LAW 10, Noaberpad, etappe 17, Isselburg - Etten

Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 17, Isselburg - Etten Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 17, Isselburg - Etten Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 17, Isselburg - Etten

September 13, 2020
September 2020

near Isselburg, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

We starten naast de kerk in Isselburg nadat we afscheid hebben genomen van het bronzen vissersvrouwtje aan de Issel-rivier. Gisteren was dit ons eindpunt en hebben we haar ook al gesproken.

We lopen het dorp uit en gaan langs het golf-terrein richting Anholt. We lopen dwars door het parkoers en borden waarschuwen voor de rondvliegende golfballen.
Voorbij het golf-terrein staat een absoluut pronkjuweel; Het Waterslot Anholt.

Hotel, restaurant en museum tegelijk in een prachtige setting. je kijkt je ogen uit.

Verder gaat het. Door het oude centrum van Anholt langs het oude raadhuis en de fraaie Pankratuiskerk.
We volgen de vernieuwde route maar maken een klein foutje en lopen iets te ver door. Dit is geen probleem je loopt 500 meter te ver maar komt nu wel langs Dikke Anna een mega eik in het bos.
Verderop kom je gewoon weer op de route. Extraatje dus.

Het bos uit lopen we tegen de grens op en volgen deze een stukje aan de Duitse zijde. Het slootje rechts is de eigenlijke grens.
Verderop steken we de grens over en lopen richting Gendringen en Ulft. Nu komen we bij de Oude IJssel uit waar net de Issel, ons welbekend is overgegaan in de NL'se Oude IJssel.
Even verderop lopen we het bruggetje over de Bocholter Aa over, ons ook bekend nu en lopen via een buitenwijk van Ulft naar de rivier.

Deze blijven we nu een tijdje volgen waarbij we de oude Dru-fabriek passeren. Bekend van de gietijzeren pannen en kachels.
Verderop gaan we rechtsaf naar Silvolde. Hier staan de oude en nieuwe Mauritiuskerk tegenover elkaar.

Vanaf Silvolde lopen we langs de Paasberg naar Terborg. Op de berg staan aangename villa's in de zon te schijnen. Het leven was ten tijde van de bouw zo'n 50 jaar geleden ook niet slecht zo te zien.

In Terborg staat een mooie fontein op het plein tegenover een hotel en naast een Grand-cafe-terras. Op de fontein de geschiedenis met enkele foto's van Terborg. Leerzaam en leuk om te vergelijken.

Na de Sint Joriskerk steken we de Oude IJssel over en lopen Etten binnen. Het einddoel is de parkeerplaats naast de Mauritiuskerk van Etten.
Volgende keer starten we hier weer vandaan.

Link naar etappe Nr 16;

Link naar etappe Nr 18;

Photo ofStart en parkeerplaats naast de kerk van Isselburg Photo ofStart en parkeerplaats naast de kerk van Isselburg Photo ofStart en parkeerplaats naast de kerk van Isselburg

Start en parkeerplaats naast de kerk van Isselburg

De Bartholomäus kerk is zwaar beschadigd in de oorlog en vreselijk lelijk gerestaureerd.

Photo ofOver het bruggetje rechtsaf pad langs de golfbaan volgen Photo ofOver het bruggetje rechtsaf pad langs de golfbaan volgen Photo ofOver het bruggetje rechtsaf pad langs de golfbaan volgen

Over het bruggetje rechtsaf pad langs de golfbaan volgen

PictographCastle Altitude 55 ft

Sint Pankratuiskerk in Anholt

PictographTree Altitude 84 ft

Dikke Anna

Een mega eik in het Schievekampsbusch.

Weer op de grens

Rechts af de grens verlaten

Openlucht theater

Photo ofOver de brug rechtsaf het water van de Oude IJssel volgen Photo ofOver de brug rechtsaf het water van de Oude IJssel volgen Photo ofOver de brug rechtsaf het water van de Oude IJssel volgen

Over de brug rechtsaf het water van de Oude IJssel volgen

Bruggetje over de Bocholter Aa

Ulft in zicht

Photo ofRustplek aan de Oude IJssel in Ulft Photo ofRustplek aan de Oude IJssel in Ulft Photo ofRustplek aan de Oude IJssel in Ulft

Rustplek aan de Oude IJssel in Ulft

PictographMonument Altitude 35 ft

Oude Dru fabriek

Oude Sint Mauritiuskerk

Sint Mauritiuskerk in Silvolde

Photo ofRechtdoor langs de Paasberg richting Terborg Photo ofRechtdoor langs de Paasberg richting Terborg Photo ofRechtdoor langs de Paasberg richting Terborg

Rechtdoor langs de Paasberg richting Terborg

PictographFountain Altitude 20 ft

Fontein op het plein in Terborg