Luswandeling La Roche-En-Ardenne

May 21, 2014
May 2014

near La Roche-en-Ardenne, Walloon (Belgique)

Deze mooie luswandeling van iets meer dan 12 km start in het hartje van La Roche En Ardenne. Dit dorpje in de provincie Luxemburg wordt in de zomer overspoelt door toeristen, maar nu, net voor het hoogseizoen (eind mei) is het hier eigenlijk wel leuk vertoeven. De zon staat hoog aan de hemel en vandaag moet ik er van profiteren, want de voorspellingen voor deze nacht en morgen zien er een pak minder fraai uit. Maar dat laat ik me nu alvast niet aan het hart komen.

Deze wandeling start in het hart van La Roche, waar je meteen een mooi uitzicht hebt op het Feodaal kasteel van La Roche-en-Ardenne. Na het verlaten van La Place Du Bronze begint de wandeling al vrij snel met een eerste beklimming via de Rue du Bon Dieu de Maka en vervolgens via Chemin de Soeret, waar de wandeling de openbare weg velaat om het bos in te trekken. Iets wat deze wandeling typeert is trouwens het feit dat deze voor het overgrote deel door bossen loopt, ver weg van de bewoonde wereld. Ideaal om te genieten van de rust en de natuur. Ongeveer halverwege doorkruis je Maboge om vrij snel terug de bewoonde wereld te verlaten richting La Roche. Ook hier start een tweede beklimming.

In deze track zitten 2 pittige afdalingen, dus enige sportiviteit is aangeraden, de ondergrond kan bij nat weer glad zijn en daardoor houden deze afdalingen toch enig risico in.

Deze wandeling is ideaal voor wie enkele dagen in La Roche wil kamperen en zo meerdere wandelingen in de buurt wil maken. Bij deze trach hab ik ook de locati van 2 leuke campings bijgevoegd waar je kan logeren. Camping Du Pouhou is de ideale camping voor wie houdt van het echte kamperen, en daar graag 's avonds een kampvuurtje bij wil, hier mag het namelijk. Dichter bij het centrum kan je kiezen voor camping Le Vieux Moulin, niet pal in het centrum maar toch zeer dichtbij. Verder zijn er nog tal van kampings te vinden in en om La Roche, maar deze twee zijn zeker aan te raden.

PictographCampsite Altitude 706 ft

Camping Du Pouhou

Deze camping is ideaal voor wie wil genieten van het echte kamperen, hier is er geen electriciteit beschikbaar op de trekkersplaatsen, maar daarentegen is het wel toegelaten een kampvuur te maken. Ideaal om 's avonds met een groepje na te praten bij een kampvuur.

PictographCampsite Altitude 783 ft

Camping Le Vieux Moulin

Dit is een camping dicht bij het centrum van La Roche-En-Ardenne. Kampeerplaatsen met electriciteit beschikbaar.

• matthias.dhiet Oct 22, 2018

Very nice walk. Easy to follow.

• Thijs10 Jun 19, 2020

Nice circular route

• ine.declerck Nov 5, 2020

We deden deze tocht id herfstvakantie, heel mooie tocht. Het tweede deel lijkt wat op de Alpen, zalig. Goed bewegwijzerd, eenvoudig de rode rechthoekjes met nr 6 te volgen.

• Photo of Landerfanten
    Landerfanten Jun 5, 2021

Makkelijk te volgen. De (eerste) relatief steile afdaling was wat glibberig na de felle regen, maar zeker goed te doen.

• Photo of Tietsjer
    Tietsjer Nov 2, 2022

We hebben genoten van deze wandeling in deze prachtige streek in een herfstkleedje. Hier en daar andere wandelaars tegengekomen. Op een bepaald moment in een bos halt gehouden om te genieten van iets wat dikwijls onvindbaar is: “stilte”. Alleen de wind, enkele vogels en wij. Zalig!