Lladurs: De les Fonts al castell pels Punts verds i el GR 7

Photo ofLladurs: De les Fonts al castell pels Punts verds i el GR 7 Photo ofLladurs: De les Fonts al castell pels Punts verds i el GR 7 Photo ofLladurs: De les Fonts al castell pels Punts verds i el GR 7

August 15, 2019
August 2019

•   4.7 1 review

near Lladurs, Catalunya (España)

Caminada de vuit quarts, anant amb cotxe des de Solsona fins a les fonts de Lladurs.

Hem pujat al castell de Lladurs pel camí dels punts verds i hem tornat pel pla de Riard i pel GR 7.

Caminada de grans contrastos i excel·lents vistes.

Fonts de Lladurs

Per arribar a les fonts de Lladurs seguim la carretera de Solsona a Sant Llorenç de Morunys per coll de Jou, i quan haurem fet uns 9 km a la nostra esquerra tenim les fonts i una petita àrea de pícnic. A la dreta i fent una petita passejada podem arribar fins al castell de Lladurs. Són les restes que queden del castell, i per la seva situació podem gaudir d’una vista panoràmica magnífica. http://turismesolsones.com/punt/font-de-lladurs/

Camí dels punts verds

Per pujar des de les fonts fins el castell, hem de prendre el camí de l’altre costat de la carretera, on hi ha el senyal informatiu. Cal prendre el primer trencant a l’esquerra i, després d’unes decenes de metres, prenem el corriol de la dreta que porta fins el castell, perfectament marcat amb punts verds als arbres i, al final, en alguna pedra.

Sant Martí de Lladurs

L’església de Sant Martí, situada dins del recinte fortificat de Lladurs, apareix en l’acta de consagració de Sant Julià de Canalda de l’any 900, com un dels límits d’aquesta nova parròquia. També en la consagració de Sant Serni de Tavèrnoles apareix citat aquest temple, en aquest cas com una de les possessions del cenobi. En 1102 l’església va ser donada pel comte Ermengol V d’Urgell a Santa Maria de Solsona. Aquesta possessió va ser efímera, doncs en 1151 ja no apareix entre les possessions de la seu de Solsona. En 1897 l’església de Santa Maria del Pla deixa de ser sufragània de Sant Martí de Lladurs per passar a ser la parròquia de Lladurs uns anys més tard, en 1929. L’edifici actual de Sant Martí és una obra barroca dels segles XVII i XVIII, sense que aparentment quedi res de l’antic edifici romànic. Caldria un estudi acurat per discernir si es va aprofitar algun element o bé la construcció es de nova planta. El seu estat de conservació es força deficient, doncs el temple està totalment abandonat. Està format per una sola nau, sense absis diferenciat i amb capelles laterals. http://www.artmedieval.net/Lleida/Sant%20Marti%20de%20Lladurs.htm

Castell de Lladurs

El Castell de Lladurs és un castell situat dalt del Serrat del Castell al municipi de Lladurs (Solsonès), al costat de la primitiva Església de Sant Martí. Ocupa l'extrem sud-oriental del pla de Riard, en un tossal espadat, a la banda de llevant del terme municipal del mateix nom, a la riba dreta del riu Cardener. És un monument declarat bé cultural d'interès nacional. https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Castell_de_Lladurs

Photo ofEscala de fusta de l’interior del Castell de Lladurs Photo ofEscala de fusta de l’interior del Castell de Lladurs Photo ofEscala de fusta de l’interior del Castell de Lladurs

Escala de fusta de l’interior del Castell de Lladurs

Hem observat que, des de la darrera vegada que hi vam venir, si ha fet alguna obra de neteja i millora. El que més m’agradaria es l’escala de fusta que et permet entrar per la porta de ponent i pujar fins al mirador passant pel la única estança que es conserva, bé que sense teulada.

Photo ofVèrtex geodèsic del Castell de Lladurs Photo ofVèrtex geodèsic del Castell de Lladurs Photo ofVèrtex geodèsic del Castell de Lladurs

Vèrtex geodèsic del Castell de Lladurs

A un centenar de metres del castell, en el punt més alt, hi ha un vèrtex geodèsic, en el que val la pena aturar-s’hi.

Pla (Sabana) de Riard

La sabana és un bioma terrestre. És un terme d'origen centreamericà referit, en principi, a una extensió de gramínies mancada d'arbres. Doncs aquest mes d’agost, en el pla de Riard sembla que estem a la sabana. Un ramat de vaques ens ha fet companyia i ens han distret una estona.

Camí de la pols

Després de travessar el prat (o sabana) hem arribat al camí que hem seguit fins trobat la cruïlla del GR 7. Fa molts dies que no plou, i hi ha tanta pols blanca al camí, que si hi hagués passat un cotxe haurien quedat tots ben blancs de la pols i hauríem patit una bona estona per sortir del “núvol blanc”.

GR 7 cap a Solsona

En aquest punt trobem la cruïlla amb informació sobre el GR 7, del tram que uneix Solsona i Sant Llorenç. Seguim l’indicador que ens dona la direcció cap a Solsona, i ens diu que està a 9 kilòmetres. Seguirem el GR 7 fins a les fonts de Lladurs.

GR 7 dels garrics

El primer tram es de bosc sec, de garrics, alzines i algun pi escarransit que troben la terra entre les escletxes del conglomerat característic d’aquesta contrada.

GR 7 descens en costa

Ens trobem amb la sorpresa que hem de fer un descens per un dret pendent en conglomerat, en el que hem de fer servir peus i mans. Es pot fer bé, es curtet, però s’ha de vigilar i parar compte anb els condols que el conglomerat va deixant caure.

GR 7 amb pista de troncs

A contunuacio bé un tros de bon camí, entre pins. S’ha de vigilar molt perquè el terra està ple de troncs secs que rodolen i si et descuides te’n pots anar per terra.

GR 7 carretera Sant Llorenç

Arribem a la carretera de Sant Llorenç després de baixar per una forta pendent de grava, que s’ha de baixar en molt de compte si no la vols fer rodolan. A l’altre costat de la carretera hi ha el camí per on hem de continuar. El GR 7 està molt ben marcat i senyalat.

GR 7 del boix grèvol

El darrer tram del GR que hem fet és el més feréstec i obac. La vegetació es menja el camí, hem hagut de tallar algun esbarzer. Son impresionants els arbres, grossos, alts i colgats per l’heura. El que més impresiona es l’abundància de boix grèvol, don arbres i en algun indret fan bosc. A l’hivern, amb el fruit vermell, son espectaculars.

• JOSESSS Sep 18, 2021

Bonita ruta, un poco complicada para bajar en la parte final. Muy bonitas vistas desde el castillo