Les Preses - Serra del Corb - Roca Lladre - Puig Rodó - Serra de Xenacs

Photo ofLes Preses - Serra del Corb - Roca Lladre - Puig Rodó - Serra de Xenacs Photo ofLes Preses - Serra del Corb - Roca Lladre - Puig Rodó - Serra de Xenacs Photo ofLes Preses - Serra del Corb - Roca Lladre - Puig Rodó - Serra de Xenacs

January 18, 2015
January 2015

near les Preses, Catalunya (España)

Ruta senzilla i interessant per la zona volcànica de Les Preses.

La ruta comença a la cruïlla dels carrers Avinguda del President Tarradellas i Carrer del Camp del Prat, entre el camp de futbol i la piscina. El camí passa per l'esquerra de la piscina i, de seguida, ja apareixen senyals grocs i blanc-i-vermells que fan desviar els caminants cap a la casa de pagès molt propera de can Liu.

Poc abans d'arribar-hi els senyals marquen una drecera a la dreta que cal agafar i seguir. El sender, que travessa el Bosc de la Boada, la Serra de Xenacs i el Bosc del Racó, no s'atura fins al cràter del Volcà del Racó (603,7 m).

A l'arribada del cràter, els senyals indiquen que cal agafar un sender que puja a la dreta i que cal seguir fins a la masia del Racó. Poc abans d'arribar-hi hi ha una drecera que diu Àrea de Xenacs a la dreta. No cal agafar-la perquè la ruta segueix a l'esquerra, passa per una drecera que deixa a sota la masia volcànica i segueix travessant el Bosc del Racó fins que desemboca en una pista passat el Clot de les Grípies. Abans s'ha deixat enrere la Font del Racó que no raja.

Ara cal seguir aquesta pista avall, cap a l'est, fins que de seguida es veu una ermita restaurada i molt bonica en un entorn natural obert, tranquil i verdós: Sant Miquel del Corb (605,1 m).

Després de la visita obligatòria de l'ermita, que roman tancada, el recorregut segueix baixant cap a l'est per la pista, una pista ampla i bona que porta els excursionistes fins a la segona ermita del camí: Sant Martí del Corb (575,9 m).

A partir d'ara, s'acaben els moments tranquils de la ruta i comença el moment més dur del dia, l'ascensió pel Pujant del Camps fins al Collet del Pujant d'en Camps (847,4 m). És la zona més dura del dia perquè el camí s'enfila força; però és un tram curt i de bon fer. No es pot considerar una ascensió forta; amb paciència i sense pressa la pot fer qualsevol persona no avesada a caminar.

A dalt del Collet, nosaltres ens vam equivocar (per això el track marca que anem a la dreta dues vegades). Quan s'arriba a dalt del Collet hi ha un sender que va a la dreta (cap a l'oest) que es dirigeix a l'Àrea de Xenacs i el mateix que va a l'esquerra (cap a l'est) amb un indicador que diu Fontpobra. Compte que no se n'ha d'agafar cap dels dos. Dalt del cim i darrere vostra veureu una pedra que fa de terme. Heu d'anar fins a aquesta pedra terminal i un parell de metres abans d'arribar-hi tombar a la dreta; de seguida esquivareu un metre de matolls i trobareu la drecera que sense pèrdua us portarà a la Roca Lladre (907,0 m), punt geodèsic 297090001, al bell cim del Cingle d'en Vidal, un penya-segat espectacular que ens aproparà visualment tota la zona volcànica de la Garrotxa, una de les més famoses de la Península amb la inigualable i poetitzada Fageda d'en Jordà. Un autèntic encant.

Després de gaudir d'aquest punt tan privilegiat, cal desfer el camí i tornar al Collet del Pujant d'en Camps i seguir oest enllà, cap al Puig Rodó. Se segueix la drecera que per la Serra del Corb arriba al Coll de Bas (869,1 m) i aquí, en una bifurcació, cal agafar el caminoi que va a la dreta fins al Collet de Puig Rodó (879,3 m). En aquest sender, el camí deixa enrere unes quantes fonts que no ragen i alguns avencs d'origen càrstic.

Des del Collet pugem al Puig Rodó (906,6 m) i punt geodèsic 297090015 des d'on s'albira circularment la zona de Falgars i Cabrera (el Collsacabra), el Puigsacalm, els Pirineus amb alguns dels seus cims mítics com Bastiments i el Canigó, les muntanyes de l'Alta Garrotxa amb els seus destacats Comanegra i l'altempordanès Bassegoda i el mar, el Mediterrani. És un espectacle abismal.

Es desfà el camí fins al Collet i se segueix el camí que baixa fins a l'Àrea Recreativa de Xenacs (838,1 m). Entre aquests dos punts es tornen a trobar avencs d'origen càrstic i un "Museu Natural del Carbó" amb una pila carbonera exemplar i un seguit de rètols que expliquen les eines que calien per fer carbó.

Des de l'Àrea de Xenacs una drecera que baixa a l'esquerra, senyalitzada amb algunes fites i sense pèrdua portarà els caminants fins al mas de Can Talaia i allí seguint una pista asfaltada passarà pels masos del Pujol i del Pinell i arribarà a Les Preses i al punt de sortida.

El Senyderistes Ilusos esperem que quan vulgueu fer alguna ruta per passar una bona estona al matí escolliu aquesta ruta i la gaudiu i rieu tant com vam fer nosaltres!

AMUNT QUE FA BAIXADA!!!

PictographTree Altitude 1,830 ft
Photo ofParc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Photo ofParc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Photo ofParc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Volcà del Racó.

Font del Racó.

Sant Miquel del Corb.

Photo ofSant Martí del Corb i Font de Sant Martí. Photo ofSant Martí del Corb i Font de Sant Martí. Photo ofSant Martí del Corb i Font de Sant Martí.

Sant Martí del Corb i Font de Sant Martí.

Pujant del Camps.

Collet del Pujant d'en Camps.

Roca Lladre.

Font Martinell.

Coll de Bas. Sender de la dreta.

Font dels Cingles.

El Puig Rodó.

PictographInformation point Altitude 2,803 ft

Plaça Carbonera.

PictographPicnic Altitude 2,749 ft

Àrea recreativa de Xenacs.

• Narnau May 2, 2015

Eiii, companys!
    Ahir vam voler fer aquesta ruta i tot molt bé fins arribar a la 2a ermita de Sant Martí del Corb. Allà no sabíem per on seguir ja que dèieu que ara començava la part més dura de la ruta, l'ascensió al collet de Pujant d'en Camps. Teniem tres opcions: seguir la mateixas pista avall, seguir un camí a l'esquerra però senyalat amb creus o seguir un sender estret que s'enfilava pel costat de l'ermita. Com que no hi havia cap explicació vam optar per aquesta última i ens vam anar enfilant i el camí cada cop més brut i dret. Després vam decidir recular perquè no veiem sortida. Vam tornar pel mateix camí al punt de sortida després d'haver caminat més de cinc hores. A on ens vam equivocar? Ens podríeu dir, a partir de l'ermita cap a on haviem de seguir?