Langs de Geul van Curfsgroeve naar monding en terug 29 km

Photo ofLangs de Geul van Curfsgroeve naar monding en terug 29 km Photo ofLangs de Geul van Curfsgroeve naar monding en terug 29 km Photo ofLangs de Geul van Curfsgroeve naar monding en terug 29 km

May 24, 2022
April 2022

near Vroenhof, Limburg (Nederland)

Prachtige en afwisselende wandeling langs de Geul en over de hellingen aan weerszijden van het Geuldal van de Curfsgroeve tot aan de monding van de Geul en weer terug. Bij de start sluit de route aan op een andere wandeling langs de Geul richting Valkenburg (https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/langs-de-geul-bij-valkenburg-20-km-4085633). Bij de monding van de Geul in de Grensmaas is nieuwe struinnatuur ontstaan na afloop van de grind afgraving van Consortium Grensmaas, met Konik paarden en Galloway runderen, en veel vogels. Ook zag ik daar een groep reeën. Verder mooie hellingbossen, boomgaarden een oude mergelgroeve, een meanderende Geul met kans op ijsvogels, het oude centrum van Meerssen, kastelen, hoeves, het Julianakanaal, en nog veel meer. Horeca bij de Dellen (Nachtegaal), Hartelstein, Brommelen en met name in het oude centrum van Meerssen. Bij de start is een parkeerplaats. Een ander mogelijk startpunt is het station van Meerssen wat naast het Proosdijpark ligt.
Van de start loop je de Bronsdalweg in, langs de Bronsdaelgroeve. Je neemt het Mergelpad naar de voet van een steile metalen trap. De trap overbrugt een behoorlijk hoogteverschil. Boven loop je langs de Kuil van Curfs door naar een mooi uitzichtspunt over de Curfsgroeve, die door geiten begraasd wordt. Bij het einde van de groeve ga je weer de helling af via het Boschvoetpad naar de weg Gemeentebroek. Je neemt daar het Dellenpad wat nog langs een meander in de Geul voert. Aan het begin lijkt het Dellenpad wat lastig toegankelijk door wat omgevallen bomen, maar verderop wordt het steeds beter toegankelijk. Het pad komt uit bij restaurant de Nachtegaal. Hier loop je voorbij, om opnieuw de helling te beklimmen. Je bent nu in gebied de Dellen. Even verder daal je weer af en neem je een pad over het Geulke (zijriviertje Geul) richting de weg Gemeentebroek vlak bij de snelweg. Je volgt de weg tot je bij de Geul komt, en volgt de meanderende rivier op een pad. Kort daarna kom je bij een stuw waarbij de Geul zich splitst in de Geul en de Kleine Geul. Je volgt de Kleine Geul helemaal tot de Joodse begraafplaats van Meerssen. Een pad tussen beide rivierarmen voert je onder het spoor door. Vervolgens loop je om sportpark Marsano over een pad langs de Geul. Eerst onverhard en dan een fietspad dat je weer bij de samenvloeiing van Geul en Kleine Geul brengt. De watermolen IJzeren Molen staat langs het Geulke en ook hier kom je langs. Je loopt dan langs het spoor onder de A2 door en volgt dan Oude Steeg en Boekenderweg tussen landgoederen en kasteel Vaeshartelt door. Door het Weerterveld loop je over veldweggetjes naar Weert. Je steekt de Geul weer over en volgt een veldweg en daarna een pad langs de Geul en Bunde naar het Julianakanaal waar de Geul via een duiker onderdoor gaat. Je loopt langs het kanaal naar de dichtstbijzijnde brug, brug ‘Itteren’, en aan de andere kant weer naar de duiker. Hier loop je het Haertelsteinveld in, een natuurgebied rond de kasteelhoeve Hartelstein, begraasd met Koniks en Galloway runderen en met veel vogels. Het is deels overstromingsgebied van de Maas en je kunt er vrij struinen. Je loopt eerst over het fietspad en dan om de kasteelhoeve naar de Geul. Je loopt om via de fietsbrug en dan over de beek Oude Kanjel naar de Grensmaasplas Op de Weerd. Hierlangs loop je naar een monument door Belgische en Nederlandse ministers van Waterstaat gelegd, bij een grenspaal. Van hier loop je direkt langs de Maas naar de monding van de Geul. Via een mooie meander stroomt de Geul hier vrij uit. Je zoekt je weg door oeverbosjes terug naar het monument en neemt even verder een andere brug over de Geul. Van hier loop je weer naar de monding, aan de andere kant. Je loopt het natuurgebied uit naar het gehucht Voulwames, waar ook een informatiebord over de Geul te vinden is, en een andere grenspaal. Je kruist het Julianakanaal bij Brug ‘Bunde’ en volgt het kanaal over het dijkje tot Brommelen. Hier loop je het talud af en door het gehucht naar het Bunderbos, een prachtig bron- en hellingbos. Je klimt voorbij het spoor en dan door naar de bosrand. Je kruist een weide met paarden en komt uit bij Hoeve de Locht. Van hier volg je het Kapelvoetpad en de Trentelenweg. Het Kruisbergvoetpad volg je door een boomgaard en over een stuk grasland naar het bos. Je loopt dan op de Kruisberg en door het bos en over twee wildviaducten over de A2 naar het Kalverbosch. Dit bos volg je naar het gehucht Humcoven. Hier steek je over naar de Visweg, en je volgt dan onverharde en verharde wegen in het dalletje van de Watervalderbeek naar Meerssen. Langs de Lourdesgrot Meerssen loop je naar de Markt in het centrum, met de Basiliek van het Heilige Sacrament. Je maakt een rondje door het Proosdijpark en komt weer terug aan de andere kant van de basiliek. Je loopt vervolgens Meerssen uit en over het Herkenbergvoetpad en langs het spoor naar de Houthemerweg. Vanaf hier volg je het ’s Heerenbeemden voetpad naar de Groeve Curfsweg. Je loopt hierbij onder de A79 door waar de Geul er ook onderdoor stroomt. Onder dit viaduct zag ik nog een ijsvogel. De Groeve Curfsweg brengt je terug bij de parkeerplaats aan de start.

's Heerenbeemden Voetpad

Dit voetpad voert je onder de A76 door, langs de Geul (ik zag een ijsvogel onder het viaduct), en dan naar de Groeve Curfsweg

Basiliek van het Heilige Sacrament

Basiliek van het Heilige Sacrament in Meerssen

Blokwinkelweg

Veldweg tussen Geul en Bunde

Boschvoetpad

Voetpad de heuvel af richting de weg Gemeentebroek

Boschweg

Voetpad door het hellingbos omhoog richting spoor

Bosjes bij monding Geul

Je zoekt je weg door bosjes bij de monding van de Geul. Als de brandnetels in de zomer te hoog staan, kun je misschien beter dit stukje langs Geul of Maas lopen.

Brommelen

Gehucht aan de voet van het Bunderbos

Bronsdalweg

Je loopt hier langs de Bronsdaelgroeve de heuvel op

Brug Bunde

Brug Bunde over het Julianakanaal

Brug Itteren

Brug Itteren over het Julianakanaal

PictographMine Altitude 328 ft

Curfsgroeve

Voormalige mergelgroeve die begraasd wordt door geiten. Een uitzichtplatform geeft een mooi beeld van de groeve.

De Dellen

Bosgebied op de helling

Dellenpad

Pad dat aan het begin wat lastig begaanbaar is door omgevallen bomen. Daarna prima. Je loopt langs een Geul meander en daarna richting Nachtegaal restaurant.

Dijkje Julianakanaal

Dijkje langs het Julianakanaal

Fietsbrug Geul

Fietspad langs Geul

Fietspad langs Geul naar IJzeren Molen

Geul bij Weert

Geulvoetpad

Geulvoetpad langs de Geul, en daarna de Kleine Geul na een stuw bij de splitsing in Geul en Kleine Geul

Haertelsteinveld

Het Haertelsteinveld is een mooi natuurgebied

Hartelstein

Vanaf hier voert een fietspad het Hartelsteinveld in

Herkenbergvoetpad

Voetpad langs het spoor

In dal Watervalderbeek

Je volgt veldwegen en wegen door het dal van de Watervalderbeek naar Meerssen.

Joodse begraafplaats

Klim naar Hoeve De Locht

Klim door het hellingbos en daarna over een paardenweide naar Hoeve De Locht

Kruisberg

Je loopt hier over de Kruisberg, waarbij je ook over twee wildviaducten over de A2 loopt

Laagte

Laagte in het Hartelsteinveld tegenover de monding van de beek Oude Kanjel

Langs Geulmeander

Je loopt langs een meander in de Geul voor deze uitmondt in de Grensmaas

Langs Julianakanaal

Je loopt hier over het dijkjes langs het Julianakanaal naar en van de brug Itteren, vanaf de duiker van de Geul onder het kanaal door

Langs Maas

Je loopt hier direct langs de Maas. Bij hoog water mogelijk niet toegankelijk

Langs Op de Weerd

Je volgt hier een pad langs Op de Weerd, een grote plas met veel watervogels en steltlopers

Lourdesgrot Meerssen

Meerssen

Monding Geul

Monding van de Geul in de Grensmaas

Monument en grenspaal

Monument ter gelegenheid van de werken ter bescherming tegen hoog water en grenspaal

Oude Kanjel

Beekje

Oude Steeg en Boekenderveld

Weggetjes langs landgoederen en kasteeltjes

Pad door Weerterveld

Pad tussen Geul en Kleine Geul, en onder het spoor door langs de Kleine Geul

Proosdijpark

Steile trap naar Curfsgroeve

Steile trap naar Curfsgroeve, lastig voor kleine kinderen en honden

Struinpad langs Geul

Trentelenweg

Veldweg langs boomgaarden

Van Geulke naar Gemeentebroek

Pad van Geulke naar Gemeentebroek

Voetgangersbrug Geul

Voulwames

Gehucht aan de Maas, vlak bij de monding van de Geul

• Photo of Wim Huisken
    Wim Huisken Apr 8, 2023

Dank je voor de mooie route, oke veel water en blubber en eindelijk mijn 30 km grens gehaald, maar zeer afwisselende tocht

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Apr 8, 2023

Graag gedaan, Dogtack! Mooi dat het goed bevallen is ondanks de blubber...