Lagina Antik Kenti - Osman Hamdi Bey kazı Evi. 30/10/2019

Photo ofLagina Antik Kenti - Osman Hamdi Bey kazı Evi. 30/10/2019 Photo ofLagina Antik Kenti - Osman Hamdi Bey kazı Evi. 30/10/2019 Photo ofLagina Antik Kenti - Osman Hamdi Bey kazı Evi. 30/10/2019

40 minutes
October 30, 2019
October 2019

near Turgut, Muğla (Türkiye)

Tevfik Erdemgüler
Minimum rakım : 531 m
Mesafe : 2,66km.
Sıcaklık 25 derece.
₺₺...Lagina Antik Kente ve Osman Hamdi Bey Evi müzesine giriş ücretsiz.
** Kapıtaş - Leyne - Lagina

LAGİNA HEKATE KUTSAL ALANI

Lagina; Muğla ili, Yatağan ilçesi, Turgut Mahallesi sınırlarında "Kapıtaş" Mevkii’ndedir Yatağan- Milas karayolu üzerindeki Termik santralin yanından sağa ayrılan asfalt yoldan 9 km. gidilerek Lagina kutsal alanına varılır. Karia'lıların önemli kült merkezi olan Lagina kutsal alanının ünü zamanımıza kadar gelmiş olup bu yöre halen Leyne ismi ile de tanınır.

Son yapılan araştırmalar, yörenin eski Tunç Çağından (İ.Ö. 3000) günümüze kadar kesintisiz bir iskâna sahip olduğunu göstermektedir. Seleukos kralları büyük imar çalışmaları ile Lagina kutsal alanını dini merkez ve buraya 11 km. uzaklıktaki Stratonikeia kentini de bölgenin siyasi merkezi yapmıştır.
Lagina'da ve Stratonikeia bouleuterionu ( Meclis Binası ) duvarlarında halen mevcut olan yazıtlardan öğrendiğimize göre, bu iki kent birbirlerine kutsal bir yol ile bağlanmıştır.Burada tanrıça Hekate'ye ait bir kutsal alan ile bu kutsal alanın çevresinde yerleşimler bulunmaktadır. Burada; giriş kapısı (propylon), kutsal alanın etrafını çevreleyen duvar (peribolos), kutsal alan içerisinde üzeri kapalı dinlenme ve gezinti yerleri (stoa), kurbanların kesilip tanrıçaya sunuların gerçekleştirdiği yapı (altar) ve içinde tanrıçanın heykelinin yer aldığı tanrıçanın evi (tapınak), başka tanrı/tanrıça ve imparatorlara ait küçük tapınaklar (naiskoslar), anıt sütun ve heykel kaideleri ile burada yaşayan rahiplerin evleri ve en az bir çeşmenin varlığı bilinmektedir.
Lagina’yı 18. yüzyıldan günümüze kadar pek çok seyyah ve araştırmacı ziyaret etmiştir. Bunlar arasında ilk Türk müzecilerinden birisi olan Osman Hamdi Bey 1891-1892 yıllarında burada kazılar yapmış ve bulunan eserlerin tamamını İstanbul Arkeoloji Müzesi’ne götürmüştür. Lagina kutsal alanında yapılan arkeolojik kazılar, Türk bilim adamları tarafından yürütülen ilk kazılar olması açısından önem taşımaktadır. Daha sonra Lagina’da Prof. Dr. Yusuf BOYSAL ve Prof. Dr. Ahmet A. TIRPAN ile Muğla Müzesi başkanlığında çalışmalar yapılmıştır. Günümüzde Prof. Dr. Bilal Söğüt başkanlığında yapılan çalışmalar devam etmektedir.
Yapılan araştırmalar Lagina çevresindeki kalıntıların M.Ö 3. bine kadar gittiğini göstermektedir. Lagina'daki küçük buluntular ise M.Ö. 8. yüzyıla kadar inmektedir. Kutsal alanda önemli imar faaliyetleri M.Ö. 3. yüzyılda başlamış ve sonraları devam etmiştir. Son çalışmalar Hekate kutsal alanının Doğu Roma Dönemi (Bizans) ve sonrasında da kullanıldığını ve buraya yeni yapılar inşa edildiğini göstermektedir.
Lagina Hekate kutsal alanı Stratonikeia Antik Kenti'nin kült yeri, bölgenin de dini merkeziydi. Lagina, Stratonikeia antik kentine yaklaşık 8,5 km uzunluğunda, 3-3,5m. genişliğinde kutsal bir yol (sacra via) ile bağlıydı. Hekate için Lagina'da her yıl normal, dört yılda bir de büyük şenlikler düzenlenmekteydi. Bu şenliklerin nasıl olacağı ve neler yapılacağı belli kurallara bağlanmıştı. Yıllık gerçekleştirilen şenliklerde düzenli olarak yapılan ve birkaç gün süren “Anahtar Taşıma” törenleri olmaktaydı. Böylece törenler belirli bir düzen içerisinde yıllık olarak devam ediyordu. Anahtar taşıma töreninde genç kızlardan oluşan bir koro ilahiler söyleyerek Lagina’dan çıkıp, Stratonikeia’ya varıyor, kente bağlılıklarını bildirip tekrar kutsal alana geri geliyorlardı. Bu koronun kutsal alana girmesinden sonra buradaki dini törenler başlıyordu. Anahtar taşıyan görevli kız tarafından tapınağın kapıları açılıyordu. Kutsal alana gelen insanlar, kutsal alanın batı kenarı boyunca düzenlenmiş olan basamaklarda oturup töreni izliyorlardı.
Lagina ve çevresinde, gelirleri Hekate kutsal alanına ait pek çok zeytinlik ve tarım arazileri vardı. Bunlar tamamen vakıf arazileriydi. Hekate Kutsal alanı ile ilgili masraflar vakıf mallarından elde edilen gelirler ve tapınağa yapılan bağışlardan karşılanıyordu. Kitabelere göre başka şehirden bir vatandaşın Lagina'da oturması ve toprak sahibi olmasının özel bir izne tabi olduğu ve isteyen her vatandaşın Lagina'da oturamadığı anlaşılmaktadır. Hekate kutsal alandaki kişilerin Stratonikeia şehir devletine milletvekili gönderme hakkına sahip olduğu bilinmektedir.
Kutsal alan ve çevresinde Klasik, Hellenistik ve Roma İmparatorluk Dönemi’nde pek çok yapı inşa edilmiştir. Hekate adına M.Ö. 100 yıllarında yapıldığı bilinen büyük ölçekli tek tapınağın burası olması ve antik dönemin en pahalı mimari düzeni olan Korinth nizamının bu yapıda kullanılması tapınağın önemini göstermektedir. Augustus'un buraya yardım etmesi ve bunun propylonda kapı lentosuna yazılması, bölgede Lagina Hekate Kutsal Alanı’nın büyük bir öneme ve yaptırım gücüne sahip olduğunu ortaya koymaktadır. ( internetten alıntı ).
.............................................................

Tanrıça Hekate’ye Adanmış Bir Şehir: Lagina ve Osman Hamdi Bey
Hülya Utkuluer

Lagina, Osman Hamdi Bey’in izinli kazı yaptığı Batı Anadolu’daki ilk antik yerleşim alanıdır. Muğla’nın Turgut beldesi sınırlarında kalan bu antik kent özellikle Anadolu kökenli bir tanrıça olan Hekate’ye adanan kutsal alanı ile tanınmaktadır.

Hekate, Karia kökenli bir tanrıça olup Zeus’un diğer tanrılardan üstün tuttuğu güneş soylu; denizlerde, karalarda, yeraltında ve göklerde yetkisi olan çok yönlü bir tanrıçadır. Heykellerinde üç başlı olarak cisimleştirilen Hekate’nin bölgedeki en eski tapınım merkezi olan Lagina, falcılığın merkezi olarak da meşhurdu. Hekate yeraltının yani ölülerin ecesi olarak bilinirken, aynı zamanda falcıların ve büyücülerin de tanrıçası olduğundan kent de bu özelliği ile ön plana çıkmış.

1800’lü yılların sonlarında Lagina Antik Kenti pek çok yabancı araştırmacının dikkatini çekmiş. Bu dönemde pek çok bölgede süren kazılarda kıymetli eserlerin yurtdışına kaçırıldığını biliyoruz. Cezbedici Hekate Tapınağına ait kabartmalı frizlerin aynı akıbete uğramasını Osman Hamdi Bey engellemiş ve bölgede 1891 ve 1893 yıllarında iki ayrı kazı yapmış.

Osman Hamdi Bey önce heykel ve heykelcikleri bir bölgede toplayarak koruma altına almış. İkinci olarak da daha önce çıkarılanlarla birlikte bulduğu frizleri hayvan sırtlarında götürdüğü kıyılardan İstanbul’a gemilerle taşıtmış. Böylece bugün İstanbul Arkeoloji Müzeleri koleksiyonunun kıymetli parçalarını oluşturan Lagina Antik Kenti buluntuları hem korunmuş hem de kendi topraklarında kalabilmiş.

Lagina bu meşhur kutsal alanı ile ön plana çıkmayı başarmış ancak kentin büyük bir bölümü kazılmamış. Muğla’nın önemli bir diğer antik kenti Stratonikeia’nın kutsal alanı olarak inşa edildiği söylenen Lagina’da bilinen son kazı çalışmaları 1993 yılından beri uluslararası bir ekiple yapılıyormuş.

Bugün kente gittiğiniz zaman kutsal alanın giriş kapısı, adak sunma yeri, kutsal alan duvarları olarak bilinen peribolos, dinlenme ve gezinti yerleri görülebiliyor. Ancak ağaçlar ve toprak, altında neler sakladığının ipuçlarını vermeye devam ediyor.

Yapılan araştırmalara göre, Lagina’nın çevresindeki kalıntıların tarihi M.Ö 3 binlere kadar iniyor. Küçük buluntuların geçmişi ise M.Ö 8. yüzyıla kadar dayanıyor. Lagina bir kült merkezi olarak, Helenistik dönem öncesinde Koranza kentine bağlı iken, sonradan M.Ö 3. yüzyıl başlarında kurulan Stratonikeia Antik Kentine bağlanmış. Yapılan çalışmalardan anlaşıldığına göre merkez Bizans döneminde de kullanılmış ve bu devirde yeni yapılar inşa edilmiş.

Stratonikeia Antik Kentine yaklaşık 9,5 km uzunluğunda, 3-3,5 m. genişliğinde kutsal bir yol ile bağlanan Lagina’ya giden bu yolların izleri, çeşme kalıntıları, etrafındaki mezarlar bugün Turgutlu ve Yeşilbağcılar kasabalarında görülebiliyor.
( internetten alıntı )
.............................................................

Osman Hamdi Bey Evi Müzesi

Osman Hamdi beyin kazı yaparken kullandığı Konak.

PictographReligious site Altitude 1,798 ft

PictographReligious site Altitude 1,791 ft

İlyas Bey Cami

Yapım tarihi 1311. 2.resim son cemaat yeri. 3.resim Güney duvarı. 4. Resimde devşirme taşlar. 5.resim ayazma. Daha fazla bilgi için : https://www.academia.edu/21963729/Turgut_Leyne_İlyas_Bey_Camii

PictographPicnic Altitude 1,795 ft

Turgut. Park. Meydan

Park. İlyas bey camii. Cumhuriyet Meydanı.

Turgut meydan

Cumhuriyet Meydanı.

PictographInformation point Altitude 1,729 ft

PictographMuseum Altitude 1,732 ft

Osman Hamdi Bey Evi Müzesi.

Giriş Ücretsiz.

PictographMuseum Altitude 1,749 ft

PictographMuseum Altitude 1,742 ft

Osman Hamdi Bey Evi Müzesi.

PictographMuseum Altitude 1,745 ft

PictographMuseum Altitude 1,749 ft

Turgut sokakları

Çeşme. Yön levhası

Lagina Antik Kente giden yol.

Kutsal Havuz.

Kaynaktan gelen su ile doluyor.

PictographRuins Altitude 1,490 ft

Lagina Antik Kenti giriş.

Giriş Ücretsiz.

PictographInformation point Altitude 1,480 ft

Çeşme, akıyor. W.C var. Büfede sadece su satılıyor.

Araba park yeri var.

Lagina Antik Kenti

Propylon : kutsal alanın giriş kapısı

Propylon : kutsal alana giriş bölümü.

Stoa : seyircilerin oturduğu alan.Gezinti alanı.

Lagina Antik Kenti

Stoa : Seyircilerin oturduğu alan. Gezinti alanı.

Stoa : Seyircilerin oturduğu alan. Kalıntılar. Gezinti alanları.

Kentten genel görünüm. 3.resim : propylon. Giriş kapısı. 4. Resim : Altar , sunak. 5. Resim : Tapınak.

Altar : Sunak.

Tapınak alanı. Hekate Tapınağı.

Hekate Tapınak alanı.

Lagina Antik Kenti

Bizans döneminde yapılan şapel kalıntısı