Lanjarón, PR-A 345, wandeling rond Lanjaron

Photo ofLanjarón, PR-A 345, wandeling rond Lanjaron Photo ofLanjarón, PR-A 345, wandeling rond Lanjaron Photo ofLanjarón, PR-A 345, wandeling rond Lanjaron

February 22, 2020
February 2020

near Lanjarón, Andalucía (España)

Prachtige rondwandeling door de bergen rond het stadje Lanjaron over smalle en bredere bergpaden met fantastische uitzichten op Lanjaron en de omliggende bergen.

Met de auto rijden we eerst vanaf de camping in Orgiva naar Lanjaron en parkeren bij het Mirador del Visillo. Hier is al een eerste indrukwekkend uitzicht op het stadje.

Voor de geïnteresseerden; camping Orgiva is een prettige kleine camping gelegen tussen de rivier en het dorp Orgiva. Vriendelijke mensen aan de receptie naast het restaurant. Sanitair prima en voldoende heet water beschikbaar.

We lopen linksom en klimmen het eerste stuk naar de kapel de la Cruz. Leuke kapel met mooi uitzicht.
Verder door en langs een prachtig keien-zigzag-pad naar beneden en verder door over de lokale weggetjes langs de boerderijtjes. Het pad is prima aangegeven hier met bordjes en de geel/witte streepjes.
In een ruime bocht lopen we om Lanjaron heen en in de rechter bovenhoek aangekomen beginnen we aan de afdaling de stad in om bij de fontein en de oliepers uit te komen.

We lopen nu een stukje langs de hoofdweg om daarna rechtsaf het stadje weer te verlaten en omhoog te klimmen.
Hoog boven het stadje lopen we weer verder door de landerijen met prachtige uitzichten naar de volgende kapel; Ermita de San Isidro.

Vanaf de kapel lopen we weer Lanjaron in langs het Mirador met uitzicht op het volgende doel; het Castillo de Lanjaron.
Door het park langs de Rio Lanjaron gaan we naar het kasteel met wederom een prachtig uitzicht.

Vanaf het kasteel begint het laatste pittige stuk van de route. Eerst over smalle paadjes helemaal naar beneden naar de rivier en vervolgens weer omhoog naar de zandsteenklif tegenover de stad waar we de auto hebben staan.

Photo ofStart en parkeerplaats bij het Mirador del Visillo Photo ofStart en parkeerplaats bij het Mirador del Visillo Photo ofStart en parkeerplaats bij het Mirador del Visillo

Start en parkeerplaats bij het Mirador del Visillo

PictographReligious site Altitude 2,634 ft

Ermita del tajo de la Cruz

Zigzag naar beneden

Wegwijzer volgen

Photo ofLinksaf zigzag naar beneden tot in Lanjaron Photo ofLinksaf zigzag naar beneden tot in Lanjaron Photo ofLinksaf zigzag naar beneden tot in Lanjaron

Linksaf zigzag naar beneden tot in Lanjaron

PictographFountain Altitude 2,316 ft

Photo ofOlijfolie-pers bij informatiebord over de dorsvloeren Photo ofOlijfolie-pers bij informatiebord over de dorsvloeren Photo ofOlijfolie-pers bij informatiebord over de dorsvloeren

Olijfolie-pers bij informatiebord over de dorsvloeren

PictographReligious site Altitude 2,304 ft

Ermita San Sebastian

PictographFountain Altitude 2,361 ft

Fontein op het plein

Rechtdoor aanhouden

Weggetje links vervolgen

Zicht op Lanjaron en het kasteel

PictographReligious site Altitude 2,459 ft

Ermita de San Isidro

Mirador Ganona

PictographInformation point Altitude 2,441 ft
Photo ofInformatiebord over de route van vandaag Photo ofInformatiebord over de route van vandaag Photo ofInformatiebord over de route van vandaag

Informatiebord over de route van vandaag

PictographTree Altitude 2,319 ft
Photo ofRoute door het park vervolgen richting het kasteel Photo ofRoute door het park vervolgen richting het kasteel Photo ofRoute door het park vervolgen richting het kasteel

Route door het park vervolgen richting het kasteel

PictographCastle Altitude 2,209 ft

Castillo de Larjaron

PictographCastle Altitude 2,252 ft

Castillo de Lanjaron

Tussen ruïnes door naar beneden

Hier links naar beneden

PictographBridge Altitude 1,626 ft
Photo ofBruggetje over de Rio Lanjaron over en dan weer omhoog Photo ofBruggetje over de Rio Lanjaron over en dan weer omhoog Photo ofBruggetje over de Rio Lanjaron over en dan weer omhoog

Bruggetje over de Rio Lanjaron over en dan weer omhoog

Photo ofUitzicht op de vallei, Lanjaron en het kasteel Photo ofUitzicht op de vallei, Lanjaron en het kasteel Photo ofUitzicht op de vallei, Lanjaron en het kasteel

Uitzicht op de vallei, Lanjaron en het kasteel

• Photo of Ruurd79
    Ruurd79 Oct 19, 2021

Mooi route rond Lanjaron

Wicky en Erick Oct 19, 2021

Hallo Ruurd79, dankjewel voor het aardige commentaar en de sterren. In de link heb ik eventueel nog meer wandelingen in deze omgeving staan. Kijk maar eens rond. Alles is per land en provincie geordend. Hartelijke groet, Wicky en Erick.