Langs kabbelende beekjes en een ruisende rivier in Jamioulx

Photo ofLangs kabbelende beekjes en een ruisende rivier in Jamioulx Photo ofLangs kabbelende beekjes en een ruisende rivier in Jamioulx Photo ofLangs kabbelende beekjes en een ruisende rivier in Jamioulx

March 2, 2021
March 2021

near Jamioulx, Wallonia (Belgique)

Zeer mooie wandeling door de bossen en langs de rivier Eau d'Heure. Amper 5% van het parcours in geasfalteerd, je wandelt zowat de hele tijd over bos- en veldwegels. Het is een geschikte wandeling voor warme zomerdagen, zeker met je hond, omdat je veel schaduw zult hebben en er is water van rivier en beekjes.

Start en finish liggen in Jamioulx, een gehucht dat deel uitmaakt van Ham-sur-Heure Nalinnes. Je begint bij het station : je kan dus met de trein komen of je parkeert in de Allée Jean Hainaut, vlak naast het station, je bevindt je dan al meteen op het parcours van de wandeling.

Je maakt de wandeling best in de volgorde zoals aangeduid. Je hebt evenveel hoogtemeters omhoog en omlaag in beide richtingen, maar je zal minder steile hellingen hebben. Er zitten dan wel enkele steilere afdalingen in die tijdens het regenseizoen wellicht zeer modderig en glad kunnen liggen.

De eerste kilometer vind ik niet zo mooi, je loopt tussen de spoorweg en een sportveld en ik vraag me af of het wel de moeite was om zo ver te rijden. Maar dan kom ik aan de rivier l'Eau d'Heure en ik ben blij verrast, ik waan me meteen in de Ardennen of zelfs ergens in Duitsland of Oostenrijk. We gaan het brugje over, beklimmen enkele reuzetrappen, kruisen een straat. Vanaf dan wordt het alleen maar beter : we klimmen omhoog het bos in en na enkele kilometers kronkelen tussen de hoge, kale bomen komt ons lokale wandelplad (met een rode ruit gemarkeerd) samen met de GR129. Ik ben in de wolken.

We komen tijdens de wandeling de rivier nog verschillende keren tegen en we moeten hem enkele keren kruisen. Het tweede deel van de wandeling verloopt bijna uitsluitend in de bossen, waarbij een deel langs een kabbelend beekje. Je hoort er verder enkel het fluiten van de volgels.

Voor de liefhebbers van flora : in de tweede helft van februari kom je sneeuwklokjes tegen. Vanaf midden maart nemen de fijne, witte bosanemonen hun plaats in

Ik had het niet zo gepland, maar zeker de helft van het parcours valt samen met GR-paden, ik bevond me afwisselend op stukken van de GR129 en de GR12. Deze wandeling was een aangename verrassing, net zoals de wandeling die ik een jaar eerder deed in de buurt van de Abbaye d'Aulne (ook opgeslagen in Wikiloc). Het gebied ten zuiden en zuid-westen van Charleroi is niet zo gekend en ten onrechte onbemind :-)

Opmerkingen:
- rond 4 km wat heen en weer getrippeld ter hoogte van de groene brug, omdat de hond de brug niet over durfde
- rond 6 km wat heen en weer gelopen omdat de honden speelden in de beek (zie eerste foto) en nadien in het bos. Volg hier de logische rechte lijn ;-)

• stijn9620 Jan 1, 2022

Mooie wandeling, wel voor aangepast schoeisel zorgen want modderige passages

• Philiep Steelandt May 23, 2023

Welke markering volgen van station Jamioulx tot plaatselijke ronde(