la vall-reserva natural de la massana-torre de la massana

Photo ofla vall-reserva natural de la massana-torre de la massana Photo ofla vall-reserva natural de la massana-torre de la massana Photo ofla vall-reserva natural de la massana-torre de la massana

November 26, 2014
November 2014

•   4.4 5 Reviews

near la Vall, Région Languedoc-Roussillon (France)

Ruta feta el dissabte 15 de novembre de 2014
Introducció
La reserva forestal de la Maçana, al massís de les Alberes, és un bosc singular, que no ha estat tallat des de fa 120 anys, i que se l’ha deixat créixer en estat natural, sense interferència de cap mena d’explotació forestal o agrícola durant tot aquest període, i amb una minsa explotació ramadera, centrada sobretot als prats superiors, i que ha permès que faigs i roures, principalment, a més d’altres espècies, hagin desenvolupat exemplars espectaculars. L’isolament relatiu del lloc i les condicions d’humitat han creat una zona de forta biodiversitat. Els arbres morts i en descomposició han produït un procés saprofític singular del qual depenen nombroses espècies, en condicions que no es donen en els boscos mantinguts, fet que ha convertit la reserva de la Maçana és una zona de protecció particular a nivell europeu, ja que hi ha poques zones amb unes condicions bioclimàtiques semblants.
Té igualment un gran interès paisatgístic, pel contrast de la vegetació, el rocam i el relleu. A la tardor la riquesa cromàtica és insuperable.
Aprofitant la tardor, hem anat a admirar aquets magnífics colors de les fagedes, abans que caiguin les seves fulles.
Per arribar: Carretera del Boulou-Argelès-Sur-Mer, (Roussillon, Catalunya Nord, França). sortida per St. André, hem de anar fins el poble de Sorède. Passat el poble agafem una carretera molt estreta que ens deriva fins el veïnat de La Vall. Passat el nucli de cases hem de seguir per una pista de terra uns 500 metres fins una esplanada...es l’aparcament e inici de la ruta.
Comencem a caminar tornant enrere fins La Vall i l'església de Sant Martí (senyals de pintura groga, que ens guiaran pràcticament tot el camí), baixem i travessem la riera de la Maçana, ens enfilem per un camí de desnivell constant i de paisatge variat que ens permet veure com van canviant les espècies forestals a mida que es guanya alçada: sureres, alzines, roures, faigs i finalment els prats de pastura amb infinitats de grèvols de formes molt capritxoses creades per la mà de la Tramuntana, per aquí i per allà, ens aniran marcant l'alçada per on passem. En arribar a la cruïlla de camins a prop del Roc de les Medes agafarem el que segueix pujant (direcció sud-est, Puig del quatre termes), Fet quasi tot l'ascens, ens topem amb una zona de prats i aprofitem per accedir al Pic dels Fornets, una petita elevació sobre el terreny amb unes vistes impressionants de tota la costa vermella.
Per arribar al Coll de l’Aranyó, hem de baixar una petita estona i tot seguit entrem dins la fageda de la Massana amb els magnífics colors grocs i vermells de les seves fulles que no ens va defraudar i si, ens va meravellar
La segona part de l'itinerari recorre els terrenys més elevats del fons de la Vall de la Massana, per la Collada Gran, una ampla i llarga zona de prats alpins, que ens fa baixar progressivament fins les Barraques de les Colomates, Conjunt de barraques de pastors en un llom herbat. Actualment una està condicionada com a refugi lliure.. El camí segueix baixant i es va fent mes ample i fresat, (trobem senyals de pintura vermella) seguim fins a creuar la riera de la Massana, després va planejant per sobre la riera. A mitja fageda trobem el camí que baixa del Camí de l'Aigua (tornem a trobar senyals de pintura groga, ens acompanyaran fins el final de la ruta, continuem tot passant pel costat de la cabanya de pedra coneguda com el Corral dels Porcs i que també serveix en cas de necessitat com a refugi. Aviat arribem al Coll de la Plaça d'Armes. Estem en una cruïlla de camins, en un bosc de roure i boix grèvol esplèndid, tota una meravella. agafarem el que comença a pujar (direcció nord-Oest) per un alzinar, on el terra està molt degradat fins a arribar a la Torre de la Maçana.
La torre és un mirador esplèndid i una construcció respectable, que havia arribat a allotjar fins a 33 soldats, i que formava part del sistema defensiu establert per Jaume III de Mallorca i que comptava entre altres amb la torre de Madaloc, ben propera. La vista sobre la vall de la Maçana i de tota la reserva natural és perfecta. Destaquen a l’oest els rocs de Medes i de Montbram, prop dels quals hem passat i de tot el Roussillon i la costa Vermella
La baixada la farem per la carena, més endavant el camí gira una mica a l'est però aviat torna a la carena i baixa a buscar el Coll de Pomer. Aquí deixarem el camí principal i agafarem el que marxa direcció a l'Oest (a la nostra esquerra) (trobareu fites) baixa pel mig del bosc d'alzines fins a trobar la pista que va a la Vall, la seguim i en poca estona arribem al aparcament dels cotxes, a on dinem de pícnic i donem per finalitzada aquesta impressionant sortida.

Photo ofaparcament/principi i final de la ruta Photo ofaparcament/principi i final de la ruta Photo ofaparcament/principi i final de la ruta

aparcament/principi i final de la ruta

aparcament/principi_i_final_de_la_ruta

refugi_del_Corral_dels_Porcs

Torre de la Massana

Torre_de_la_Massana

Photo ofColl del Pomer...deixem pista principal i girem a l'esquerra Photo ofColl del Pomer...deixem pista principal i girem a l'esquerra Photo ofColl del Pomer...deixem pista principal i girem a l'esquerra

Coll del Pomer...deixem pista principal i girem a l'esquerra

Coll_del_Pomer...deixem_pista_principal_i_girem_a_l'esquerra

• Photo of agnesff
    agnesff Aug 31, 2015

Molt bona ruta, un paisatge meravellós. Nosaltres hem seguit el track però fent la ruta al revés, la baixada una mica dura...

el capi Sep 3, 2015

Gracies agneff per la teva valoració i el teu comentari... no hi ha res més que em satisfaci tant com haver contribuït ha que algú, gaudís com jo vaig gaudeixi, fent aquesta ruta...com a nota et diré que si la baixada la vares trobar dura, pujant-la, ni t’imagines...

• Photo of camaleonsax
    camaleonsax Aug 7, 2016

Vaig a fer una variant d'aquesta ruta, i tota aquesta info serà de gran utilitzat en el meu itinerari. Gràcies!

el capi Aug 7, 2016

Gracies camaleonsax per la teva valoració i el teu comentari, m’alegra saber que he contribuït, d’alguna manera i en part, a la recerca de nous itineraris.
    Salut i bones caminades!!!

• Aidado Oct 16, 2016

Realizamos la ruta en el sentido contrario al explicado y la primera mitad esta genial y muy bien indicada, la segunda mitad por el contrario esta muy mal indicada y se hace difícil de seguir. En cualquier caso las vistas desde la Torre de la Massana merecen mucho la pena!

el capi Oct 20, 2016

Amigo Aidado…yo hice la ruta en el sentido que la hice porque la perspectiva del camino es mejor en subida que en bajada…no obstante, tanto de una manera como de otra y en mi caso…al final de recorrido con la visita a la torre de la Massana, no deja de ser una ruta sensacional, me alegro que disfrutaras con este recorrido y gracias por tu valoración.
    Salud y buenas caminadas!!

• Photo of Pep Bosch Ricart
    Pep Bosch Ricart Nov 2, 2016

Gràcies pel trac, l'hem fet com el proposes. Una sortida per recordar, hem trobar uns colors de tardor i unes vistes maravelloses. També hem voltat les 7 hores, entre pujar i baixar, al final tens ganes d'arribar, " es durilla".
    La recomanem, la diversitat paisatgística i d'especies forestals fa que la volguem repetir.
    Moltes gràcies

el capi Nov 3, 2016

Sens dubtes, company Pep, una sortida reservada per quant arriba la tardor...a part de les impressionants panoràmiques (aquestes si, estan tot l’any), la diversitat cromàtica que presenten les fagedes per aquestes dates, fa que aquesta, sigui un referent i una ruta que tothom ha de fer alguna vegada, malgrat ser “durilla”...i que estic d’acord amb tu.
    Salut i bones caminades!!

• Photo of Joan Oscar Juárez
    Joan Oscar Juárez Aug 25, 2017

Molt bona ruta, gràcies! La veritat és que el trac ajuda molt a poder seguir un camí en els que hi ha trams que no està gaire senyalitzat.
    Salut!

el capi Aug 25, 2017

Ben ser, amic Joan, que avui ho tenim molt més fàcil per realitzar aquesta activitat que a tanta gent ens ha atrapat, gràcies a les noves tecnologies (GPS), anem molt segurs i ens atrevim a realitzar rutes que sense el GPS podríem tenir algun ensurt.
    Enhorabona per la realització de la ruta.
    Salut i bones caminades!!

• Photo of Ramon Pineda
    Ramon Pineda Nov 11, 2018

A la tardor una excursió inoblidable.

el capi Dec 4, 2018

Enhorabona per la fita i per triar la millor època del any per realitzar-la.
    I gracies per la teva puntuació Ramon Pineda...salut

• Photo of Ramon Pineda
    Ramon Pineda Dec 6, 2018

Moltes gràcies Capi, va ser una sortida fantàstica. La fageda estava en el moment de màxima variació de colors. Les vistes increibles i el dia inmillorable.

• Photo of nar6sobrerroca
    nar6sobrerroca Oct 31, 2023

Moltes gràcies per compartir la ruta. Tan és l’època de l’any: La fageda espectacular !

el capi Oct 31, 2023

És un plaer compartir nar6sobrerroca, enhorabona per la tria d’aquesta fascinant ruta. Gràcies pel comentari i la teva valoració...salut!!