Lac Noir - Route du Linge (16,4 km)

Photo ofLac Noir - Route du Linge (16,4 km) Photo ofLac Noir - Route du Linge (16,4 km) Photo ofLac Noir - Route du Linge (16,4 km)

April 27, 2023
April 2023

near Les Hautes Huttes, Grand Est (France)

Een inloopwandeling. Waarom? Omdat het een ideale wandeling is in de vorm van een 8 om nieuwe schoenen in te lopen. Alles zit er op en af in: asfalt, halfverharding, brede bospaden, smalle en rotsige paadjes. Hellingen variërend van matig tot steil. Prima om in te lopen en omdat je start in het 'hart' van de 8 kun je op de helft ook stoppen als het welletjes is. De route start bij ferme-auberge Musmiss. Je kunt dat als lunchadres uitkienen, maar je komt ook nog langs een ander goed adres.
Musmiss heeft fabelachtig lekkere suesskaes (heel jonge kaas met kirsch en veel suiker). Die is er alleen als het 'jonge kaas seizoen' is. Vanaf de parkeerkplaats bij Musmiss gaat het omhoog langs een breed pad door het Mulmenwald en dan verder noordelijk richting Hautes-Huttes. Op het Carrefour des Hautes-Huttes gaat het omhoog richting de Haufenwannkopf. Vergeet niet af en toe om te kijken om van het uitzicht te genieten!
Bij de vijfsprong gaat het het bos in. Je volgt de Chemin de la Pique en smalle, rotsige wandelpaadjes naar beneden, richting het Lac Noir. Van daaruit een stukje asfalt. Je kunt dat blijven volgen of je kiest iets na de Refuge "Amis de la Nature du Lac Noir" voor de Chemin du Haut du Schoultzbach, die is niet geasfalteerd en ligt wat lager op de helling.
In Les Hautes-Huttes passeer je het kerkje en daarna haat het langs weilanden weer richting Musmiss. Je laat dat 'rechts' liggen, want je steekt door het bos rechtstreeks naar de Col du Wettstein. Overweeg daar het Franse oorlogskerkhof te bezoeken. Vanaf de parkeerplaats bij de Col du Wettstein gaat het ongecompliceerd richting Le Glasborn, een andere ferme-auberge waar je fantastisch kunt eten! Onderweg er naartoe kun je kleine ommetjes maken naar de verschillende restanten van WO1-stellingen - er is hier vreselijk hard gevochten tijdens de Eerste Wereldoorlog en daar zie je overal om je heen in het landschap nog de stille getuigen van. Als dat niet je interesse heeft, maar de lunch wel, ga dan in Glasborn zeker voor de heerlijke tarte aux myrtilles, die hebben ze natuurlijk alleen 'au saison'! Je volgt dan de Chemin du Glasborn tot de parkeerplaats bij de Route du Linge (dat zou ook je startpunt kunnen zijn trouwens, net als Lac Noir). Als je vanaf het onverharde wandelpad de parkeerplaats op loopt, passeer je een laag stenen bouwwerkje aan je rechterhand: een Duitse machinegeweerbunker uit de Eerste Wereldoorlog! Wil je meer van dat soort bouwwerken zien, loop dan het Enduro Trail op en je zult verschillende Duitse bunkers, een observatiepost en een Infanteriesteunpunt kunnen terugvinden, allemaal rond de Barrenkopf, de Schratzmaennele en de Lingekopf (Collet du Linge, met een even informatief als gruwelijk museum over de gevechten rond deze toppen). Terug naar de wandeling. Vanaf de parkeerplaats loop je eigenlijk meteen weer het gras op en volg je het gemarkeerde pad de helling af, om dan meteen weer rechtsaf te slaan. Eigenlijk volg je opnieuw de contouren van de helling die je al afdaalde vanaf Glasborn, maar nu op een stukje lager gelegen wandelpad. Je volgt de Burhenmattweg langs verschillende kleine boerderijtjes naar de Oberergeisberg en daarna weer omhoog naar de Col du Wettstein (je steekt twee keer de D48 over). Van daar gaat het dan het laatste stukje weg omhoog terug naar Musmiss.

Vanaf iets na de Haufenwannkopf heb je een prachtig uitzicht richting, onder meer, de Hohneck.

Kijk voordat je weer het bos in loopt nog één keer om.

PictographLake Altitude 3,217 ft

Vanaf Lac Noir kun je de wandeling ook starten.

Een prachtig negentiende-eeuws kruisbeeld langs de route richting Les Hautes-Huttes.

Een klein stukje van het pad vind je dit prachtige fotoplekje met het wrak van een auto uit de vroege twintigste eeuw.

De route naar Glasborn is bezaaid met overblijfselen die herinneren aan de Eerste Wereldoorlog. Op het pad vind je met wat geluk en een scherp oog regelmatig granaatfragmenten.

Een boom en een klein stroompje. Lieu dit Dickgras.