LAW 10, Noaberpad, etappe 14, Vreden - Oeding

Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 14, Vreden - Oeding Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 14, Vreden - Oeding Photo ofLAW 10, Noaberpad, etappe 14, Vreden - Oeding

September 9, 2020
September 2020

near Gaxel, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Het Noaberpad is een lange-afstands-wandelpad van 415 kilometer die start in Bad Nieuweschans en loopt naar Kleef in Duitsland. Hierbij volgt hij de Duits-Nederlandse grens door de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Het officiële aantal etappes is 25 tot aan Kleef maar hier is eventueel nog een uitbreiding naar Millsbeek mogelijk zodat je op 26 dag-etappes komt.
Door een verdeling van de route die ons beter uitkomt ivm het aanrijden en parkeren hebben wij het pad tot in Millsbeek in 20 stukken verdeeld.

Om de foto's in een betere kwaliteit te zien, klik op de pijltjes rechtsboven. De foto's worden dan vergroot en in een hogere resolutie getoond.

Vanaf onze standplaats op camping Lansbulten in Aalten rijden we eerst met de auto naar Vreden en parkeren weer op de parkeerplaats bij de begraafplaats.
Hier vandaan is het maar een klein stukje om in het stadpark langs de berkel-rivier te komen waar de officiële route loopt.
Door het park langs het water lopen we naar het boerderij-museum, een soort van openluchtmuseum in het centrum van Vreden. Je kan er vrij doorheen lopen wat erg leuk is.

In het centrum bekijken we de kerk en de fontein op het plein ervoor. Tijdelijk is er een 3-D krijt-tekening gemaakt naast de fontein met de Berkelbeek als kijkobject.
Via de winkelstraat lopen we Vreden uit en gaan naar het Berkelmeer met een heus stads-strand aan de oever.

Zuidelijk van het vredige plaatsje Vreden lopen we door het grensbos waarbij we twee monumentjes passeren, eentje ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de pest in de 17e eeuw en een andere ter gedachtenis aan de heilige Norbert.

Op de grens staat een mooie wegwijzer van het Noaberpad met de kilometerstanden naar Bad Nieuweschans en naar Kleve, het grootste deel zit erop.
Ook staat hier een oude grenspaal en een routebord van het Kommiezenpad die je kan volgen langs deze grens.

Wij volgen onze eigen route maar komen dit Kommiezenpad en ook het lokale Scholtenpad vaker tegen. Het Scholtenpad is een ronswandeling van 100 kilometer rond Winterswijk.

Via een zelfbedienings-rustpunt bij een melkveehouderij komen we in het gehucht Ratum waar een klein oorlogsmonumentje staat.
Door het prachtige coulissen-landschap van de Achterhoek wandelen we weer naar de grens en lopen Duitsland weer in richting Oeding.

Na een laatste ruststop, ditmaal overdekt in een soort van chalet waar we op een kaart de lokale wandelroutes bestuderen, zijn we bijna op de eindbestemming van vandaag.
Door het lokale bos en langs de Duitse akkers gaat het nogmaals naar de grens om door het groen bij de Boven-Slinge-beek naar Oeding te lopen. Vlak voor het dorp staat de auto te wachten en rijden we terug naar Aalten.

Link naar etappe Nr 13;

Link naar etappe Nr 15;

Start en parkeerplaats in Vreden

PictographMuseum Altitude 67 ft

Boerderij-museum in Vreden

Photo ofSt. Georg kerk in Vreden met fontein op het plein Photo ofSt. Georg kerk in Vreden met fontein op het plein Photo ofSt. Georg kerk in Vreden met fontein op het plein

St. Georg kerk in Vreden met fontein op het plein

PictographFountain Altitude 95 ft

Oude stadsfontein

PictographLake Altitude 75 ft

Berkelmeer

Monument voor de heilige Norbert

Photo ofGrens met wegwijzer, grenssteen en een routebord Photo ofGrens met wegwijzer, grenssteen en een routebord Photo ofGrens met wegwijzer, grenssteen en een routebord

Grens met wegwijzer, grenssteen en een routebord