Photo ofL'Estany - Puig de la Caritat (100 Cims essencial) - Monestir de Santa Maria de l'Estany [Moianès]. Photo ofL'Estany - Puig de la Caritat (100 Cims essencial) - Monestir de Santa Maria de l'Estany [Moianès]. Photo ofL'Estany - Puig de la Caritat (100 Cims essencial) - Monestir de Santa Maria de l'Estany [Moianès].

March 2, 2024
March 2024

near l'Estany, Catalunya (España)

Ruta circular anti-horari des de l'Estany passant per:
- Mina Boca nord (0.5 km)
- Coll del Torn (3.8 km)
- Collet de Sant Pere (7.0 km)
- Puig de la Caritat (7.5 km)
- Monestir de Santa Maria de l'Estany (9.4 km).

Aproximació:

Circulem amb el cotxe des de la nostra vila, Castellar del Vallès (Vallès Occidental) per la C-1415a fins Sentmenat, continuem per la C-1413a fins Caldes de Montbui, seguim per la C-59 passant per Sant Feliu de Codines, Castellterçol i Moià entre d'altres i seguim fins arribar al bonic Poble de l'Estany (Moianès). Estacionem només entrar, a la dreta, al carrer de les Escoles, amb moltíssim aparcament.

Com que es una pujada molt curta al cim si el volguéssim pujar directament des d'on estem (poc més de 2 km), així que donarem tota una volta pel Serrat dels Lliris i les Serres del Castell i de l'Estany, per pistes forestals força planeres i molt còmodes per caminar, amb suaus baixades i pujades, travessant boscos de pins i alzines, i així ens sortirà una caminada de quasi 10 kilòmetres.

Comencem la ruta !!!.

Sortim del carrer i pugem per la vorera peatonal de la C-59 fins entrar a l'esquerra al carrer del Padró.
Passem al costat del cementiri, i seguit de la Masia ramadera de Cal Noguera, i uns metres endavant entrem a la dreta en pista forestal, que travessa el Serrat dels Lliris, que va entre mig d'un bosc de pins i alzines.
De refiló caminem també per la Serra del Castell i la Serra de l'Estany, sempre per pista forestal molt còmode i planera, amb suaus baixades i pujades.
Tot aquest recorregut és zona ramadera, i passarem algunes tanques de fil ferro elèctric per bestiar, amb mànec per obrir-les i tancar-les.
Nosaltres no vam trobar-nos amb vaques, ni tan sols veure-les, però en el camí vam veure molts excrements, o sigui que acostumen a campar per les pistes.

Passem pel Coll del Torn, i baixem per pista forestal, passem al costat d'una bassa d'aigua, creuem un torrent (sec al dia d'avui) i que no el marquem amb waypoint.
Seguim per pista, ara amb progressiva pujada fins el Collet de Sant Pere, i aquí trobem les ruïnes de l'Ermita de Sant Pere del Coll de la Crossa, i enfilem un camí, amb un tram cimentat i amb una bona pujada fins entrar a la dreta en un curt corriol que ens deixa en el Puig de la Caritat (1010m) 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

El corona un vèrtex geodèsic ref: (288102001), una Creu de pedra, i uns bancs de fusta que l'envoltan.

Tenim vistes de Montserrat, la Mola i el Montcau, el Montseny, el Lluçanès, les Guilleries, els Pirineus, part dels altiplans de la Segarra i el Montsec, i sota el poble de l'Estany. Tot i que hi ha arbres i arbustos, ens permeten gaudir de les vistes.
Es un cim força maco i agradable, i gràcies als bancs de fusta podem seure i gaudir-lo.

Rebé el nom de Puig de la Caritat, rememorant així la processò que conduí l'abat del monestir l'any 1481 per protegir el terme d'una plaga de llagosta que assolà l'entorn.
Des d'aleshores, cada 3 de maig s'hi celebrava un romiatge per beneir el terme, que coincidia amb el floriment de la satàlia, popularment
coneguda com lliri, de la Mare de Déu a l'Estany.

Baixem del cim per l'altra banda d'on hem pujat i entrem a la dreta en un bonic sender de baixada fins que fem un gir de 180 graus per seguir baixant per un altre sender que ens porta fins una pista que enllaça amb el camí de l'anada.

Tornem a entrar al poble i passem pel bonic Monestir de Santa María de l'Estany, i també per la plaça del Monestir.
Seguim fins la Font de l'Estany o Font Vella (maquíssima), i acabem de nou al lloc d'aparcament.

Una ruta molt fàcil i senzilla, tota per pista forestal menys el sender de baixada; una caminada per la comarca del Moianès.

El Puig de la Caritat, està inclòs en el llistat dels 💯 Cims (essencial) de la FEEC.

Aparcament.

Esquerra.

Esquerra.

PictographLake Altitude 2,739 ft

PictographRuins Altitude 3,040 ft
Photo ofRuïnes, Ermita de Sant Pere del Coll de la Crossa. Photo ofRuïnes, Ermita de Sant Pere del Coll de la Crossa. Photo ofRuïnes, Ermita de Sant Pere del Coll de la Crossa.

Ruïnes, Ermita de Sant Pere del Coll de la Crossa.

Dreta.

Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial), Vèrtex geodèsic. Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial), Vèrtex geodèsic. Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial), Vèrtex geodèsic.

Puig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial), Vèrtex geodèsic.

Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial) La Creu. Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial) La Creu. Photo ofPuig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial) La Creu.

Puig de la Caritat (1010m) (100 Cims essencial) La Creu.

Dreta, gir de 180 graus.

Photo ofMonestir de Santa Maria de l'Estany. Photo ofMonestir de Santa Maria de l'Estany. Photo ofMonestir de Santa Maria de l'Estany.

Monestir de Santa Maria de l'Estany.

Photo of(Plaça del Monestir) Monestir de Santa Maria de l'Estany. Photo of(Plaça del Monestir) Monestir de Santa Maria de l'Estany. Photo of(Plaça del Monestir) Monestir de Santa Maria de l'Estany.

(Plaça del Monestir) Monestir de Santa Maria de l'Estany.

Font de L'Estany o Font Vella.