Les Montserratines - Odèn (Solsonès)

Photo ofLes Montserratines - Odèn (Solsonès) Photo ofLes Montserratines - Odèn (Solsonès) Photo ofLes Montserratines - Odèn (Solsonès)

October 20, 2018
October 2018

•   4.5 5 Reviews

near Cambrils, Catalunya (España)

Les Montserratines - Serra de Turp i la Móra Comdal - La Valldan
20/10/2018
Circular antihorària per la vall del riu de la Móra Comdal i el Torrent Mal on les formacions rocalloses que limiten el costat nord són formades per conglomerat, adoptant unes formes similars a les del massís de Montserrat i d'on agafen el nom, per ser una versió reduïda i singular. Pel costat sud limita amb el cap d'una falla inversa que forma una cresta de llevant a ponent, culminada per la Roca del Migdia (1.110 m), i poblada, al costat nord, per frondosos boscos de pins i alzines. Al mig, els Plans del Sàlzer li atorguen al conjunt una bellesa de diversitat i singularitat en "pot petit".
Iniciem la ruta al monument al Tour de França (1.206 m), a la LV-4011 (Entre Cambrils d'Odèn i Montpol), a l'alçada del Mirador de la Serra Seca (1.238 m), dirigint-nos per la mateixa carretera cap al nord, ja que en aquest bocí el GR-1 també hi passa. Uns 200 m més amunt i just després de que la carretera giri cap a la dreta, trobem a l'esquerra el desviament del GR-1 que s'enfila muntanya amunt, per sobre mateix de les primeres roques de conglomerat que trobem. Seguim en direcció nord, passant pel Cap de Roc del Grau (1.288 m) per la mateixa Serra Seca, fins que després d'endinsar-nos uns metres pel bosc de matolls, arribem a un pou en forma d'avenc i havent deixat el GR-1 a la dreta, seguim fent un gir amunt a l'esquerra. Ara anem planejant per sota del Pla de les Guàrdies. Ens trobem en el punt més al nord de la ruta, que gira cap a ponent i que en poca estona, a l'extrem més oriental de les Roques Blanques, girem a l'esquerra (cap al sud-oest) per començar a baixar, primer pel llom del morro de la primera formació i després una mica més cap al sud per, en arribar a final del llom, baixar per l'esquerra per un corriol fitat amb fort pendent. En tot aquest tram ens ha acompanyat una forta olor de farigola que és per arreu.
Aquí comença el trem de les Montserratines per les que discorrem a mitja alçada, serpentejant per les formes que entren i surten de la vall i observant des de baix les formes que adopten a les capçaleres.
Passem més endavant pel Torrent Mal, que aquest any porta força aigua i poc després per la font del mateix nom, que està envoltada de frondosa vegetació. Aquest tram més ombrívol passa just per sota de les Roques Blanques, i just sortint al morro de la formació la vegetació ens cedeix la vista en forma de mirador, on veiem cap a ponent Les Encantades. Seguim pels Feixons de les Medes i just abans d'arribar a les Ressones, a una bifurcació trobem dos corriols fitats, que per la dificultat del terreny acabem agafant el de l'esquerra que ens porta ràpidament cap avall, i reculant a una cota més baixa, cap a llevant, en direcció contrària d'on hauríem d'haver anat.
Com que també se'ns feia una mica tard i el temps que podia canviar, decidim seguir avall ja que també trobem corriol bastant clar, tot i que amb fort pendent a l'inici i suavitzant-se a mida que baixem en alçada. Per aquest tram, el romaní ha estat el protagonista acompanyant-nos també amb la seva olor.
Baixem pel Congost cap el Tros Gran on trobem, ja als Plans del Sàlzer, una granja de vaques. Més avall sortim a la pista per on hauríem d'haver vingut des de ponent i que en aquesta ocasió hem retallat fent aquesta drecera. Un cop superada la granja, el camí s'enfila primer cap al nord-oest i desseguida gira cap al sud per guanyar alçada progressivament.
Ens aturem a dinar a l'església de Santa Magdalena del Sàlzer, del S. XII i que recentment han fet la coberta nova amb pedra.
Seguidament continuem cap amunt fins a la Collada del Sàlzer on abans de superar un gran diposit d'aigua que trobem a mà esquerra, girem també a l'esquerra per retrobar-nos uns metres més amunt amb el GR-1 i la carretera, de la que fem un tram. La deixem per seguir per l'esquerra tot pujant fins el monument al Tour de França, on hem deixat el cotxes, sempre amb la carretera a la dreta. Arribem així al final d'aquesta circular que ens ha ofert unes vistes excepcionals, aigua, vegetació i olors per recordar.

Inici de la ruta

PictographCave Altitude 4,314 ft

Pou o avenc

Intersecció

Girar a l'esquerra

Photo ofFinal del llom de la formació, a continuació girem a l'esquerra Photo ofFinal del llom de la formació, a continuació girem a l'esquerra

Final del llom de la formació, a continuació girem a l'esquerra

La Bala

Baixant d'aigua lateral del Torrent Mal

Font del Torrent Mal

PictographRiver Altitude 0 ft

Travessem una altre torrent que porta aigua

PictographTree Altitude 0 ft

Les Amoroses des de sota

Travessant un altre torrent

PictographIntersection Altitude 0 ft

Aquí deixem la ruta principal per equivocació ja que les fites en dos sentits i la bardissa ens despisten i ens empenyen a baixar. Quan ens n'adonem, ja som un tros avall i decidim seguir.

PictographPhoto Altitude 0 ft

PictographIntersection Altitude 0 ft

Photo ofRetrobem la pista del traçat original Photo ofRetrobem la pista del traçat original Photo ofRetrobem la pista del traçat original

Retrobem la pista del traçat original

Seguim cap a nord-est

Photo ofSanta Magdalena del Sàlzer (S. XII) Photo ofSanta Magdalena del Sàlzer (S. XII) Photo ofSanta Magdalena del Sàlzer (S. XII)

Santa Magdalena del Sàlzer (S. XII)

Passant pel tram del GR-1 que coincideix amb la LV-4011

Girar a l'esquerra

PictographIntersection Altitude 0 ft

Abans del torrent hi ha un senyal de GR que despista i sembla que s'hagi de seguir recte, però s'ha de girar a la dreta travessant el torrent

Pujem fent ziga-zagues

Final de la ruta

• Photo of Jordi_Nadal
    Jordi_Nadal Apr 20, 2019

Les Montserratines és un paisatge que cal veure. Excursió molt tranquila i recomanable. Des dels Plans de Sàlzer fins al final de la ruta és una pujada sostinguda per pista forestal, pel que potser és més interessant deixar el cotxe al Sàlzer i fer aquesta part del recorregut al principi.
    Moltes gràcies per compartir-la Toni_Marti. Ens ha agradat molt.

• Photo of jordi.concustell
    jordi.concustell Jan 31, 2020

Hem fet aquesta ruta i es espectacular i fàcil de fer amb un paratge totalment desconegut per mi.
    Voldria saber on puc trobar informació sobre el rappel que hi ha al torrent Mal. Gràcies per compartir aquesta ruta. La tornaré a fer.

• Photo of josep sañas
    josep sañas Feb 1, 2020

Ole Tu. paisatge Montserrati i lluny de Montserrat, heiiii i sense pagar pàrquing ni cremallera. per tornar-hi.

• benjamí oller riera Feb 2, 2020

Ruta molt recomanable.Ben explicada i amb unes vistes fantàstiques. Gràcies per penjar-la.

• Photo of Toni_Martí
    Toni_Martí Feb 2, 2020

Gràcies pels vostres comentaris. Aquest és un d'aquells llocs singulars que queden en el record, i segurament hi acabaré tornant.
    Pel que fa al ràpel, Jordi, no sabria dir-te, però potser a Oliana o Solsona et puguin pistar. O a la FEEC...
    Bona muntanya a tots! 🙋🏻‍♂️👍🏻

• Photo of ogodoy
    ogodoy Jan 10, 2022

Gràcies pel track. La ruta i la muntanya son precioses, és realment recomanable.
    Sotscric la recomanació del Jordi. No és mala idea començar des de baix i fer el tram de pujada per pista forestal al principi. Tot i que nosaltres l'hem fet tal i com està i ens ho hem passat molt bé.
    En general el camí és molt clar, però intentar-ho sense track o sense haver-ho fet anteriorment seria un error, perquè te tres o quatre punts força perdedors. També te algun tram pendent i un xic relliscós. No problemàtic per a algú acostumat a la muntanya, però si per a tenir-ho en compte.