Langs de Nete in Booischot

February 11, 2024
February 2024

near Eindeken, Flanders (Belgique)

De meeste dromen zijn bedrog zong Marco Borsato in de jaren negentig en bij het ontwerpen van m'n eigen wandelroutes is dat zeker waar in deze natte periode. In mijn wandeldromen galoppeerde ik door kleine doorsteekpaadjes in de Herenbossen, maar de realiteit is toch lichtjes anders. Deze kleine paadjes zijn namelijk voorzien van een grote portie regenval waardoor het eerder beken of zwemvijvers zijn dan plassen. Dus daarom ben ik genoodzaakt om in deze wandeling veel meer asfalt te voorzien dan enigszins gepland.

Eigenlijk trekt deze wandeling enorm hard op een wandeling die ik anderhalf jaar geleden heb gedaan: https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/rustig-wandelen-in-booischot-105353119. Voor meer info kan je dit verslag dus raadplegen. Het voornaamste verschil is dat deze keer de startplaats zich bevindt bij de begraafplaats van Booischot waar ik mijn wagen aan de parkeerruimte heb gezet bij de begraafplaats. Via het plaatselijke voetbalveld duik ik de bossen in en majestueuze beuken zorgen voor een mooi bosdecor. Dit is toch wel een stuk mooier dan de drukke IJzeren Weg die ik anderhalf jaar geleden nam.

Tot kilometer vijf volg ik de Grote Nete en hier wil ik dus graag verdwijnen in de aanpalende houtkanten en weilanden, maar dat is dus door de grote hoeveelheid plassen simpelweg niet mogelijk. Gelukkig is de wandeling naast deze roodbruine rivier ook de moeite waard. Via een lang stuk rechtdoor volg ik een fietspad om vervolgens via kleine autoluwe straten langs een boomkwekerij te wandelen. Ook hier wil ik langs de akkers en boomgaarden wandelen, maar ik heb niet veel zin om te modderworstelen met de lokale paden en daarom opteer ik voor het verhard wegdek.

Op de laatste anderhalve kilometer vind ik nog een natuurpad waar een klein berkenbosje op aansluit, maar dit is één van de weinige plukjes natuur die ik op de tweede helft van deze route aantref. De kilometers op asfalt zijn echter vrij rustig waardoor ik me niet echt stoor aan het gebrek van natuur. Veel meer valt er in deze buurt ook niet te verbeteren qua route, zeker wanneer zo goed als alle kleine paden ondergeregend zijn. Voor een zondagochtend wandeling zoals nu is dat geen probleem, maar de natuurliefhebbende wandelaar zal wellicht een groter eisenpakket hebben.