LAW 10, Noaberpad, etappe 15, Oeding - Barlo

Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 15, Oeding - Barlo Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 15, Oeding - Barlo Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 15, Oeding - Barlo

September 10, 2020
September 2020

near Oeding, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Vandaag een volgende mooie etappe op het Noaberpad door de prachtige natuur van de Achterhoek.
Vanaf onze standplaats camping Lansbulten in Aalten rijden we met de auto naar het plaatsje Oeding welke net over de grens ligt in Duitsland.

Hiervandaan lopen we pad precies op de grens en lopen onder een poortje door om weer op Nederlandse bodem te komen.
Langs de "Italiaanse Meren" een visvijver domein wat prachtig in het zonlicht schittert wandelen we naar de oude spoorlijn Winterswijk-Borken, nu een natuurgebied van het Gelders Landschap.

Nu begint een grote lus naar en van Winterswijk en lopen we dus in een halve cirkel naar ons eindpunt in Barlo.
Door het coulissen-landschap lopen we uiteindelijk om het strandbad van Winterswijk heen waarbij we een eerste keer de beek Boven-Slinge oversteken.

De tweede keer is verderop bij de oude Olie-molen. Dit is een pittoresk plekje met restaurant en terras.
Dit is zo'n beetje het punt waar we weer afbuigen richting grens en lopen nu naar het natuurgebied Berkendelle.

Aan het begin van het gebied staat nog een watermolen; "Berenschot". Hier starten vanaf de parkeerplaats diverse wandelroutes door het gebied.
Wij blijven uiteraard ons eigen pad volgen en lopen een stuk langs de Boven-Slingetot genoegen van Saartje die in en uit het water plonst.

We verlaten de beekloop die verder richting Aalten stroomt en gaan verder naar de grens. Langs een reusachtige zwerfkei als monument voor een wegverharding tussen Woold en de Duitse grens ruim honderd jaar geleden.
Grappig detail is het gewicht van de kei nl; 12010 kilogram. Het zit 'm dus in die 10 kilo.

Op de grens staat een robuuste wegwijzer die ons verteld hoeveel kilometers we al hebben gelopen vanaf Bad Nieuweschans en hoeveel nog te gaan.

We lopen weer op Duitse grond in de richting van Balo.
Bij een laatste rust mogelijkheid gaan we rechtsaf een bospaadje in die ons naar Balo brengt.
Bijna in het dorp lopen we langs een mooie degelijke Duitse hoeve waar we de keuze hebben om of links af te gaan of even rechtdoor en dan linksaf te gaan.
Wij gaan rechtdoor want aan het eind spotten we een Christusbeeld dat gefotografeerd wil worden.
We staan geparkeerd bij de kerk van het dorp. De volgende keer starten we hier en kijken dan even binnen in dit Godshuis.

Link naar etappe Nr 14;

Link naar etappe Nr 16;

Start en parkeerplaats in Oeding

Rechts aanhouden

Rechtsaf voor de Borkense Baan

Eerste rustbankje met uitzicht

Bij deze picknickplek rechtsaf

Photo ofBruggetje over de beek Boven-Slinge Photo ofBruggetje over de beek Boven-Slinge Photo ofBruggetje over de beek Boven-Slinge

Bruggetje over de beek Boven-Slinge

Bij dit bruggetje linksaf

De Grens

Bij dit rustpunt rechtsaf

Linksaf of rechtdoor kan allebei

Wij liepen rechtdoor en dan linksaf om langs het Christusbeeld te lopen.