Le Rozier, wandeling langs de 'Chinese Vazen'

Photo ofLe Rozier, wandeling langs de 'Chinese Vazen' Photo ofLe Rozier, wandeling langs de 'Chinese Vazen' Photo ofLe Rozier, wandeling langs de 'Chinese Vazen'

September 27, 2019
September 2019

near Le Rozier, Occitanie (France)

Een werkelijk fenomenale wandeling over de kliffen bij Le Rozier. De officiële naam van de route is " Les corniches de la Jonte", "De steile rotsen van de kloof van de Jonte".
De opgegeven afstand van ruim 14 kilometer klopt niet. De app heeft een foutieve meeting gedaan door een paar keer heen en weer te springen. De afstand is net geen 13 kilometer.
Door ons als middelmatig beoordeeld gezien de beklimming en het benodigde uithoudingsvermogen.

Met de auto rijden we vanaf de camping in Millau naar Le Rozier waar we parkeren bij de kerk. Eglise Saint Sauveur.
Een aardige Romaanse kerk uit de12e eeuw met een kerkhofje ernaast. We nemen binnen een kijkje en lopen een rondje eromheen.

Nu begint de wandeling en gaat het gelijk omhoog en passeren we twee mogelijkheden om even te rusten en van het uitzicht op Le Rozier en aan de overzijde van de Jonte-rivier gelegen Peyreleau, een fotogeniek dorp, te genieten.

Het eerste doel is het metalen kruis op Rocher de Capluc, gelegen boven een ruïne dorpje en alleen bereikbaar via een steile metalen trap. Niet geschikt voor mensen met ernstige hoogtevrees. Je kunt dan ook gewoon op het plateau blijven en genieten van het uitzicht.

Na het kruis gaat het verder op het pad en wordt het uitzicht steeds mooier. Bij de kleine wegwijzer begint het eigenlijke rondje over de kliffen en gaan wij rechtsom. Je mag natuurlijk ook linksom gaan, je komt altijd hier terug. Wij zijn onderweg diverse lopers twee keer tegengekomen die dus de route andersom liepen wat een grappig herkennend effect gaf.

Genietend van het werkelijk prachtige uitzicht lopen we naar de beroemde vazen. Dit zijn gigantische solitair-rotsen die staan te balanceren op de klif. Aan de steile wanden onder de vazen zijn rostklimmers bezig om omhoog te komen. Een schouwspel wat Erick met klamme handjes bekijkt. De ijzeren trap ging nog maar dit is iets te ruig.

We vervolgen de tocht en passeren het Balkon du Vertige, een uitzichtpunt bovenop een loodsteile wand waar gelukkig wel een hekje staat. Hier vliegen de meeste gieren in de rondte gebruikmakend van de thermiek tussen de kliffen. Ook elders vliegen deze reuzenvogels rond, het gebied staat erom bekend en er is langs de weg beneden een heus gierencentrum te bezoeken. Voor meer informatie; https://maisondesvautours.com

Nu verlaten we deze zijde van de wandeling en gaan het plateau oversteken lopend door het bos.
Halverwege maken we een klein heen en weertje om naar het gehuchtje Cassagnes te gaan. Een paar gebouwtjes en dat is het wel.
Weer terug op de route komen we boven de Tarn-vallei uit en bezoeken we de Teil-fontein waar ook een uitzichtpunt is met een prachtig zicht op de rivier de Tarn.

Halverwege bij een mega-rots nogmaals een prachtig uitzicht met aan de overzijde van de vallei een piepklein ruïne dorpje op de helling, goed kijken het is er echt.

We steken de kam over bij het monumentje en lopen weer de Jonte-vallei in en begint de afdaling. Even later staan we weer op de kruising waar het rondje over de kliffen begon en lopen we het pad in omgekeerde richting naar beneden tot we weer in Le Rozier staan.

Een spectaculaire wandeling die tot de toppers behoord.

PictographCar park Altitude 1,332 ft

Start en parkeerplaats in Le Rozier

PictographReligious site Altitude 1,325 ft

Eglise Saint Sauveur

Romaanse kerk uit de 12e eeuw.

Wandeltrappen op

Eerste rustbankje met uitzicht

Links ligt Peyreleau en in de diepte de parkeerplaats met kerkje van Le Rozier.

Met uitzicht op de Tarn.

Linksaf naar Rocher de Capluc

Eerst gaan we even naar het kruis bovenop de rots. De route loopt door een vervallen ruïne dorpje.

Steile trappen naar de top

Op dit plateau kun je een rondje lopen en genieten van het uitzicht voordat je de ijzeren trap opklimt naar het eigenlijke kruis.

Op de top een metalen kruis.

Oude oven in het ruïne dorpje

Hierna weer verder op de route naar de "vazen".

Geleidelijk verder omhoog

Begin rondje

Hier gaat het rechtsom en komen we op een later tijdstip weer terug. Genieten van het prachtige uitzicht. Op de vierde foto zitten in het centrum rotsklimmers welke op de vijfde foto zijn ingezoomd.

De 'Chinese Vazen'

Aan de steile wand onder de vaas hangen 2 rotsklimmers.

Tussen de vazen

Met zicht op de klimmers.

Hier rechtsaf het kloofje in

Photo ofVanaf een hoog balkon de Jonte-vallei Photo ofVanaf een hoog balkon de Jonte-vallei Photo ofVanaf een hoog balkon de Jonte-vallei

Vanaf een hoog balkon de Jonte-vallei

Maar eerst even een paar honderd meter rechtdoor naar het gehucht Cassagnes en weer terug.

Het dorpje Cassagnes

PictographFountain Altitude 2,593 ft

Fontein du Teil

Door het bos naar de andere kant van het plateau gelopen en naast de bron ook een uitzichtplaats.

Photo ofZicht op de vallei bij een megarots Photo ofZicht op de vallei bij een megarots Photo ofZicht op de vallei bij een megarots

Zicht op de vallei bij een megarots

Erick staat onder de rots. aan de overzijde van de Tarn staat in het centrum van de tweede foto een ruïne dorpje. Ingezoomd op de derde foto.

Bij dit monumentje stappen we van de Tarnvallei weer de Jontevallei in. Het is letterlijk de kam overstappen.

PictographProvisioning Altitude 1,373 ft

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Oct 1, 2019

Lieve WESjes!

We kunnen alleen zeggen WOUW! Wat prachtig! Bijzondere foto’s! Dat is genieten! Doen jullie wel voorzichtig?

Lieve groet Jaap-Marga

Wicky en Erick Oct 1, 2019

Hoihoi lieve vrienden, ja dit was inderdaad een prachtige tocht en het grappige is dat het nu de tweede keer is dat we deze wandeling doen, in 2007 waren we hier ook al eens. Toen hebben we alleen foto's gemaakt. We doen voorzichtig.
    Tot de volgende keer weer, Adios Amigo's vanuit ondertussen Spanje.

• Willem Lyske Oct 2, 2019

Ja wat mooi daar, prachtige foto's.
    Inmiddels ook jullie Spanje wandeling gezien, even de hond uitlaten 4km je zal maar zo'n geweldige baas hebben.
    Groetjes Willem en Lyske.

Wicky en Erick Oct 3, 2019

Hoi Willem en Lyske, leuk weer een berichtje van jullie en inderdaad een mooi gebied daar. Voor herhaling vatbaar. Niet bij jullie bekend?. tot de volgende keer weer. hartelijke groet van Erick en Wicky.

• Photo of Aloys découvertes
    Aloys découvertes Jan 31, 2020

belle explications bravo 👍

Wicky en Erick Jan 31, 2020

Merci pour ton commentaire. Je vais aussi te suivre. Salutation Erick.

• Gerre01 Jul 13, 2020

Voor ons als beginners was deze trail wel niet zo makkelijk. Veel stijgen en dalen. De uitzichten waren ronduit geweldig. Wat een streek. Op een bepaald moment wel verloren gelopen. Je moest wegwijzers volgen en dat was soms niet zo makkelijk. Uiteindelijk wel alles gevonden.
    Tip voor wie dit leest: neem voldoende water mee, want er is nergens wat te krijgen, behalve op het einde.

Wicky en Erick Jul 13, 2020

Hallo Gerre01, Dank voor jouw aanvullende tip. Leuk dat je ook Wikiloc gebruiker bent geworden. Onze ervaring is als je een route op de APP loopt dat onze telefoon aangeeft met een piepgeluid als je een foute afslag neemt dus eigenlijk kun je niet verdwalen of fout lopen.In de link onze andere wandelingen in deze omgeving. Misschien kun je er iets mee. Verder staan op onze eigen site wandelingen per land en provincie geordend. Mocht je ons willen blijven volgen klik dan op FOLLOW onder onze foto. Hartelijke groet, Erick.

• Gerre01 Jul 20, 2020

Hoi Wicky en Erick,
    Ik ben duidelijk nog maar een beginneling. Hij maakt inderdaad geluid, maar mijn GPS was minder accuraat en dat heeft er volgens mij ook veel mee te maken. Helaas zijn we ondertussen weer thuis. Dus zullen onze volgende wandeling zal in eigen provincie zijn, helaas.
    Wel genoten van jullie route. We waren allemaal bekaf, maar het was het waard. En het pintje achteraf ook.
    Jullie site had ik al gevonden. Zo ben ik trouwens bij Wikiloc uitgekomen.
    Nog veel succes verder.

Groetjes,
    Gerre

• Photo of erna.vandenberge
    erna.vandenberge Sep 4, 2020

In 2013 hebben we deze wandeling gedaan en ik zou het nog eens willen doen in de toekomst.

Wicky en Erick Sep 4, 2020

Hallo erna.vandenberge, dank voor jouw commentaar. Het is inderdaad een fenomenale wandeling. Leuk ook dat je ons bent gaan volgen. Wij zullen jou ook gaan volgen en benieuwd wat voor moois er nog komt. Op onze eigen site kun je onze routes per land en provincie terug vinden. Misschien staat er nog iets bij om te bekijken. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of Mondo Generator
    Mondo Generator Jul 27, 2021

Amai, wat een prachtige wandeling! Dank je wel voor de degelijke uitleg.

Wicky en Erick Jul 27, 2021

Hallo Mondo Generator, dank u wel voor de gulle beloning in de vorm van 5 sterren. Fijn dat het u bevallen is.
    Misschien heb ik nog een paar wandelingen op onze site staan die u aanspreken. Hartelijke groet, Erick.

• wietsvreug Jun 29, 2022

Leuke route. Lekker pittige stukken er tussen. Gaaf. Klim naar t kruis niet gehaald. Net onder de trap afgehaakt iets te pittig voor mij🙈 maar verder zeker een aanrader als je een beetje van klimmen en klauteren houdt😉
    Bij ons zwart er een gier rustig op één van de rotsen....bizar!!

Wicky en Erick Jun 30, 2022

Hallo wietsvreug, dank je wel voor dit leuke commentaar en de sterren. Zijn we blij mee. Hartelijke groet, Wicky en Erick.

• Photo of vandammeh
    vandammeh Oct 4, 2022

1400 op en 1400 neer vind ik veel … ergens iets fout ?

Wicky en Erick Oct 4, 2022

Hallo vandammeh, zoals vermeld heeft de app een paar keer heen en weer gesprongen. Dan telt hij automatisch extra hoogtemeters erbij.
    Het is best wel even klimmen en dalen maar sowieso de moeite waard en het valt dus allemaal wel mee. Veel wandelplezier op deze prachtige route. Hartelijke groet, Wicky en Erick.