Loonse velden

October 28, 2017
October 2017

near Hendrieken, Flanders (Belgique)

Deze wandeling van bijna 14 km begint aan de nieuwe centrale begraafplaats van Borgloon waar een ruime parking is voorzien en men al meteen een bezoek kan brengen aan het mooie kunstwerk "Memento" van Wesley Meuris. Wanneer wij de centrale begraafplaats verlaten begeven wij ons naar het gezellige stadscentrum van Borgloon waar wij het stadhuis passeren en kennismaken met enkele smalle steegjes om vervolgens richting de oude burchtheuvel te wandelen waar men een wijds uitzicht heeft over het glooiende landschap van Haspengouw. Via de burchtheuvel wandelen wij naar beneden en passeren wij de voetgangerstunnel onder de N79 om zo de Loonse velden in te trekken. In de Loonse velden kan u genieten van de mooie natuurpracht die deze streek te bieden heeft. Let hier vooral op de nog zeldzame hoogstamboomgaarden, typische hollewegen en uiteraard de fruitgaarden die op z'n mooist zijn in de bloesemperiode maar tijdens elk seizoen wel hun specifieke uitstraling hebben. Tijdens de wandeling door de Loonse velden passeren wij uiteraard het wereldberoemde doorkijkkerkje, een kunstwerk van architecten/kunstenaars: Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh.
Wanneer wij het doorkijkkerkje achter ons laten wandelen wij een klein stukje via de N79 naar het kleine dorpje Grootloon om van daaruit via de kerk terug de typische velden in te trekken.
Via Grootloon wandelen wij in de richting van Heks, Broekom en Voort om na zo'n 14 km terug aan de start van de wandeling te arriveren.