Lus Uriz - Uriz

one hour one minute
September 2, 2018
September 2018

near Uritz, Navarra (España)

Ik heb het geluk om eind augustus 2018 in het zonnige Uriz te logeren. Onder deze prachtige zon heb ik deze trail gejogd. Maar eigenlijk is hij zeker ideaal om te wandelen.
Een tip voor vertrek: smeer je gezicht in tegen de vliegen. Zij komen naar je ogen, net zoals bij de koeien. Vooral in de bosrijke stukken zijn ze lastig. Ik heb geen stekende beesten gevoeld, maar dat is misschien seizoensgebonden...

We vertrekken rechts van Uriz (de hoogste kant). We wandelen naar beneden tot aan de baan, steken het riviertje over en draaien rechts het kiezelpad op. Dit gaat een kilometer glooiend naar boven. Er staan op regelmatige afstanden hekken voor de koeien.
Eenmaal in het bos, is het stevig klimmen naar de top. Op 3,5 km ben je boven. Het is bij deze klim dat de vliegen lastig zijn. Boven en beneden zijn ze er niet.
De top geeft een mooi uitzicht op de omgeving.
Het brede kiezelpad volgen we rechts. Het loopt glooiend door het landschap zachtjes dalend. Ik had het geluk een everzwijn te zien.
Op een kruispunt volgen we het pad naar beneden. Even opletten: de kiezel wordt blauw, dan volgt een stukje betonweg. Waar de betonweg een rechtse U-turn maakt, draaien we links terug het bos in.
Ook op deze hoogte in het bos weer die vervelende vliegen. Dus smeren maar.
Het pad daalt kronkelend helemaal naar beneden tot aan de weg. Die poort ging moeilijk open, daar ben ik over geklauterd.
Eenmaal beneden gaan we terug omhoog richting Uriz. Deze weg staat gemarkeerd met paars-witte strepen. Hij is makkelijk te volgen.
Hier wordt het een heel andere wandeling: smalle, kronkelige paadjes vol rotsen en wortels. Heel mooi.
De streek staat gekend om zijn historische gebouwen en sites. Deze wandeling passeert zo'n site.
De tocht eindigt tenslotte aan de linkse (onderste) kant van Uriz.

Voor de lopers onder ons is de klim naar boven best een uitdaging. Maar eens die achter de rug is het heel aangenaam lopen. Op het laatste deel (de smalle rotsachtige paadjes) heb ik wel een totter gedaan. Stevig blauwe knie tot gevolg. Zorg zeker voor stevige loopschoenen en kijk goed uit je doppen. Veel plezier!

Verdorie stijl...

Km 3.5, de klim is achter de rug.

Ik was net te laat... er stak een everzwijn over. Naast pyreneekoeien, zitten die hier dus ook.

Nu terug omhoog naar Zandueta. We lopen rond een historische site.

Een heel ander wandelpad, smal en kronkelend maar heel mooi.