιβάλλουν και οριοθετούν την Βάλια Κάλντα. Προκειμένου να προσεγγίσουμε τις κορυφές Παντελούκα και Ράχη Ζιώγα εγκαταλείπουμε προσωρινά το σηματοδοτημένο μονοπάτι κινούμενοι σε βατό πεδίο δίχως προβλήματα.

03. Ράχη Ζιώγα 1906μ-Σαλατούρα Σταυρού 1650μ. :
Από το υψομετρικό της ήσσονος κορυφής Ράχη Ζιώγα κινούμαστε Βόρεια και επαναπροσεγγίζουμε σε υψ. 1890μ. το σηματοδοτημένο μονοπάτι του ορεινού αγώνα. Το ακολουθούμε ανατολικά διασχίζοντας χαμηλότερα δάσος οξιάς. Σε υψόμετρο 1660μ τέμνουμε τον χωματόδρομο Σαλατούρα-Πυρήνας Βάλια Κάλντα και τον ακολουθούμε προς Βόρεια-ΒόρειοΑνατολικά μέχρι τον αυχένα Σαλατούρα Σταυρού. Ο αυχένας αυτός οριοθετεί το όρος Λύγκου/Αυγού με εκείνο της Πυροστιάς. Στο σημείο υφίσταται κιόσκι.

04. Σαλατούρα Σταυρού 1650μ - Στάνη Τίζα 1530μ. :
Ακολουθούμε πιστά τον χωματόδρομο για 8.4 χλμ διασχίζοντας όμορφο τμήμα δάσους αρχικά αλλά και ανοικτό πεδίο στο τέλος όπου και μικρή θετική υψομετρική. Περνάμε δίπλα από πετρόκτιστη πηγή και κιόσκι.

Νερό συναντάμε σε πηγή σε σημείο λίγο πριν τη επιστροφή στο σημείο αφετηρίας, το οποίο επισημαίνεται με waypoint.

Συνολική Απόσταση: 18.9 χλμ
Θετική Υψομετρική: + 1.030μ

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το κείμενο στα waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Γρηγόρης Τζομάκας

Αυχένας Σαλατούρα Σταυρού σε υψόμετρο 1650μ. Διαχωρίζει το όρος Λύγκου/Αυγού από εκείνο της Πυροστιάς στα Ανατολικά. Σταυροδρόμι χωματόδρομων. Ξύλινο κιόσκι αναψυχής και μικρό κτίσμα. Ακολουθούμε τον κύριο χωματόδρομο προς τα Βόρεια προκειμένου να επιστρέψουμε στο σημείο αφετηρίας.

BA Rahi Ligku

Σε υψόμετρο 1900μ προσεγγίζουμε την ΒΑ ράχη Λύγκου. Την ακολουθούμε προς τα ΝΔ. Βατό πεδίο, χάραξη μονοπατιού και έντονη σήμανση αγώνα ορεινού τρεξίματος.

Παλαιά μεταλλική μπάρα που θα έπρεπε να υφίσταται και να μην επιτρέπει την είσοδο οχημάτων στον Πυρήνα Βάλια Κάλντας. At 39.92373N, 21.13125E

Egkat monοpatiu gia Panteluka 12:48 pm

Στο διάσελο βόρεια της κορυφής Παντελούκα εγκαταλείπουμε το μονοπάτι ορεινού τρεξίματος που την τραβερσάρει από τα Ανατολικά. Ανερχόμαστε ελεύθερα στην ράχη με κατεύθυνση Νότια. υψ. 2030μ. At 39.92218N, 21.10328E

Eparhiaki Odos Vovusa-Perivoli

Σημείο της επαρχιακής οδού Βοβούσα-Περιβόλι 12 χλμ περίπου από Βοβούσα, 5 χλμ από Περιβόλι. Υψ 1550μ. Διάσελο που διαχωρίζει το βουνό του Λύγκου με εκείνο της Βασιλίτσας.

Σε υψ. 1820μ εγκαταλείπουμε τον χωματόδρομο και συνεχίζουμε Δυτικά διανύοντας γυμνή πλαγιά. Σε υψ. 1880μ στρεφόμαστε ΒΔ και στοχεύουμε την απόληξη της Βόρειας ράχης Λύγκου.

HmDromos ND

Εκκινώντας από το διάσελο ακολουθούμε τον χωματόδρομο που κινείται προς τα ΝΔ. Αρχικά κινείται σε γυμνό πεδίο αλλά σύντομα εισέρχεται σε δάσος οξιάς.

Photo ofHmDromos Stani Tiza-Salatura Stavru Photo ofHmDromos Stani Tiza-Salatura Stavru Photo ofHmDromos Stani Tiza-Salatura Stavru

HmDromos Stani Tiza-Salatura Stavru

Ακολουθούμε τον χωματόδρομο Στάνη Τίζα-Σαλατούρα Σταυρού για 8.3 χλμ προκειμένου να επιστρέψουμε στο σημείο αφετηρίας.

Kathodos Anatolika

Κατερχόμστε σε σχετικά απότομη πλαγιά προς τα Ανατολικά. Στοχεύουμε το διάσελο με την κορυφή Παντελούκα.

Lakos Avgu

Λάκκος Αυγού. Φυσικό έλος σε υψόμετρο 1750μ, Ανατολικά της κορυφής Παντελούκα.

PictographSummit Altitude 0 ft

Ligkos 2177m

Κορυφή Λύγκος ή Αυγό 2177μ. Μεταλλικός σταυρός.

Monopati Agona metaxi Pateluka-Zioga

Σε υψόμετρο 2000μ προσεγγίζουμε και πάλι το μονοπάτι του Αγώνα. Βατό επίπεδο τμήμα της διαδρομής σε πλατιά ράχη με αραιή βλάστηση.

Monopati-HmDromos

Σε υψόμετρο 1660μ προσεγγίζουμε τον χωματόδρομο Σαλατούρα-Πυρήνας Βάλια Κάλντα. Τον ακολουθούμε προς Βορρά μέχρι την Σαλατούρα.

Panteluka 2098m

Κορυφή Παντελούκα, νότια της ψηλότερης του Λύγκου. Συνεχίζουμε ΝΑ επί της ράχης.

Parakampsi gia Rahi Zioga

Εγκαταλείπουμε την χάραξη του μονοπατιού και κινούμαστε ΝΑ σε βατό πεδίο με διάσπαρτες συστάδες κέδρων αλλά και μικρών ρόμπολων. Η άσημη κορυφή Ράχη Ζιώγα παρουσιάζει μικρή υψομετρική διακύμανση.

Πηγή και κιόσκι πλησίον του χωματόδρομου σε υψόμετρο 1530μ. At 39.93054N, 21.12091E

Plato Voria tis korifis

Πλατό σε υψόμετρο 2110μ βόρεια της κορυφής. Συνεχίζουμε Νότια για την τελική ανάβαση στην κορυφή. Ακολουθούμε πάντοτε το σηματοδοτημένο μονοπάτι του αγώνα ορεινού τρεξίματος.

Προσεγγίζουμε και πάλι το πλατό της ράχης βόρεια της ράχης Ζιώγα, γυμνό πεδίο, . Κινούμαστε προς τα Ανατολικά.

Pyrofilakio Avgu-Ligkou

Εγκαταλελειμμένο πυροφυλάκιο λίγα μέτρα χαμηλότερα της κορυφής. Υψομετρικός στύλος Γυσ επί της οροφής του.

Rahi Zioga 1906m

Άσημη κορυφή του Λύγκου, Ράχη Ζιώγα, υψ 1906μ. Διάσπαρτη βλάστηση με θυσάνους κέδρων και χαμηλά ρόμπολα. Επιστρέφουμε προς Βορρά.

Simio epi tu Monopatiu Dasos Oxias

Σημείο επί του μονοπατιού που διέρχεται δάσους οξιάς κατερχόμενο προς Σαλατούρα.

Simio Voria Rahi Ligku

Σημείο επί της βόρειας ράχης Λύγκου. Διάσπαρτα ρόμπολα. Συνεχίζουμε ακολουθώντας την ράχη. Πυκνή σήμανση ορεινού αγώνα τρεξίματος.

Sintomefsi Strofis Hmdromu

Υψ.1680μ. Σε στροφή του χωματόδρομου ανερχόμαστε Δυτικά στην πλαγιά σε βατό πεδίο εντός δάσους οξιάς. Ελαφρώς ψηλότερα συναντάμε μονοπάτι που μας οδηγεί και πάλι στον χωματόδρομο. At 39.94295N, 21.10093E

Στάνη πλησίον λίγα μέτρα Νότια του αυχένα. Υψ. 1560μ. Διχάλα Χωματόδρομων. Επιλέγουμε την δεξιά απόληξη του δρόμου και τον ακολουθούμε.

Προσεγγίζουμε την βόρεια ράχη Λύγκου στην βάση της, ελαφρώς ψηλότερα της πηγής Τόσκα. Πυκνή σήμανση ορεινού αγώνα τρεξίματος. Ακολουθώντας την, κινούμαστε ΝΑ επί της ράχης.

• Photo of Jack Captain
    Jack Captain Oct 4, 2023

Πολλές και χρήσιμες πληροφορίες... κάναμε την ίδια πορεία και εμείς... ευχαριστούμε πολύ...

• Photo of celembrimbor
    celembrimbor Oct 5, 2023

Καλημέρα. Ευχαριστώ, χαίρομαι που βοήθησε. Καλές αναβάσεις.