Les Preses, Volcà del Racó, Esglésies del Corb

Photo ofLes Preses, Volcà del Racó, Esglésies del Corb Photo ofLes Preses, Volcà del Racó, Esglésies del Corb Photo ofLes Preses, Volcà del Racó, Esglésies del Corb

October 24, 2021
October 2021

near les Preses, Catalunya (España)

Entre el riu Sér i la riera de Llémena, de Les Preses a Canet d'Adri, s'aixeca una modesta cadena de muntanyes encinglerades i cobertes de frondosos boscos que hom anomena de forma diferent segons el tram, de ponent a llevant: Murrià, El Corb, Finestres, Portelles, Rocacorba a les que cal afegir contraforts al nord i al sud. El seu punt més destacat és el Puigsallança, a Finestres, però té molts altres cims secundaris des dels quals es pot gaudir d'amples perspectives.
Nosaltres hem recorregut la part més occidental, la serra del Corb, amb origen i final a Les Preses i passant per dues petites esglésies medievals construides al peu de la cinglera, en mig d'una ombrívola fageda, Sant Miquel i Sant Martí del Corb. Ens hem basat en les propostes de Jep Boix (bit.ly/CORBJB) i Toni Planas (bit.ly/CORBTP). No ens esplaiarem en indicacions doncs en Jep i en Toni ja n'han donat prou informació. Gràcies a tots dos.

Iniciem la caminada a l'est de Les Preses. A l'entorn de la zona esportiva municipal hi ha prou lloc per aparcar. Nosaltres, acampats al càmping Natura, comencem i acabem a l'aparcament d'aquest establiment [490 m]. Prenem el camí senyalitzat per Itinerànnia cap al Volcà del Racó [GR-2] en direcció N, just davant de la casa anomenada La Boada (edifici catalogat) [4 min; 481 m] seguim per un sender a la dreta (E i NE) cap al collet de la Cantina i el Clot de la Fageda. El sender desemboca en una cruïlla de camins [25 min; 617 m]: a la dreta (SE), el sender cap a Xenacs i el camí cap a "les ermites del Corb". Enfront (N) cap al volcà del Racó i Olot. Prenem per uns minuts aquest camí sobre el cim del volcà, al capdamunt hi ha un gran camp de panís. Tornem enrere fins a la cruïlla i seguim en direcció E cap al mas del Racó.
Els volcans garrotxins no són cons volcànics rematats per un cràter, com els dels dibuixos dels llibres, els cràters solen estar oberts pel flanc i els més alts, apareixen adosats sobre les serres preexistents. La "cràter" del volcà de Santa Margarida no és tot de material volcànic sino un semicercle adossat a una roca preexistent. Aquest és el cas del volcà del Racó adossat als cingles del Corb, més alts que el volcà.
El mas del Racó [37 min; 625 m], presidint els camps sobre la fèrtil greda, gaudeix d'unes magnífiques vistes sobre Olot i el seu entorn. Continuem pel sender amb doble marcatge (groc, d'Itinerànnia i blanc/vermell del GR) en direcció SE cap a les esglésies del Corb. El sender, sempre dins de la fageda, puja lleugerament fins una plaça carbonera [50 min; 647 m] i davalla lleugerament fins a l'església romànica de Sant Miquel del Corb situada en una clariana del bosc [56 min; 616 m].
Després de gaudir de l'esglesiola i el seu entorn reprenem la marxa en direcció SE per la pista que hi ha al peu i que ens duu a la casa l'Antiga [1 h 3 min; 577 m] continuant cap a l'E fins arribar, en uns pocs minuts, a l'església de Sant Martí del Corb [1 h 7 min; 580 m].
Aquesta església, probablement la més coneguda de les dues per la seva fotogenicitat, és ben bé dins de la fageda i d'estil poc definit doncs hauria estat objecte de múltiples reformes des del seu origen medieval. A l'est de la nau hi ha una petita font.
Deixem en aquet punt el GR-2, però no les grogues d'Itinerànnia i reprenem el camí cap a llevant, sempre dins de la fageda, deixant a l'esquerra els successius camins que hi arriben des del Pla de Sant Miquel i de la Fageda d'en Jordà. Després d'un parell de llaçades, el camí, ja orientat al S, s'enfila de forma decidida a la serra del Corb anant a buscar un collet entre roques, el collet del Baixant d'en Camps [1 h 35 min; 839 m]. En aquest punt hi ha un camí en sentit est-oest i fitat per Itinerànnia. Nosaltres, però, després de recuperar l'alè seguirem per un sender, prou fresat però sense fites, que arrenca des del propi collet en direcció NE. El sender arriba de seguida a un petit mirador cap al nord, el Balcó [1 h 37 min; 871 m] i, poc després, al Serrat de la Roca Lladre [1h 40 min; 903 m].
Des d'aquest vèrtex geodèsic gaudim de molt bones vistes sobre la Fageda d'en Jordà els volcans de Sant Margarida i el Croscat i la serra de Sant Julià del Mont.
Sortim del cim continuant per sender, ara en direcció SE, resseguint l'estimball. El senderó en duu al Pas d'en Vidal [1h 45 min; 833 m] on retrobem les fites grogues que seguirem a la dreta per tornar al collet del Baixant d'en Camps.
No hi anirem pas directament sino que abans farem una nova parada al marge del camí, a la cova de Roca Lladre. Diversos tracks proposen arribar-hi en un recorregut en forma d'U cap al sud. No us ho recomanem. La branca de llevant de la "U" és un senderó perdedor i amb rosers saltvatges, seguir-lo posarà a prova les vostres dots de rastrejadors i haureu de suportar les esgarrapades pels agullons. La branca de ponent de la "U" és ben senyalitzada, gairebé recte, sobre una llosa de roca i, per tant, lliure d'arbusts i lianes que ens compliquin l'accés. Us recomanem, per tant, pujar i baixar pel mateix lloc. La cova de Roca Lladre [1h 53 min; 813 m] és una petita cavitat a l'atri de la qual es pot accedir fàcilment. Després de visitar la cova retornem al camí i seguim en direcció O, passem de nou pel collet del Baixant d'en Camps [2h; 839 m] i continuem en direcció a ponent.
Un parell de minuts més endavant trobarem una bifurcació, les fites grogues ens dirigirien a la dreta (O) nosaltres prenem a l'esquerra (SO), el sender carener, sense fites, des d'on, en un parell de llocs, podrem gaudir de vistes sobre la vall d'en Bas, Cabrera i Aiats. És, en tot el recorregut, la única oportunitat de gaudir de vistes al sud.
El camí carener torna a reunir-se amb el sender fitat al Coll de Bas [2h 12 min; 868 m] al final del qual hi ha una nova bifurcació. Abandonem, de nou, les fites grogues per seguir a la dreta (NO) per un sender que, flanquejant pel bosc, passará al costat d'un avenc (clot dels Cingles) i a un collet [2h 26 min; 879 m] des d'on un corriol senyalitzat ens durà al Puig Rodó [2h 29 min; 907 m].
Som en un mirador de primera sobre Olot i rodalia així com les muntanyes del Ripollès, Garrotxa i Alt Empordà: Taga, Puigmal, Infern, Bastiments, Costabona, Canigó, Comanegra, Bruixes, Bestrecà, Bassegoda, El Mont, Salines... Són molts els elements del paisatge que podreu reconèixer, ajudats, si us cal, d'unes fotos explicatives. Si el dia és clar, veureu fins al Montgrí i el mar.
Tornem al coll i prenem el sender que voreja el cim per la banda de ponent. Després d'un parell de llaçades el sender va a buscar els camins de l'àrea de lleure de Xenacs [2 h 45 min] on prendrem el sender marcat cap a Les Preses per les Barrincoles que, després d'un ràpid i còmode descens ens retornarà al punt d'inici [3 h 14 min; 490 m]

Aparcament_Camping_Natura

Àrea_Recreativa_de_Xenacs

Sender al Volcà del Racó

Sender_al_Volcà_del_Racó

Tornem a les fites grogues