علم کوه از مسیر حصارچال Alam kuh peak from hesarchal,complete trail

Photo ofعلم کوه از مسیر حصارچال Alam kuh peak from hesarchal,complete trail Photo ofعلم کوه از مسیر حصارچال Alam kuh peak from hesarchal,complete trail Photo ofعلم کوه از مسیر حصارچال Alam kuh peak from hesarchal,complete trail

one day one hour 37 minutes
August 4, 2023
August 2023

near Lārūsar, Māzandarān (Iran)

صعود به قله علم کوه از دشت حصارچال
تاریخ اجرا : ۱۱ و ۱۲ مرداد ۱۴۰۲
مدت زمان اجرا : ۲ روز
ارتفاع مبدا صعود : ۳۲۵۰ متر (تنگه گلو)
ارتفاع قله : ۴۸۵۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۱۶۰۰ متر
مسافت صعود شده : ۱۶ کیلومتر(فدراسیون تا تنگه گلو و برگشت با پاترول)
برنامه در قالب یک تیم دو نفره اجرا شد، ما روز چهارشنبه، دهم مرداد، ساعت ۱۶ سوار اتوبوس تبریز چالوس شدیم و صبح حوالی ساعت ۸ در عباس آباد پیاده شدیم. بعد با تاکسی خطی به کلاردشت و بعد به رودبارک و فدراسیون کوهنوردی رفتیم.
صبحانه خوردیم و سریع جمع و جور کرده و حرکت نمودیم و حدود ۱.۵ ساعته با پاترول به تنگه گلو رسیدیم. گزارش ساعتی برنامه به شرح ذیل بود :
ساعت ۱۱:۳۰ استارت حرکت از تنگه گلو به سمت حصارچال
ساعت ۱۳ رسیدیم حصارچال، ناهار خوردیم و استراحت کردیم تا شب
ساعت ۲:۳۰ بامداد به سمت قله حرک کردیم
ساعت ۵:۴۰ صبح رسیدیم قله
ساعت ۶ صبح از قله حرکت کردیم به سمت حصارچال
ساعت ۸ حصارچال بودیم
ساعت ۹ حرکت کردیم به سمت تنگه گلو
ساعت ۱۰ تنگه گلو بودیم و ساعت ۱۱:۳۰ هم فدراسیون
.دسترسی به آب در تنگه گلو و حصارچال هست، در دشت حصارچال ترجیحا از چشمه ی نزدیک باکس کمک اولیه آب بردارید، کیفیت بالاتری داره.
در واقع کل برنامه از فدراسیون تا قله و فدراسیون در ۲۴ ساعت انجام گرفت.
فدراسیون دارای امانت سرا، آبجوش، آشچزخانه، امانت سرا و حمام رایگان میباشد. همچنین اتاق هم میتوانید رزرو کنید و شب هم بمونید.
ما چون برای ساعت ۱۷:۳۰ بلیط داشتیم، در فدراسیون دوش گرفتیم و رفتیم تنکابن، ناهار خوردیم و رفتیم ترمینال.

اینجا از نفری ۲۰ هزار تومن ورودی میخاست و خیلی هم مصمم نبود، کارتخوان هم نداشت!

محل مناسب و زیبا برای کمپ، من همیشه اینجا کمپ کردم، کسی به وسیله هام دست نزده. آب و چشمه در دسترس هست فقط برای راحتی بهتره کمی با فاصله از تجمع چادرها کمپ کنید تا خواب راحتی داشته باشید، چون هر ساعتی ممکنه تیمی بخاد صعود کنه و اکثریت اصلا رعایتِ خاب بقیه رو نمیکنن،حتی تجربه کردم شب طرف اومده چادرشو نمیتونسته پیدا کنه، با صدای بلند همنوردشو صدا میکرد!

دشت حصارچال شبها سوژه خوبی برای عکاسی هست، نورهای رنگی رنگیِ چادرها خیلی زیبا میشه

اینجا دوراهیی هست که معمولا سمت چپ برای برگشت استفاده میشه، گرچه بعضی کوهنوردا برای دور زدنِ شیبِ بعد از آن از مسیر سمت راست استفاده میکنند. ما با توجه به عمومی بودن مسیر سمت چپ رو رفتیم و از اون مسیر برگشتیم. بعد از این دو راهی هم علائم ارتفاع زدگی ممکنه و هم شیب تندی هست تا تیغه

ما تا اینجا حدودا ۲ ساعته اومدیم و از اینجا تا قله هم یک ساعته صعود کردیم. با وست به سنگ شروع میشه، بعدش مسیر تیز و نفس گیر و بعد مسیر ملایمی تا قله هست. سعی کنید خودتون رو خسته نکنید و انرژیتون رو ذخیره کنید همچنین از چشم انداز سمت راستتون به هنگام‌طلوع غافل نشید. خوش شانس باشید دماوند رو هم میتونید ببینید

اینجا چشم انداز بسیار زیبایی داره، انرژیتون رو ذخیره کنید و ازش لذت ببرید

موقع برگشت از اینجا به سمت راست رفته و فرود کنید، مسیری که صعود کردیم هم از نظر شلوغیِ مسیر و صفهای طولانی و هم از نظر شیب و دست به سنگ برای فرود مناسب نیست

ما ۵:۴۰ صبح رسیدیم قله

این مکان که بهشمیدونچه میگن، قبل از شیب اول و در ارتفاع حدود ۴۲۰۰ هست، امکان کمپ هم داره و میشه روز اول رو تا اینجا اومد و به جای دشت حصارچال اینجا کمپ کرد