Photo ofLac des Balmettes - Col de Montfossé - Combe Rousse. Rundtur ved St-Colomban-des-Villards, Belledonne Photo ofLac des Balmettes - Col de Montfossé - Combe Rousse. Rundtur ved St-Colomban-des-Villards, Belledonne Photo ofLac des Balmettes - Col de Montfossé - Combe Rousse. Rundtur ved St-Colomban-des-Villards, Belledonne

November 24, 2021
September 2021

near Saint-Colomban-des-Villards, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

En lille rundtur i en del af det mere uberørte Belledonne. Vi havde ikke vejret med os, og undlod derfor at forsøge at komme op på toppen Pointe de l’Aup de Pont, som ellers er muligt fra passet Col de Montfossé.

Vi holdt på den lille parkering for enden af skovvejen, der kommer op nede fra landsbyen St-Colomban-des-Villards. Vejen er asfalteret, men smal og med mange huller. Det var lige på grænsen at køre den med en 6-meter kassevogn, men det gik. Vi fulgte så stien, der går opad i zig-zag lige bag parkeringen. Efter ca 300 m deler den sig i to, og vi holdt mod højre og fulgte stien hele vejen op til søen Lac des Balmettes. Fra søen ser man tydeligt det laveste punkt for enden af søen (Col des Balmettes). Vi gik direkte mod passet, og efter et lille stykke tid, kom vi ind på en sti med varder.

Fra Col des Balmettes fortsatte vi på skrå (her var der tydelig sti) mod nord og over til passet Col de Montfossé (eller Col du Villonet, som det også hedder). Herfra må der være flot udsigt på en klar dag, og det er også herfra, man kan forsøge sig med toppen Pointe de l’Aup du Pont. Vi havde imidlertid lave skyer og tåge der krøb op fra dalen, så vi søgte i stedet ned i dalen Combe Rousse. Vi fulgte bunden af dalen i starten (uden sti), men fulgte så en dyresti lidt op ad den østlige dalside. Det kan dog ikke rigtig betale sig, og bliver meget skråt at gå på, så vi søgte ned i bunden igen, hvor vi næsten ude for enden af dalen fik fat i den rigtige sti, der går op over skråningen mod sydøst, og derefter direkte mod øst over Planard de Combe Rousse. Herfra er der fin sti mellem lyng og blåbærkrat hele vejen tilbage til parkeringen.

PictographMountain pass Altitude 8,033 ft

Col de Monfossé

eller Col du Villonet (passet har to navne)