Loser, Hochanger, Bräuningzinken

September 23, 2019
September 2019

near Hinterposern, Styria (Austria)

Ik raad aan deze tocht - zeker op zonnige dagen - al voor de middag aan te vatten, en hem in wijzerzin te maken.
Het eerste stuk van de beklimming van de Loser is dan immers nog heel erg rustig.  Je vertrekt hiervoor aan de 'dalkant' van de parking van Loseralm, je ziet wellicht een wegwijzer naar de 'Sophie'-Klettersteig, het iets makkelijker zusje van de pittige 'Sissi'-Klettersteig.
De route loopt langs het vertrekpunt van een paar skiliften, en daarna over de grazige hellingen van Sechserfleck en dan door een smal dal omhoog naar de Loser. Boven in dat dal zie je van rechts de wandelaars komen die de Loser vanuit de andere richting benaderen.  We gaan mee linksaf, en weten nu al waar we straks naartoe moeten!

Boven heb je bij helder weer een prachtig uitzicht in de richting van de Aussee en verder naar het Dachsteinmassief.  Wellicht zie je kletteraars via de Sissi-steig naar boven komen.

We keren op onze stappen terug, om aan het kruispunt een stukje lager nu niet rechtsaf terug te gaan, maar rechtdoor te lopen, en bereiken al snel de Hochanger.  Die top is net zo hoog als de Loser, maar lijkt om één of andere reden toch maar een molshoopje.  We vervolgen de weg in oostelijke richting, en komen opnieuw aan een drukbezocht punt, het Loserfenster.   Hier is het even opletten: we volgen niet het drukstbelopen pad langs de zuidwestelijke over van de Augstsee, maar gaan die via het noordrand voorbij.  We blijven het pad dat stilaan in noordelijke richting buigt volgen.  (Als je wil, voeg je nog een vierde top aan het rijtje toe, en maak je nog een uitstapje naar de Greimuth).  Wij lieten de Greimuth letterlijk links liggen en volgden het pad rechtdoor richting Bräuningzinken.  De drukte heb je nu al lang achter gelaten en je hebt bijna het gevoel nu de bergen voor jou alleen te hebben!

Na een vrij lange traverse kom je aan een splitsing waar je rechtdoor en omhoog naar de Brauningzinken klimt, of (straks) rechtsaf (en dan kom je van de andere kant en is het dus naar links!) rustig afdaalt naar de Bräuningalm, en dan verder naar de Loseralm (waar je op het terrasje van een verdiende verfrissing kan genieten!)