Lliber Cova Cross Senija

September 30, 2016
September 2016

near Lliber, Valencia (España)

Mooie wandeling naar de grot boven Senija en terug via het kruis.
Wandeling is goed te doen en gaat over redelijke paadjes, alleen bij de grot zijn een paar kleine lastige stukjes.
Maar dat is direct vergeten als je de grot binnenkomt.

IBP index 42

zie: http://www.ibpindex.com

PictographCave Altitude 969 ft

De grot

Het kruis met uitzicht over Senija en Benissa. De ifach is in de verte ook nog te zijn.

• mlaceur Feb 25, 2018

Zoals voorspeld een zonnige morgen. Na het ontbijt maken we een lunchpakket klaar en vertrekken naar Senija waar de startplaats van onze wandeling ligt. Aanvankelijk nog fris, kunnen we na een tijdje al een eerste laagje kleren afpellen. Het pad is hoofdzakelijk rotsig en nog een beetje vochtig.

Ondertussen genieten we van het uitzicht. Af en toe zit er een echte kuitenbijter bij.

Marc vindt onderweg een tweede soort orchidee: Ophrys fusca.

Na anderhalf uur stappen, komen we aan een ideale picknickplaats. Daar kunnen we ook afdalen naar een grot. Dat is een beetje tricky, dus Veerle blijft ter plaatse terwijl wij met z'n drieën de grot opzoeken. Deze trip neemt toch meer dan een half uur in beslag, zodat Veerle al een beetje ongerust werd, maar het loont de moeite. De picknick smaakt uitstekend na de inspanning. We vervolgen onze weg via alweer een rotsig pad en het is nu "topjes"weer.

Na een uurtje houden we een fruitmoment: meloen en ananas. In plaats van de steile afdaling terug te nemen, kiezen we voor de weg rond het dorp. Na 4u20' stappen, arriveren we aan de auto. We hebben juist geen 10 km afgelegd!