Langs de Berwijn en door de Voerstreek 29 km

Photo ofLangs de Berwijn en door de Voerstreek 29 km Photo ofLangs de Berwijn en door de Voerstreek 29 km Photo ofLangs de Berwijn en door de Voerstreek 29 km

March 9, 2015
March 2015

near Lixhe, Walloon (Belgique)

Wandeling langs de Berwijn/Berwinne vanaf de monding in de Maas vlak ten zuiden van de Nederlandse grens tot Mortroux en terug via de Voerstreek. Wandeling door met name open rivierlandschappen en plateau’s in de provincie Luik en de Nederlandse en Belgische provincie Limburg.
De wandeling begint bij een parkeerplaats vlakbij de eerste afrit van de A25 in België. Vanaf hier loop je eerst langs de stuw van Lixhe (zie waypoint) richting de monding van de Berwijn in de Maas (zie waypoint). Dit is een doodlopende weg. Ook neem je nog even een kijkje bij een grote meander van de Berwijn met een steile beekoever en beversporen (zie waypoints). Je loopt weer terug richting auto en na een stukje onverhard fietspad volg je de verharde Schansweg (zie waypoint) naar Moelingen over de A25 en het spoor Luik-Maastricht. In Moelingen volg je de Berwijn en steekt die over bij een brug (zie waypoint). Je beklimt de Fliberg vanwaar je een goed uitzicht (zie waypoint) hebt over het geïndustrialiseerde Maasdal, met mergelgroeves, cementfabrieken, Umicore en Maastricht in de verte. De heuvel heet hier toepasselijk Longue Vue (je bent Wallonië ingelopen). Na een boerderij ga je links langs het in de heuvel ingegraven spoor richting Berneau. Hier loop je langs de Berwinne, zoals de rivier hier heet, onder het spoorviaduct (zie waypoint) richting Mons door het dal van de Berwinne, onder meer dwars door de weilanden (zie waypoint). Bij de Rue de Mons klim je het dal uit naar een asfaltweggetje om die 750 m verder weer te verlaten en af te dalen naar de Berwinne bij Dalhem (zie waypoint) over een hier en daar zeer modderig pad. In het dal volg je de rivierdal door de weilanden, met mooi uitzicht op het kasteel van Dalhem (zie waypoint). In Dalhem (zie waypoint) beklim je het kasseienweggetje en volg je op hoogte een smal pad langs het dal richting Chenestre. Hier kies je een halfverhard fietspad over een oud smalspoor naar Mortroux (zie waypoint), waar ook een voormalig stationnetje is. Hier verlaat je het dal van de Berwinne en neem je een steil pad het dal uit naar een plateau tussen Mortroux en Bombaye (zie waypoint). Vanaf het open plateau heb je mooi uitzicht richting Voerstreek, land van Hervé en de mijnschacht bij Blegny. Na Berneau kies je een pad door het open landschap richting ’s Gravenvoeren (zie waypoint). Bij een kruisbeeld (zie waypoint) loop je de Voerstreek weer binnen. In ’s Gravenvoeren kies je een holle weg richting het westen. Vlakbij de Moelingerweg gaat het pad over in een geasfalteerd fietspad richting Mesch. Bij Mesch ga je richting Moelingen. Voor en na Mesch kruis je de grens twee keer. Je loopt een stukje door de bebouwde kom van Moelingen en verlaat deze om Nederland opnieuw binnen te lopen. Je gaat onder de A2 door en over een spoorwegovergang (zie waypoint) en loopt over asfaltweggetjes over en parallel aan de Voer naar Laag-Caestert. Hier neem je nog een kijkje bij een watermolen aan de Voer (waypoint) en loop je een stukje langs de De La Margellelaan naar het zuiden tot je bij hoeve Reinekenshof komt. Hier ga je rechts (zie waypoint) een doodlopende weg in. Op het einde van de doodlopende weg was er een paadje naar de Maasoever (zie waypoint) door het maisveld dat er mogelijk niet is in de zomer. Lukt het niet de Maasoever te bereiken dan kun je het beste de asfaltweg naar de grens volgen vanaf Reinekenshof. Langs de Maasoever (aan de rand van het veld was een tractorpad en ook in de oeverstrook was er hier en daar een pad waarover je langs de Maas naar het zuiden kunt lopen, maar mogelijk dat dit bij hoge begroeiing in de zomer lastig is. Bij een boomgaard begon een echt pad dat doorloopt tot het einde van de Elvenschansweg (zie waypoint), vlakbij hoeve Navagne. Hier bevindt zich het ‘drielandenpunt’ Nederland-Vlaanderen-Wallonië. Hier was vroeger ook een Spaans fort dat de toegang tot Maastricht moest blokkeren, maar dit is afgebroken en later is de hoeve er gebouwd, net op Belgisch grondgebied. Je loopt de Elvenschansweg af tot het begin (zie waypoint) en vandaar is het een kort stukje terug naar het startpunt.
De wandeling is afwisselend door beekdalen en over plateau’s door voornamelijk open landschap. Alleen tussen Berneau en Mortroux loop je stukjes door bos. Rond het startpunt komt het relatief druk over met de industrie en infrastructuur vlak bij de Maas. Je kunt het beste vroeg beginnen om drukte bij het startpunt te vermijden. Op de meeste andere plekken is het erg rustig. Er is horeca langs de route in Moelingen, Mortroux en Mesch (beste optie). Ook in Dalhem is er horeca, maar niet direct aan de route. Je loopt ongeveer 10 km langs geasfalteerde wegen en weggetjes. Er zitten 4 klimmetjes in de route, met name die bij Mortroux is wat steiler. Voor de rest is het een gemakkelijke wandeling, afgezien van de afstand.

Afslag Hoeve Reinekenshof

Bij hoeve Reinekenshof sla je rechtsaf de doodlopende weg in. De bedoeling is om hier door de Caestert beemden langs de Maas richting Navagne te lopen. Toen ik deze route liep was er van het einde van de doodlopende weg een pad gebaand door de maisakker en langs de oever van de Maas. Als de mais hoog staat en de begroeiing aan de rand van de akker en op de oever hoog, dan is het wellicht niet goed mogelijk de track hier te lopen. Pas bij waypoint 'Pad langs de Maas' begint er weer een duidelijk permanent pad dat doorloopt tot het einde van de geasfalteerde Elvenschansweg, op de grens met België. Mocht je echt doodlopen en niet bij de Maas kunnen komen, dan kun je beter teruglopen naar dit waypoint en de weg rechtdoor volgen (De La Margellelaan en Schansweg) tot de grens.

Berwinne bij Dalhem

Na de afdaling heb je een mooi gezicht op de meanderende Berwinne.

Photo ofBerwinne met gezicht op kasteel van Dalhem Photo ofBerwinne met gezicht op kasteel van Dalhem Photo ofBerwinne met gezicht op kasteel van Dalhem

Berwinne met gezicht op kasteel van Dalhem

Op het pad door het weiland langs de meanderende Berwinne heb je een mooi gezicht op kasteel van Dalhem, en op Dalhem zelf. Ik vond ook diverse sporen van bevers.

Beversporen langs de Berwijn

Als je doorloopt naar dit punt langs de beek, dan vind je diverse sporen van bevers.

Brug

Hier bevindt zich een voetgangsersbrug over de Berwijn.

Dalhem

Je komt langs de Berwinne het stadje binnen en neemt bij de brug het steile weggetje omhoog dat even later overgaat in kasseien. Direct aan de route was geen horeca open tijdens mijn wandeling, maar als je niet het weggetje omhoog loopt kom je bij de rotonde wel wat gelegenheden tegen.

Elvenschansweg

Dit is het begin van de Elvenschansweg of Rue de Navagne. Dit weggetje gaat deels over Nederlands en deels over Belgisch grondgebied en loopt dood bij de Maas. Tijdens de wandeling loop je dit weggetje vanaf de Maas. De hoeve Navagne is gebouwd op de plek van het voormalige Spaanse fort Navagne wat later door de Maastrichtenaren met de grond gelijk is gemaakt.

Gezicht op Maasdal

Langs dit pad heb je een mooi uitzicht over het geïndustrialiseerde Maasdal, met mergelgroeves, cementfabrieken, Umicore en Maastricht in de verte. De heuvel heet hier toepasselijk Longue Vue (je loopt hier Wallonië binnen).

Grens 1

Je passeert hier de grens met twee grenspalen, de klassieke grenspaal nummer 32 tussen België en Nederland, en een modernere gemeentepaal die de grens van de gemeente Eijsden-Margraten markeert.

Grens 2

Je passeert hier de grens met twee grenspalen, de klassieke grenspaal nummer 36 tussen België en Nederland, en een modernere gemeentepaal die de grens van de gemeente Eijsden-Margraten markeert.

Kruisbeeld

Dit kruisbeeld staat langs een zandweg die hier de grens tussen Limburg en Luik, tussen Wallonië en Vlaanderen, vormt.

Landweg Bombaye - 's Gravenvoeren

Vanaf hier loop je tot 's Gravenvoeren 3.1 km over een brede landweg langzaam het plateau af met op het laatst nog een klimmetje.

Langs de Maas

Als je vanaf het einde van het doodlopende weggetje door kunt lopen (i.i.g. in de winter als de akker braak ligt en er meer mensen langskomen), dan kom je hier bij de Maas. Hier liep ook een tractorspoor langs de akker op de rand van het talud naar de Maasoever, waarover je verder kunt lopen naar het zuiden. Er bevinden zich veel holen in dit talud, dus voorzichtig met je enkels...

Maas bij einde Elvenschansweg

Lopend vanaf waypoint 'Pad langs de Maas' over een permanent pad kom je hier bij het einde van de doodlopende Elvenschansweg bij de grens. De monding van de Berwinne is 240 meter verder naar het zuiden in België. Hier bevindt zich ook het 'drielandenpunt' Nederland-Vlaanderen-Wallonië (één van drie).

Meander Berwijn

Je kiest hier een doodlopend paadje naar een mooie meander van de Berwijn. De beek heeft hier een steile wand in de bocht uitgevreten. In het gebied zijn ook sporen van bevers te vinden.

Mesch

In Mesch bevinden zich een aantal horeca gelegenheden, waarvan 1 direct naast de route. Het is een pittoresk dorpje aan de Voer.

Moelingen

Meest westelijke dorpje in de Voerstreek. Veel tweetalige straatnamen.

Monding van de Berwijn

Hier bevindt zich de monding van de Berwijn in de Maas. Helaas hebben mensen en de Maas hier veel plastic achtergelaten op de grond en in struiken die in het water groeien. Hier en daar zag ik ook wat oude beversporen. Er waren een aantal mensen hier aan het vissen.

Mortroux

Je komt langs een oud treinspoor het dorpje binnen. In het oude stationsgebouw is horeca (pas open vanaf 11 uur volgens de website; ik kwam er eerder langs). Je verlaat het dorpje vrijwel direct weer na de laatste keer de Berwinne te hebben gekruisd via een steil paadje het rivierdal uit.

Pad door het weiland

Je loopt hier over een pad door een weiland langs de Berwinne waarbij de voetgangersluizen met grote borden in een boom zijn aangegeven. Kans op vee op de route.

Pad langs de Maas

Hier begint (of eindigt) een permanent pad bij een boomgaard dat doorloopt tot de Elvenschansweg.

Plateau tussen Mortroux en Bombaye

Je loopt hier op een plateau met mooi uitzicht richting Voerstreek, land van Hervé en de mijnen van Blegny.

Schansweg

De Schansweg in België (je hebt een andere Schansweg in Nederland richting Eijsden) loopt van de splitsing vlakbij de stuw van Lixhe tot aan Moelingen. Helaas is er geen alternatief voor dit stuk asfaltweg wat later op de (weekend)dag behoorlijk druk kan zijn. De weg voert je over de A25 (verlengde van de A2) en het spoor richting Moelingen parallel aan de Berwijn.

Spoorviaduct Berneau

Het spoor van Visé naar Aken passeert hier de vallei van de Berwinne over een spoorwegviaduct. Je loopt hier langs de Berwinne onderdoor.

Spoorwegovergang

Spoorwegovergang.

Stuw Lixhe

Hier bevindt zich een grote stuw in de Maas die de Maas tussen Luik en Lixhe bevaarbaar houdt. Schepen tussen Luik en Maastricht komen hier niet langs: deze gaan over het Albertkanaal en nemen de sluizen bij Lanaye. De Maas tussen dit stuw en Maastricht wordt beperkt bevaren door plezierbootjes. Het naar beneden denderende Maaswater maakt een enorm kabaal. Er bevindt zich ook een vistrap aan deze kant van de stuw. De omgeving hier is een beetje een rotzooitje met veel weggegooid afval.

Watermolen Voer

Je loopt hier een stukje een doodlopend pad in naar een watermolen.