Lovenhoek en het Pulderbos

October 16, 2023
October 2023

near Kleineheide, Flanders (Belgique)

Route Natuurreservaat Lovenhoek. De route is 12,5 km
Startplaats en ruime parking: Manege de Heide
Boskant 41, 2242 Pulderbos

Wandelaars, Honden en fietsers welkom.
Cafétaria en buitenterras.

Meer info over de Manége: https://www.manegedeheide.com/

Het Natuurpad Lovenhoek in Vorselaar, ooit verkozen tot de wandelroute van het jaar, is een waar paradijs voor de liefhebbers van de wildernis. Als fervent wandelaar en natuurliefhebber kon ik niet anders dan meegenieten van deze prachtige ervaring.

Langs dit betoverende pad waande ik me in een sprookjesachtige wereld, waar ik probeerde om van de ene stapstronk naar de andere sprong, mijn innerlijke kind herontdekte door verstoppertje te spelen tussen de weelderige varens en zonder een druppel water aan mijn voeten te voelen de kronkelende beek overstak. En ja, die picknicks te midden van de symfonie van vogelgezang waren onvergetelijk!

Het Natuurpad Lovenhoek bood een meeslepende reis door de ongerepte natuur. De vallei van de Molenbeek onthulde adembenemende panorama's, terwijl houten vlonderpaden, bruggetjes en stapstronken me hielpen de vochtige oevers van de beek te doorkruisen. Ik kon mijn zintuigen verwennen in de oude loofbossen, tussen de majestueuze naaldbomen, rond glinsterende poelen, over de uitgestrekte heide en door de weelderige broekbossen. Het was een waar avontuur voor de ziel.

Het meest bijzondere in dit natuurgebied is echter de aanwezigheid van schapen en Galloways, die de natuurlijke balans van het gebied in stand houden. De harmonie tussen mens en natuur was hier duidelijk voelbaar.

Dus, mede-wandelaars, als je op zoek bent naar een onvergetelijke natuurervaring, raad ik je aan om het Natuurpad Lovenhoek te verkennen. Het is een plek waar je één kunt worden met de natuur, waar elke stap een verhaal vertelt en waar je de schoonheid van de aarde kunt vieren.

Waypoint: 1 Paardenverblijf gelegen aan De Heide Boskant 41, 2240 Zandhoven.

Waypoint: 2 Mooi zicht op landschap. Nabij vlonderpad met bruggetjes.

Waypoint: 3 Let op bij regenweer. Nabij beek.

PictographTree Altitude 6 ft

Waypoint: 4 Naaldbomen staan langs pad hier mooi gerangschikt.

Waypoint: 5 Mooie en rustige omgeving. Moment om even te pauzeren.

Waypoint: 6 Smal wandelpad doorheen het maisveld. Spannend moment.

PictographTree Altitude 27 ft

Waypoint: 7 Whow! Linten rondom de stam van de berk in regenboogkleuren.

Waypoint: 8 Uniek in de soort van zitbankjes onderweg. Max. 1 persoon.

Picknickbank.

Waypoint: 9 Mooie en rustige omgeving om even te pauzeren.

Waypoint: 10 Groot privaat domein.

PictographProvisioning Altitude 32 ft

Waypoint: 11 Ruim buitenterras met veel plaatsen om te zitten.

Waypoint: 12 Ruime parking nabij de paardestallen.

PictographRisk Altitude 30 ft

Waypoint: 13 Met wat geluk zie je meerdere paarden kijken door uitkijkje van de paardenstal.