Llutxent. Al Pla dels Arenals.

1914
October 28, 2022
October 2022

near Llutxent, Valencia (España)

El recorregut:
Llutxent- La Costa - La Ermita - Forns de calç - El Convent - Castell Vell - Pla dels Arenals - Vèrtex Geodèsic - Corral Bancalets - Gralleta - Llutxent.

Descripció de la ruta:
Per la part alta del poble anem a la Ronda Nord i a la Costa. Ocupada actualment pel Calvari.
Anem seguint la ruta senyalada com a GR 236, Ruta dels Monestirs.
La Costa és un camí empedrat, fet pels dominics del Convent que transcorria entre les dues esglésies, la del poble i la del Convent. Probablement en el segle XVII.
Diu la llegenda que el frare que la va construir va manar ser soterrat en ella mateixa. De fet, passada la segona creu, un poc més avent, veureu un senzill requadre de pedres que diuen que és la seua tomba.
Passarem la Casa del Planet.
I tot seguit, l'Ermita de la Consolació.
Passada l'Ermita, ens desviarem a la dreta del camí per visitar dos Forns de calç i una Barraca de pedra, en un indret dedicat a l'exposició de forma pràctica i molt didàctica del món de la calç i de la pedra en sec, en el que recordem de forma especial al director de cine llutxentí Toni P. Canet, fill de calciners, perquè ací va rodar part important de la seua última obra "Calç blanca - negro carbón".
Passarem pel Convent de Sant Domènec, del que enguany es compleix el 600 aniversari de la seua construcció. Primera universitat del Regne de València. I un dels punts més destacats com a centre d'estudis dels dominics al Regne d'Aragó.
Per darrere del convent trobarem la senda que baixant i tornant a pujar ens conduirà al Castell Vell o del Xiu. Construcció almohade del segle XII, de doble recinte emmurallat. Queda un aljub a l'interior de la seua planta triangular.
El GR-236 ens portarà de cara al nord en baixada al barranc de darrere del castell, i pujant de nou ens desviarem a la dreta, deixant el GR, per la senda que ens conduirà al Barranc Negre. Un barranc preciós on encara queden magnífiques margenades de pedra per a formar abancalaments d'ametlers i oliveres.
El caminet en continua zig-zaga anirà pujant-nos, i guanyant altura arribarem dalt del Tossal Gros. Allí podrem gaudir de les vistes cap al Convent i la part oriental de la Vall d'Albaida que es comunica en la Safor pel Coll de Llautó. En l'horitzó el perfil de la Cuta i la magnificència de la Safor.
Estem en el Pla dels Arenals. Prop de la senda que portem, trobarem el Vèrtex Geodèsic. No he pogut esbrinar si té nom. És ben cert que la denominació que apareix en els mapes de "Escollán" és totalment desconeguda per al personal de Llutxent que he consultat i que coneix ben bé el terme.
Prop del Vèrtex Geodèsic es troben Les Penyetes de Benifá i "Els Collaets", pot ser que aquest nom haja contribuït a aquesta denominació segurament equivocada.
Des d'ací veurem la Penya Migdia, o "Cerro de la Cruz" en el mapa. I l'Alt de l'Hedra i les Mamelles de Pinet que resguarden Pinet.
Seguint per la senda ens trobarem el GR 236. Hem tirat a l'esquerra per tornar a Llutxent. Després d'un llarg recorregut pel Pla dels Arenals, baixem el Tossal Gros. Travessem una finca de tarongers i passem tocant al Corral Bancalets, un antic corral per a tancar el ramat.
Creuarem el camí del Convent a Benicava i en direcció sud de cara al poble, recorrerem la partida de Gralleta, camí paral·lel a la Costa. Ja ens queda soles bordejar el poble per la part baixa: carretera de Pinet,les Poasses i la carretera de Gandia a Xàtiva, per arribar al principi i final de la ruta de hui.
Desitjant que la desfruiteu.

PictographPhoto Altitude 984 ft

La Costa.

PictographMonument Altitude 1,152 ft

Forns de calç i barraca de pedra

Photo ofMonestir del Corpus Christi o Convent de San Doménec Photo ofMonestir del Corpus Christi o Convent de San Doménec Photo ofMonestir del Corpus Christi o Convent de San Doménec

Monestir del Corpus Christi o Convent de San Doménec

PictographRuins Altitude 1,115 ft

El castell Vell i el Convent

PictographRuins Altitude 1,100 ft

Castell Vell o del Xiu

El Castell Vell o del Xiu

A la dreta

Caseta de camp de Pepe Pujol

Caseta de Pepe Pujol. I vista del Convent.

Vertex geodésic del Plà dels Arenals.