Loonse en Drunense Duinen: oostelijk deel

Photo ofLoonse en Drunense Duinen: oostelijk deel Photo ofLoonse en Drunense Duinen: oostelijk deel Photo ofLoonse en Drunense Duinen: oostelijk deel

1996
April 14, 2015
March 2015

near Giersbergen, Noord-Brabant (Nederland)

Maandag 30 maart 2015. Te Giersbergen, naast de grote parkeerplaats, tegenover herberg 'De Drie Linden', vonden we op een informatiebord een kaart met wandelknooppunten waarmee we een wandeling uitstippelden als eerste, korte kennismaking met het oostelijk deel van het Nationaal Park Loonse en Drunens Duinen.

We zouden via knooppunten 90 - 93 - 89 - 17 naar knooppunt 06 wandelen, in domein Duinoord even pauzeren en dan langs de knooppunten 04 - 11 - 09 - 88 - 92 - 91 terugkeren naar het startpunt aan herberg 'De Drie Linden'.

Helemaal volgens plan verliep dat niet, want tijdens het eerste deel van de tocht stelden we vast dat de aanduidingen op enkele knooppuntpaaltjes niet goed overeenkwamen met wat de kaart beloofde... Geen groot probleem echter: bij twijfel volg je tot aan knooppunt 6 gewoon de Giersbergse baan richting Cromvoirt. Kies hier en daar eventueel voor een parallel pad, als dat er beter begaanbaar zou uitzien. De eerste kilometers houdt ook de LAW13 (de Nederlandse GR) ons op de goede weg, en waar die linksaf slaat ga je gewoon rechtdoor.

Duinoord ligt rechts van het kruispunt van Giersbergse baan, Fazantbos en de met een slagboom afgesloten Duinoordseweg. Duinoord was echter (nog?) gesloten, werd ons aan de gesloten slagboom gezegd (op een niet al te vriendelijke manier...).

Een smalle wandelwegel voert aan knooppunt 6 vlak voor de Duinoordseweg scherp rechts het bos in, richting knooppunt 4. Langs het pad zie je links nog een tijdje het klimbos en de hoge omheining van Duinoord en het voert dan langs enkele open plaatsen met duinen en door een vrij jong naaldbos naar de zuidelijke bosrand, waar we op een T-splitsing knooppunt 4 vinden.

Rechtsaf tussen bossen en grote, door o.a. Galloways begraasde weilanden, gaat het dan richting knoop 14 op de volgende T-splitsing. Rechtsaf brengt je naar naar knooppunt 11. Dan gaat het ruim 1,3 km rechtdoor langs de bosrand naar knooppunt 9. Negeer alle zijwegen en volg door het bos de pijltjes naar knooppunten 88 en 92.

06 - 4

De Drie Linden Drunen, Noord-Brabant, NLD

• Photo of LucT
    LucT Apr 28, 2015

Even aanvullen naar aanleiding van een reactie die ik kreeg:
    - Laat je niet afschrikken door wat ik schreef over de wandelknooppunten: het knooppuntennetwerk is wel degelijk goed in orde (op zijn minst even goed als andere netwerken). Op onze grotere wandeling 's anderendaags klopte alles perfect en hadden we geen enkel probleem. Op de hierboven beschreven tocht waren we onderweg naar knooppunt 6 even in twijfel: misschien was er een paaltje of bordje weg, misschien was de kaart wat verouderd of misschien heb ik de kaart verkeerd afgelezen? In ieder geval: verloren lopen zul je op dat stuk niet doen, ga bij twijfel gewoon rechtdoor. Een kaart meenemen (of een foto nemen van de kaart op een infobord) kan ook helpen.
    - Ik beweer NIET dat het in Duinoord onaangenaam zou zijn, want ik ben er niet geweest (omdat het blijkbaar nog gesloten was): ik beweer alleen dat de man die aan de slagboom bezig was, ons de indruk gaf dat hij niet in de meest vrolijke, gastvrije, behulpzame stemming was.