Llíber - Brc Del Cau-Alt d'Ample-Lloma Llarga (El Cau)

Photo ofLlíber - Brc Del Cau-Alt d'Ample-Lloma Llarga (El Cau) Photo ofLlíber - Brc Del Cau-Alt d'Ample-Lloma Llarga (El Cau) Photo ofLlíber - Brc Del Cau-Alt d'Ample-Lloma Llarga (El Cau)

November 4, 2020
November 2020

near Lliber, Valencia (España)

Parkeren op de CV750 aan km 7.8 bij vuilbakken en schuin tegenover het voormalige restaurante Venta Roja (anno 2020). Links Camí Díposit inwandelen en na ca 800 km met de asfalt meedraaien naar rechts. Langs een hek RD gaa en daarna pad R aanhouden. Asfaltweg kruisen RD en voor een groepje huizen R gaan en dan L aanhouden Op de asfaltweg L en aan de waterpompinstallatie een brede pad volgen die uitkomt op een boomgaard. R rond de boomgaard gaan en dan onder de elektriciteitsdraden een padje volgen dat 100 m verder links naar boven gaat. Via de helling het pad volgen tot boven bij Alt d'Ample. R is een padje naar de top (30 min. h/t) als optie. Het pad RD gaat via een kleine herder schuilplaats en later een grote met waterput die nog steeds in gebruik is bij voor de geitenkudde op Planises. Op een T-kruispunt, wit-geel gemerkt naar links tot voorbij huizen aan asfaltbaan. R en na ca 30 m op Y met een kleine casita L houden, piste / beton tot weer een klein gebouwtje (Ermita de Marnes). Nog een stukje RD het pad volgen tot een X van pad en piste. Het rechterbeen van de X naar boven kiezen. Dit pad gaat na 200 m over in een bredere piste. Na nog eens 300 m L afbuigen en in een grote bocht rond een "bos" wandelen tot bij een grote geitenstal. Voor de stal langs gaan en naar boven beginnen klimmen.
Over de top gaan en het pad aan de linkerkant beginnen afdalen richting de andere topjes van de Sierra Lloma Llarga. Dit pad loopt in het begin wat onoverzichtelijk over rotsblokken maar na ca 100 m is het duidelijk en goed begaanbaar. Op het einde over grind. Er zijn geen zijwegen, altijd richting Jalónvallei afdalen. Eens beneden richting onbewoonde kasteeltjes gaan en dan voor de voormalige Engelse school Elisabeth R afdalen tot op de CV 750. Hier L naar de parking.

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Nov 4, 2020

Heel toffe wandeling met prachtige zichten ! Enkele pittige stukjes nabij de top van El Cau.