Les Agudes i el Turó de l'Home des de la Font de Passavets

Photo ofLes Agudes i el Turó de l'Home des de la Font de Passavets Photo ofLes Agudes i el Turó de l'Home des de la Font de Passavets Photo ofLes Agudes i el Turó de l'Home des de la Font de Passavets

March 29, 2021
March 2021

near Santa Fe del Montseny, Catalunya (España)

"Papa, vull fer un cim molt alt", em diuen. "Doncs per aquí, els més alts són el Turó de l'Home i les Agudes".

Així es va gestar aquesta excursió, a petició del meu fill de 9 anys. Un clàssic del Montseny que a la meva edat estava pendent i que ell ja ha fet. Per anar al seu ritme i no matxacar-lo en excés, l'he fet anar al davant sempre i "ves seguint els pals que posen PR C-208". Així, hem anat fent, ha estat distret i ha anat mirant, gaudint i empapant-se del fantàstic paisatge del Montseny. I, a més a més, ja té dos sostres comarcals de Catalunya i un 100 cims de la FEEC!

Descripció

Tota la ruta transcorre dins uns fantàstica fageda. A finals de març encara està nua de fulles, i alguns trams les fulles caigudes la darrera tardor encara hi són (i força relliscoses).

De l'aparcament de la Font de Passavets (1220m) ens endinsem a la fageda a ponent. Ben aviat passem pel costat de la Font de Passavets (0.1km; 0:02h; 1226m), molt ben arranjada i en la que és fàcil trobar-hi gent omplint garrafes d'aigua. Pocs metres després, una passera de fusta creua la riera de Passavets (0.2km; 0:04h; 1232m): ens hem decidit atacar primer les Agudes pel fet que la distància és més curta, això vol dir que hi ha més pendent i que, si ho faig de baixada, és més fàcil que els meus genolls pateixin. Comencem l'ascens cap al Porrassar, encarant-nos progressivament al nord. Les fites amb els senyals blanc-i-grocs del PR no són excessives, però tampoc en manquen; i a l'únic tram que n'hem trobar a faltar (aquest) es compensen amb fites de pedra de tota la vida que indiquen el camí. Un cop al Porrassar (0.7km; 0:18h; 1313m) se'ns ajunta per llevant el camí que puja del Pla de l'Espinal i seguim l'ascens a ponent, per un camí ple de fullaraca sempre dins la fageda, que deixa de tant en tant intuir la silueta del Turó de l'Home. Creuem el Sot de la Font del Porrassar i, més endavant, després d'una petita tartera, el Sot del Mal Pas. Un petit repetjó i creuem una pista (1.5km; 0:40h; 1462m) per seguir en suau ascens a la Font de Briançó (1.8km; 0:48h; 1492m), molt ben arranjada. Al seu costat, ens enfilem per un marge i reprenem el corriol de pujada i, ben aviat, trobem una bifurcació (1.9km; 0:50h; 1514m) que de front avança al Turó de l'Home i a gregal cap a les Agudes, on ens dirigim primerament. Arribem a una pista i a l'Era del Briançó (2.1km; 1:00h; 1569m), on s'obre una espectacular vista sobre la vall de Santa Fe. El sender segueix cap al nord fins a trobar el Coll de les Agudes (2.6km; 1:10h; 1647m), d'on assolim les Agudes (2.9km; 1:25h; 1706m).

El dia és solell i no fa gens de vent, així que decidim omplir-nos la panxa al cim alhora que ens omplim la vista de la panoràmica que s'hi ofereix. Havent esmorzat, retornem al Coll de les Agudes i seguim el GR-5.2, pel corriol carener que es dirigeix cap al Turó de l'Home, que es veu a l'altra banda de la cresta. El corriol supera una tartera i abandona l'obaga per passar a la banda solella on, entre matolls de ginebrons, acaba entroncant novament amb el PR C-208 (4.3km; 2:15h; 1617m) que puja de la Font de Briançó i s'arriba al Coll Sesbasses (4.5km; 2:19h; 1641m), on deixem el GR-5.2 i un camí clarament definit assoleix sense dificultat el cim del Turó de l'Home (4.8km; 2:27h; 1706m).

Després de gaudir de les vistes d'aquí i del selfie de rigor, comencem el camí de baixada cap a la Font de Passavets. Un camí volta tot el turó baixant suaument cap al Coll Pregon (5.3km; 2:50h; 1652m), oferint unes vistes del Vallès que enlloc més en el nostre itinerari obtindrem. El descens continua de cara a les Agudes, entre matolls de ginebró i en una cruïlla amb un seguit de corriols tomba a ponent. Quan comencem a trobar els primers faigs arribem als Rocs Cremats (5.7km; 3:05h; 1573m), des dels quals s'ofereix una bona vista de la vall. A partir d'aquí, ens ve un quilòmetre molt suau, amb trams molt planers i un descens pràcticament inapreciable per l'obaga del Turó Gros. En aquest trànsit trobem el Pou del Comte (6.2km; 3:13h; 1531m). En un revolt pronunciat a l'esquerra (6.5km; 3:20h; 1514m) comença el pronunciat descens que no finalitza fins que no trobem la Riera de Passavets amb contínues llaçades. En un d'aquests revolts toquem l'Avetosa (7.0km; 3:35h; 1432m), on m'haig de menjar el fet de seguir els senyals, ja que el petit company comença a estar cansat i a somniar amb el cotxe i el son que allà l'espera: l'Abraçada queda pendent per un altre dia. Continuem, doncs, pel fressat i, per ser un dilluns, transitat camí cap a la Riera de Passavets (8.5km; 4:00h; 1235m), on s'acaba el fort descens, veiem com omplen garrafes d'aigua a la Font de Passavets i arribem a l'aparcament (8.8km; 4:05h; 1220m). El noi s'ha portat com un campió!

També es pot pujar al El Turó de l'Home i les Agudes des de la Plana del Coll.

Índex IBP: 69.

Es una font força àmplia de la qual hi ha tres brolladors. Molta gent acostumava a emplenar garrafes d'aigua en aquesta font, tot i que no està tractada. Seguim per la pista que es fica per dintre de la fageda.

PictographRiver Altitude 4,039 ft

Bifurcació abans de creuar la riera, que és creuada per una ampla passera de fusta. El camí puja fortament per l'altra banda de la riera.

Deixem d'ascendir en sentit tramuntana i ho seguim fent cap a ponent.

El Mal Pas

Sot sec, es puja un repetjó i es troba una pista que es creua.

Font molt ben arranjada, en un replà, de la que raja un bon broc. Tradicionalment se la considera el naixement de la riera de Gualba.

Si seguim de front ens dirigim directament cap al Turó de l'Home; si girem a la dreta ens dirigim cap a les Agudes.

Coll herbat, on es surt del bosc i es descobreix un paisatge extensíssim amb el Matagalls en primer terme. A la dreta, el cim de les Agudes. Quan es baixa del mateix es segueix a l'esquerra segons la primera vegada que hi accedim, resseguint la carena per un corriol ben fressat que forma part del GR-5.2.

Les Agudes és una muntanya de 1.706 metres que forma part del massís del Montseny, a cavall dels municipis d'Arbúcies, a la comarca de la Selva (de la que és el cim més alt), i de Fogars de Montclús i de Montseny, a la comarca del Vallès Oriental. Té una silueta molt característica, amb tots els vessants caient verticalment cap a la vall exceptuant el que la comunica amb el coll de les Agudes. És un cim cantellut, de roca viva que forma crestes i canals. Es troba coronat per una creu i per un rellotge de sol amb forma de llibre. La vista des del cim és esplèndida cap al nord i cap a l'est, ja que arriba al Pirineu i al mar; a ponent i a migjorn es veu frenada pel Matagalls i pel Turó de l'Home.

Connectem novament amb el PR C-208, que puja de la Font de Briançó.

Coll ample i herbat situat entre el Turó del Catiu d'Or i el Turó de l'Home, creuat per la carretera que puja al Puig Sesolles. Es deixa el GR-5.2.

El Turó de l'Home és la muntanya més alta del massís del Montseny amb una altitud de 1.706 m., cosa que el situa per sobre dels altres dos cims més representatius del massís, les Agudes (1.706 m) i el Matagalls (1.697 m) i fa que sigui el sostre comarcal del Vallès Oriental. El cim i les muntanyes properes fan de divisòria d'aigües entre la riera de Santa Fe i el naixement de la Tordera. El con del Turó de l'Home s'eleva escassament entre el Coll Sesbasses i el Coll Pregon, pel que fa que doni aquesta sensació de Turó de la que pren el nom. La visibilitat aquí arriba fins la Serra de Tramuntana de Mallorca en dies molt i molt clars. No cal tanta sort per divisar des del Cap de Creus fins el Montsant o des del Canigó fins al Montsec. La muntanya és famosa per l'observatori meteorològic que alberga d'ençà l'any 1932.

Situat entre el Turó de l'Home i el Puig Sesolles, amb les seves instal·lacions militars. Aquí acaba una carretera, actualment de trànsit restringit. Hi ha bones vistes de la plana del Vallès.

Rocs Cremats

Bona vista de la vall des del cim de les roques. Ens trobem al límit superior de la fageda.

PictographMonument Altitude 5,023 ft

Impressionant pou de neu, dels més ben conservats del Massís del Montseny.

PictographTree Altitude 4,695 ft

Clap pur d'avets que creix en aquesta obaga, és una reserva integral i és l'avetosa més meridional d'Europa.