Photo ofLe Salève: Grotte d'Orjobet, sentier Étournelles, Trou de la Tine, la Corraterie, Grande Gorge Photo ofLe Salève: Grotte d'Orjobet, sentier Étournelles, Trou de la Tine, la Corraterie, Grande Gorge Photo ofLe Salève: Grotte d'Orjobet, sentier Étournelles, Trou de la Tine, la Corraterie, Grande Gorge

March 6, 2022
March 2022

near Le Coin, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Amb aquesta sortida poso final a l'etapa alpina. Última ruta abans de tornar cap a Catalunya, tot i que està clar que tornarem a visitar sovint els Alps francesos!

En aquesta ocasió, no volia marxar de Lyon sense haver visitat un d'aquells grans clàssics que em quedaven pendents: el Mont Salève, LA muntanya dels ginebrins. Tot i que la muntanya és molt llarga i aplanada (una carretera la creua per dalt), el raconet de Le Coin és el més popular. Això és degut a la gran quantitat de senders que hi ha i de tot tipus, alguns d'ells de bastant tècnics o exposats a través de les seves parets: vires, cornises, murs, canals... Podeu fer una ullada a aquestes imatges de la pàgina del Salève a Camptocamp: imatge1, imatge2.

Anant sol, no he volgut arriscar massa i deixo per a un futur les conegudes vires Bütikofer i el "sentier" des Étiollets (que té passos de III+/IV!). Tot i així, el sender des Etournelles fins la Sphinx ja farà les delícies dels amants d'exposició i feixes. La Corraterie ens ofereix també l'experiència i vistes de transitar per una vira, però ja molt més ampla i tranquil·la que l'anterior. Finalment, visitarem dos dels punts emblemàtics d'aquest racó de la muntanya: el túnel/cova d'Orjobet, i l'enorme forat del Trou de la Tine.

Bona part de la ruta passa per senders marcats. Deixo aquí les observacions importants de la part "tècnica":

- Étournelles: al sortir de la Grotte d'Orjobet, uns pocs metres més enllà, el sender fa una marcada corba cap a la dreta (en pujada) on alguns rocs afloren del terra. Aquí és on hem d'abandonar el sender i començar la vira. El punt d'inici és poc evident si no es coneix i no està fitat (segurament per evitar que hi vagi gent de pas degut a la l'exposició). L'inici no dona massa efecte d'exposició gràcies a la vegetació a la nostra esquerra, però no hem d'oblidar la caiguda. Més endavant trobarem algun cable. Després de passar sota una zona que fa com uns petits sostres, veurem una grapa petita que ens ajudarà a desgrimpar per seguir per una vira inferior. Al donar la volta a l'esperó ens apareixerà el circ que ens durà a le Sphinx, molt estètic. Per pujar-hi, el més senzill és rodejar-la per sota i pujar la cresta W. Veureu que tinc dos conjunts de fotografies, amb boira i sense boira. El primer cop, emboirat i amb el terra humit, no vaig acabar la vira i vaig decidir fer-me enrere per prudència. A la tarda va sortir el sol i vaig anar a fer només la vira, des d'un parking proper (Route des crêtes D41A, 1213m).

- la Corraterie: vira ampla i còmoda, sense problemes. Podem sortir al plateau superior caminant si volem. En aquest track, en canvi, inspirat per una ressenya que havia llegit, sortirem grimpant una canal evident poc abans d'acabar la vira.

NOVEMBRE 2021
TEMPS TOTAL: 6h
- Grotte d'Orjobet: 1h
- la Sphinx (Etournelles): 1h (A/R)