Les Sept Laux. Halvvejs rundtur fra Village de Haut Breda, Belledonne

Photo ofLes Sept Laux. Halvvejs rundtur fra Village de Haut Breda, Belledonne Photo ofLes Sept Laux. Halvvejs rundtur fra Village de Haut Breda, Belledonne Photo ofLes Sept Laux. Halvvejs rundtur fra Village de Haut Breda, Belledonne

November 24, 2021
September 2021

near Fond de France, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Turen fra landsbyen længst inde i dalen Haut Breda og op til Les Sept Laux er en flot og varieret vandretur, som vi gik, så det næsten blev til en rundtur. Det var kun ganske få strækninger, hvor vi gik samme vej frem og tilbage. Selvom området omkring søerne er domineret af dæmninger og stisystemer, er de blå søer, det stenede landskab og udsigterne alligevel en flot oplevelse, synes vi.

Vi gik fra parkeringen i bunden af dalen Haut Breda (før vejen fortsætter op til skisportsstederne) og fulgte stien og skiltene, der peger mod vandfaldet Cascade du Pissou. Efter vandfaldet fortsætter stien gennem skoven. Det føles som om, at det går opad i en evighed, men det er også ca 500 m, man går opad gennem skov. Lige før man er ude af skoven, deler stien sig i to, og vi fulgte den mod venstre, der fortsætter videre opad i en dal, og til sidst ret stejlt i zig-zag op til et lille pas, og derfra over til passet Col de la Vielle, hvor den mødes med den anden sti. Lige efter passet ligger den første sø; Lac Noir, og herfra går det på tydelig sti op til de næste søer.

Der er flere stisystemer og muligheder mellem de mange søer. Vi gik mod syd langs den store sø Lac Cottepens’ østlige bred, og fortsatte på denne side videre langs med den næste sø Lac du Cos og hele vejen rundt om denne. Derefter søgte vi op i højden for enden af Lac Cottepens mod den lille sø Lac Blanc, og derfra ind over plateauet mod det højeste punkt, hvorfra der er flot udsigt over hele området Les Sept Laux.

På vej ned fra passet Col de la Vielle tog vi så den vestlige rute, der går på kanten af bjergskråningen hele vejen ned til skoven. Det er en mere behagelig rute, end den vi gik op (længere og mindre stejl), så hvis man vil gå samme vej op og ned, anbefaler vi denne. Ved Rocher des Biassus lige ovenfor Village de Haut Breda, tog vi den direkte vej til venstre ned mod landsbyen i stedet for rundt om la Cascade du Pissou.