LAW 10, Noaberpad, etappe 19, Hoch Elten - Kleef

Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 19, Hoch Elten - Kleef Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 19, Hoch Elten - Kleef Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 19, Hoch Elten - Kleef

September 18, 2020
September 2020

near Hoch Elten, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Met de auto eerst vanaf de camping in Stokkum naar de parkeerplaats naast de kerk in Hoch Elten.
De kerk even van binnen bekijken en rondlopen op het plateau met "balkon" wat uitzicht biedt op de rijnvallei waar we zometeen doorheen lopen.
Langs het kruisbeeld en de Druses Bron, een 60 meter diepe waterput welke vroeger dienst deed als drinkwaterbron voor Hoch Elten, dalen we af naar beneden en lopen na twee kilometer de grens over Nederland weer in.

Een klein stukje van 4 kilometer door eigen land brengt ons naar Spijk, daar waar de Rijn ons land in komt en verder naar de grensovergang Duitsland weer in.
Langs de winterdijk volgen we de rivier richting Emmerich am Rhein waarbij we een gerestaureerde wagendraaikraan passeren uit de tijd dat de klei voor de steenfabriek achter de dijk nog over water werd aangevoerd.

Voordat we de rode hangbrug over de Rijn bereiken lopen we nog langs een overdekte rustplaats en een jachthaven.

De Emmericher Rheinbrücke is in onderhoud en wordt weer prachtig ossebloedrood geschilderd.
Aan de overzijde van de rivier gaat de route van het officiële pad af doordat ook de dijk waarover we zouden moeten lopen verstevigd wordt en er zware machines rondrijden.

We lopen rechtdoor en gaan verderop rechtsaf naar het dorp Warbeyen met z'n mooie kerkgebouw.
Slingerend door het landschap bereiken we toch de buitenwijken van Kleef en komen we weer op de "echte" route.
Langs het Spoykanal lopen richting het centrum en passeren de hoge school van Kleef en een oude havenkraan als kunstobject, herinnerend aan de industriële activiteiten uit vervlogen tijden.

In het centrum komen we aan bij het eigenlijke eindpunt van het Noaberpad; De Fontein.
Niet dat er enig symbool is te ontdekken in de winkelstraat waar het waterspuitertje staat maar het rood/witte symbool gaat over op die van het Grote Rivierenpad.

Deze gan we op om alvast een stukje richting Millsbeek te lopen. Deze laatste etappe vormt een aansluitingsetappe naar het Pieterpad die naar Maastricht loopt.
Op deze manier kun je Nederland langs de hele grens in de rondte lopen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon in Kleef stoppen.

We wandelen Kleef uit naar het prachtige bosgebied rond de Sternberg. In het bos komen we langs de Kupferen Knopf, een obelisk boven het amfitheater met prachtige fonteinen die weer de zichtlijn vormen naar het op 20 kilometer afstand gelegen Hoch Elten. Spectaculair.

Nog een klein stukje verder en we komen op de Kleverberg uit met z'n uitzichttoren. Hier staat ook de auto geparkeerd en rijden we terug naar Stokkum.
Morgen het vervolg door het Reichswald naar Millsbeek.

Link naar etappe Nr 18;

Links naar etappe 20;

Photo ofStart en parkeerplaats bij Sint Vituskerk in Hoch Elten Photo ofStart en parkeerplaats bij Sint Vituskerk in Hoch Elten Photo ofStart en parkeerplaats bij Sint Vituskerk in Hoch Elten

Start en parkeerplaats bij Sint Vituskerk in Hoch Elten

Photo ofHoch Elten verlaten langs het kruis Photo ofHoch Elten verlaten langs het kruis Photo ofHoch Elten verlaten langs het kruis

Hoch Elten verlaten langs het kruis

Photo ofBeekje is weer de grens en we lopen NL binnen Photo ofBeekje is weer de grens en we lopen NL binnen Photo ofBeekje is weer de grens en we lopen NL binnen

Beekje is weer de grens en we lopen NL binnen

Bij de Rijn linksaf de dijk volgen

Photo ofWeer de grens over en nu lopen we weer Duitsland in Photo ofWeer de grens over en nu lopen we weer Duitsland in Photo ofWeer de grens over en nu lopen we weer Duitsland in

Weer de grens over en nu lopen we weer Duitsland in

Mogelijkheid overdekte rustplek

PictographMooring point Altitude 79 ft

Rheinbrücke Emmerich

Routewijziging

Niet rechtsaf maar rechtdoor ivm werkzaamheden aan de dijk.

Sint Hermeskirche in Warbeyen

Photo ofLinksaf de originele route op langs het Spoykanal Photo ofLinksaf de originele route op langs het Spoykanal Photo ofLinksaf de originele route op langs het Spoykanal

Linksaf de originele route op langs het Spoykanal

Winkelstraat van Kleef in

PictographFountain Altitude 81 ft

Fontein is het eindpunt van het Noaberpad in Kleef

Hier gaan we de route van het Grote Rivierenpad op in de richting van Millsbeek. Deze laatste etappe is de aansluiting naar het Pieterpad. Op deze manier kun je Nederland langs de grenzen rondlopen.

Rechtsaf de Sternberg op

PictographMonument Altitude 206 ft

De Kupferner Knopf

Photo ofAmphitheater onder de Kupferner Knopf Photo ofAmphitheater onder de Kupferner Knopf Photo ofAmphitheater onder de Kupferner Knopf