Le Grand Valtin - Lac de Longuemer (18,0 km)

Photo ofLe Grand Valtin - Lac de Longuemer (18,0 km) Photo ofLe Grand Valtin - Lac de Longuemer (18,0 km) Photo ofLe Grand Valtin - Lac de Longuemer (18,0 km)

April 25, 2023
April 2023

near Le Valtin, Grand Est (France)

Een wandeling met het (relatieve) venijn aan het begin, want dan maak je de hoogtemeters. Vanaf de parkeerplek de Chemin de la Basse de la Schlucht opgewandeld. Die is eerst nog geasfalteerd, maar gaat al snel over in halfverharding en daarna loop je het bos in. Daar volg je geleidelijk klimmend de Route Forestière, steek je La petite Meurthe over en wandel je door prachtige naaldbossen met zo links en rechts erg oude en hoge bomen. De bosweg gaat over in de Chemin Forestier de la Prusse en je blijft (op en af) klimmen naar Hôtel-Restaurant Balveurche, waar je afslaat riching de Chemin Ingold. Je volgt de over het algemeen brede bosparen tot de wat steile afdaling die langs een hek recht naar beneden gaat richting een lager gelegen bospad. Van daaruit start je de verdere afdaling naar het Lac de Longemer. Je komt overigens niet bij het meer, maar wel bij een fantastische refuge waar je (als je dat zou willen en je bent op doortocht) ook nog zou kunnen overnachten op de eenvoudige bovenverdieping die je met een houten laddertje aan de wand bereikt. Je blijft verder dalen langs brede bospaden naar een moerassig meertje en een stroompje. Daarna gaat de route langs wat kleinere bospaden weer omhoog van ongeveer 800 naar 900 meter hoogte. Waarna je het laatste stuk weer afdaalt naar Le Grand Valtin langs brede bospaden. Langs de route zijn verschillende plekken waar je even kunt gaan zitten en waar ook een picknickbank staat. Een mooie boswandeling in de zomer en een even mooie wandeling in de herfst of winter. Het bos biedt beschutting tegen de ergste wind en regen en de paden zijn in het algemeen breed en makkelijk te lopen.

PictographTree Altitude 3,025 ft

De wandeling gaat over brede bospaden door heel mooie oude bosgebieden.

PictographLake Altitude 3,051 ft

PictographPicnic Altitude 3,429 ft

PictographPicnic Altitude 2,998 ft

Picknickplek

PictographWilderness hut Altitude 3,053 ft

Deze plek is geschikt als bivak voor de nacht. Er is een kleine eerste verdieping onder het dak die via een trapje bereikbaar is waar je met gemak met een man of vier kunt overnachten.