l'Argimon 100 cims

April 12, 2013
April 2013

•   4 2 Reviews

near Raval de l'Esparra, Catalunya (España)

Més informació a "Veure més" i a https://reptesmuntanyencs.cat/largimon/

Mapa de l'ICC fulles 150-53 i 151-53 E:1/10.000
Nomenclatura de l'ICC corresponent a aquestes fulles
Començarem a caminar seguint el carrer de la Ginesta fins trobar el primer trencant a la dreta, al NO, no asfalt, i sortirem a una esplanada. Veiem una pista, en desús, que comença una suau baixada en sentit NO. Seguim per aquesta pista de la qual tan sol resta practicable un sender que aguanta precari entre la vegetació fins que finalment es perd. Continuarem en descens, sense camí, procurant portar sempre orientació N fins que, baixant un petit marge, sortim a una pista, ja en bones condicions. Ens incorporem i la seguim per l'esquerra, en sentit SO fins creuar el Sot Negre, moment en el qual girarem 180 º per prendre orientació N primer i de mica en mica anar girant en sentit NO, havent deixat a l'esquerra un desviament que no porta enlloc. Més endavant girarem a la dreta seguint per la pista principal i començarem un descens pronunciat. Just quan la pista es fa més planera fa un fort gir a l'esquerra i continua amb un suau descens, paral·lela al Sot Negre, que tindrem a la dreta, enfonsat en la vall. Finalment la pista torna a superar un torrent i pren orientació E. Aquí hem de prendre decisions. El camí senyalitzat al mapa de l'ICC es difícil de trobar, al seu començament. Nosaltres vam optar per seguir per la pista i buscar la millor manera d'enllaçar camins. Opció ICC. Just superar el torrent i al poc de caminar per la pista hem de localitzar un corriol, força estret i costerut, que entre vegetació ( algun esbarzer també ) supera el marge de l'esquerra. Ja a dalt, seguir en sentit N fins trobar el corriol que gira a la dreta en sentit en i que ja es força clar i s'intueix bé. Opció seguida el trac i aconsellada. Seguir recte per la pista. Amb el mapa a la ma anar contant les aigües tributàries del Sot Negre. Haurem de passar tres. Abans de creuar la quarta haurem de girar a l'esquerra per deixar de forma perpendicular la pista i endinsar-nos, sense camí definit, en la vegetació, prenent orientació NO. La zona és plantada d'eucaliptols així que no és complicada de transitar. Així trobarem una traça transitable que ens portarà a una pista que seguirem per l'esquerra, en sentit S primer i O després. Aquesta pista es nota més transitada i de forma planera ens porta a una altra pista molt més ampla i transitada. Ens incorporem a aquesta nova pista i la seguim per la dreta, en descens, i en sentit N. Deixem tot just incorporar-nos una altra pista a la dreta per seguir per la pista principal, en descens, per girar més endavant i per la mateixa pista, en sentit en, a les envistes ja de la riera de l'Esparra. La seguirem fins creuar-la i sortir a un pla amb un dipòsit d'aigua de formigó i un camp amb una antiga plantació d'avets. Si seguim uns metres la riera arribarem a un lloc molt maco i interessant. El camí volta el dipòsit i continua vorejant el camp per pista en bon estat. Deixen recte una pista que es dirigeix a un camp i la pista per la qual seguim comença una pujada. Al poc de pujar deixarem la pista i seguirem per la dreta per una altra que continua en sentit NE primer, N després i NO finalment i que, tras creuar una altra pista precària, ens deixa en una nova pista. La seguim per la dreta en sentit en en direcció a l'Argimon. En poc temps deixem la pista i prenem un sender senyalitzat amb pintura blanca que ens ports a un coll i a un encreuament de camins. Ens trobem ja en un sector de la ruta de les 10 ermites. Seguirem indicacions de l'Argimon i arribarem al cim i al santuari de la Mare de Déu d'Argimon, el terrat del qual és un magnific mirador. El cim es diu també de Sant Simó. Havent gaudit de les vistes i fetes les fotografies de rigor, desfarem camí fins tornar al pal indicador que abans hem deixat a l'esquerra. Ara baixarem per la dreta, en sentit en, per sortir a la zona habilitada com a aparcament.
No seguirem el descens per la pista que neix ja que seguirem un sender que els amants dels forts descensos en BTT han condicionat. Anirem dent drecera, evitant la pista, fins sortir a un dipòsit d'aigua dels bombers. Tornarem a creuar la pista i seguirem fent drecera pel sender però haurem d'anar amb compta. Aquest sender es va allunyant de mica en mica del nostre camí així que arribarà un moment que l'haurem d'abandonar. Això serà quan veiem una pista a la nostre dreta, en sentit S. Anirem a buscar aquesta pista transitant, fàcil, per terreny obert però sense camí i, just creuar el Sot del Mort, ens incorporem a la pista. Seguim per la dreta en sentit S. Quan aquesta gira a l'O deixem un desviament a l'esquerra ja que seguirem per la pista principal. Creuem un altre torrent i la pista gira en sentit S. Ara hem de deixar la pista i girara a l'E per una altra pista amb el pas barrat amb una cadena. Aquesta pista ens va baixant, en sentit S, en direcció al Molí de Dalt. Abans trobarem un desviament al qual cal una explicació.
El trac deixa la pista principal i segueix per l'esquerra, en sentit E. Aquesta opció és factible, però avui per avui, i suposo que per mai més, és complicada ja que, just a les envistes del molí, una riuada ha fet una esllavissada que s'ha emportat la pista . Per superar aquest escull cal superar un terreny complicat d'esbarzers. No és res, es tracta de 3 o 4 metres i ja hi ha una petita traça feta, però resulta una mica farragós. També cal baixar un marge d'uns tres metres d'alçada força vertical i incomodo. Dit això, el trac es pot seguir i arribar al molí, però crec que no val la pena. Millor és seguir recte per la pista principal ja que igualment s'arriba al molí i és menys complicat, tot i que una mica més llarg. Queda a decisió de l'usuari.
El cas és que som al molí de Dalt. Seguirem la pista que va en sentit S a creuar la riera de l'Esparra. Això serà complicat si baixa molta aigua. Al poc trobem un desviament. Seguim recte per la pista que sembla més precària i que segueix la riera de l'Esparra. Creuarem de nou el Sot Negre i anirem en direcció a can Fornell. No arribarem ja que abans girarem en sentit NE per anar pujant per pista en molt bon estat, en direcció a l'esquena de l'Ase. Seguirem sempre per la pista principal no fent cas de cap desviament que ens trobem fins arribar a la cota 260 aproximadament. Aquí la pista fa un revolt a l'esquerra en un punt al qual veiem una pista precària just al davant. Aquí aconsellem seguir per la pista i passar per sota la línia elèctrica. És més llar el camí de tornada, però es suposa molt més pràctic i còmode. Nosaltres vam seguir recte per la pista precària i finalment vam haver de superar un tros de bosc molt brut. Ens trobem al mateix terreny que hem fet servir al començament de la caminada. El que passa però és que aquesta vegada el bosc és molt més brut, i acumulem cansament. Per superar aquest tros van haver de fer acopi de paciència i esforçar-nos de valent. Com sempre, es fa, però si no us agrada caminar obrint traça millor seguir per la pista. Per un costat o per l'altre s'arriba a l'urbanització i al lloc al qual s'ha aparcat.

No recte esquerra corriol perdut

Esquerra no dreta

Recte pista precaria no pista principal. Igual és millor seguir per pista ja que l'opció recta acaba sense camí.

Seguir pista principal recte no dreta

Seguir pista principal

Dreta no recte

Recte pista principal no dreta

Molí de dalt

Dreta no esquerra

Esquerra no recte. Recte és millor camí. Esquerra està tallat actualment i es fa dificil passar

Recte pista principal no esquerra

Girar dreta i seguir pista principal en baixada

Pista seguir esquerra no dreta

Millor aquí esquerra no recte

Seguir recte per pista principal. Esquerra marge a munt és el camí marcat al mapa

Seguir pista principl per esquerra

Seguir pista principal

Dreta no recte

Recte pista principal no dreta

Esquerra planer no dreta pujada

Molí de dalt

Fin cami recte

• Photo of Efren Soler
    Efren Soler Jun 29, 2015

Gràcies per la ruta, però sobretot moltes gràcies per les modificacions als WP ja que la vegetació ha crescut molt als camins secundaris i ara són totalment intransitables. Vaig triar un dia amb massa calor per fer-ho, millor a la primavera o tardor.

• Photo of mamoros714
    mamoros714 Jan 27, 2018

Hola company Cervianenc,
    Acabo de fer la ruta. Els comentaris que poses són molts i molt reeixits però jo no l'hagués penjat, o no amb aquest traçat, per les següents raons:
    - Com a mínim hi ha tres marrades que ens porten camp a través pel mig de una vegetació feréstega i amb esbarzers. Suposo que quan tu la vas fer el 2013, encara hi havia alguna traça de camí, però ara ja està totalment esborrat pel poc pas.
    - Sobretot, el tros del marge el vaig trobar molt complicat, molt brut de vegetació i esbarzers i una mica arriscat.
    - Molts camins pels que passa el track, són bruts i no són macos.
    - En tota l’excursió l única cosa que m’ha agradat és tot l’ indret de l’ermita de Nostra senyora de l’Argimont, el seu emplaçament, arquitectura, terrasses i el paisatge. Un lloc privilegiat.
    En general, no t’ho passes bé quan et perds, o quan et perds seguint una ruta d’ algú que s’ha perdut. No és agradable. I si, en realitat no és cap perduda sinó que pretén ser una drecera per estalviar temps, no m’ha agradat. Personalment prefereixo invertir més temps i no passar per llocs sense camí.
    Quan en una ruta faig alguna marrada, l’edito per treure-la i que hem quedi neta, o, si això no és possible, no la penjo.
    Per evitar que a algú li pugui passar el mateix, recomanaria, si és possible, re-editar el traçat, fent que passes per llocs més fàcils encara que donés més volta. Només cal retocar les tres marrades o dreceres fent que passin per un altre lloc amb camí marcat. I si no és possible, jo trauria la ruta de pública.
    En conclusió, em sap greu però, personalment, després d’haver fet aquesta ruta, no la recomano.

• Photo of cervianenc
    cervianenc Jan 27, 2018

Gracies per les teves puntualitzacions mamoros714.
    Com tu be dius, quan vaig fer aquella ruta les dreceres que faig no eren del tot netes i encara es podia fer digue’m-ne suficientment be, amb certes dificultats pero amb un alt grau d’exit.
    Sento que t’hagis trobat amb problemes o que no t’hagi agradat.
    Espero que si mai tornes a fer una proposta meva tinguis millors sensacions.

• Photo of mamoros714
    mamoros714 Jan 28, 2018

Cervianenc, he fet alguna altra teva impecable.
    No et preocupis, una flor no fa estiu i és només aquesta la que no m'agradat per aquestes marrades, que es podrien retocar i així qualsevol altra que la fes no passes per les mateixes aventures.
    És llàstima perquè està molt ben explicada i amb forces waypoints. La podries arrodonir, si pots.