Louise-Marie - Muziekberg

June 15, 2014
June 2014

near Yves-Gomezée, Walloon (Belgique)

Eau d'Yves is een kort riviertje dat in de basiliekstad Walcourt uitmondt in de Eau d'Heure, bekend om de meren. Deze wandeling heeft heel wat symbolische kanten. Ze gaat door een gebied dat de toerist niets te bieden heeft en dat diepe wonden draagt van een respectloos gedrag tegenover de natuur. Zeker kom je sporters tegen die met motoren en quads door de velden scheuren. Anderzijds vinden we uitzonderlijke plekjes: de hierboven afgebeelde veldweg naar Yves-Gomezée bijvoorbeeld is van een uitzonderlijke schoonheid en werd bovendien door een voetgangersdoorgang beschermd tegen gemotoriseerde gebruikers. Verder is het gebied een van de werkterreinen van het project "liaisons inter-villages", dat door een lokale actiegroep GAL (Groupe d'Action Locale de l'Entre-Sambre-et-Meuse) van vrijwilligers in het land tussen Samber en Maas de dorpskernen wil verbinden door trage en veilige
wegen en hiertoe heel wat verdwenen weggetjes opnieuw wil toegankelijk maken. Op onze wandeling maken we dankbaar gebruik van het reeds gerealiseerde werk van deze groep. We lopen op deze tocht langs het riviertje, door bossen en velden.

Momenteel is ter hoogte van de Bosweg het pad niet te vinden voorlopig onderbroken.

Op het forum van sentiers.be kan je lezen dat deze wandeling niet voor watjes is.