Las Almunias - Rodellar - Pedruel

October 29, 2022
October 2022

near Las Almunias, Aragón (España)

Circular pel Somontano de Barbastro, al Parc Natural de la Serra de Guara. Ens dirigim a la preciosa Vall de Rodellar per on transcorre el riu Alcanadre. Aparquem al llogaret de Las Almunias, que pertany al municipi de Bierge igual que Rodellar i Pedruel. A la part alta del poble hi ha un Observatori Astronòmic a l'aire lliure i l’antiga església parroquial. Baixem per “la calle Baja”per anar a buscar l’antic camí de bast que unia el nucli amb el nucli veí de Rodellar. El camí està delimitat entre murs de pedra seca amb algun tram ben conservat.
Entrem a Rodellar pel barri de la Honguera amb boniques cases que conserven l’arquitectura tradicional de la zona, xemeneies troncocòniques, portes de fusta amb amulets protectors, escuts d'armes. Pugem al barri de l'església a la part alta del poble on hi ha la magnifica església parroquial de Sant Joan Baptista. El poble està rodejat pels espadats del congost de Mascún, un atractiu i espectacular paratge fruit de la complexa estructura geològica de la zona.
Continuem la ruta pel sender que baixa al pont de las Cabras. Aquest magnífic pont medieval sobre el riu Mascún té un únic arc apuntat assentat directament sobre la roca, en una zona angosta. Continuem fins al desguàs del Mascún al riu Alcanadre, des d'on seguim el curs esquerre de l’Alcanadre fins al fantàstic pont medieval de Pedruel que unia els nuclis de Rodellar i Pedruel. Sota el pont hi ha una gran tolla, a l’estiu molt concorreguda per banyistes.
Creuem el pont i seguim pel sender que el marge dret ens porta al llogaret de Pedruel. Situat als vessants del Cabezo de Guara, també conserva l’arquitectura tradicional i tota nova construcció s’ha d'adequar a les estructures antigues. A la part alta hi ha l'església parroquial dedicada a el Salvador. Continuem direcció sud pel camí Natural del Somontano, trobem roures centenaris. Deixem el camí per un sender que surt a l’esquerra i baixa en direcció al Alcanadre. És un sender brut i una mica perdut, sols apte per senderistes experts, que no tremolen per caminar per un viarany sense senyalitzar i de traçat poc visible.
Creuem l’Alcanadre a gual i anem a l’ermita de la Verge de la Trinitat, propietat de Las Almunias, Pedruel i Sant Saturnino que són els que s’ocupen del manteniment de l’edifici. És una construcció popular de senzilla planta rectangular rodejada d’alzines centenàries. Hi ha un camí que va directament a Las Almunias, però nosaltres seguim el que va al llogaret de Sant Saturnino, però en una cruïlla abans d'arribar-hi ens desviem cap a Las Almunias. Un cop al poble pugem a veure l'observatori.
SEGUIR LES NORMES DE SEGURETAT EN LA MUNTANYA: PREPARAR L’ITINERARI I SER CONSCIENTS DE LA CAPACITAT PRÒPIA

Rodellar, barri de la Honguera

Photo ofEsglésia parroquial de Sant Joan Baptista Photo ofEsglésia parroquial de Sant Joan Baptista Photo ofEsglésia parroquial de Sant Joan Baptista

Església parroquial de Sant Joan Baptista

PictographBridge Altitude 2,219 ft

Pont de las Cabras

PictographBridge Altitude 2,199 ft

Pont romanic de Pedruel

Pedruel

Església parroquial del Salvador.