Photo ofLa Tossa de Tivissa ( 100 cims essencial ) pujant per Llena i baixant per Monegret i Sant Blai Photo ofLa Tossa de Tivissa ( 100 cims essencial ) pujant per Llena i baixant per Monegret i Sant Blai Photo ofLa Tossa de Tivissa ( 100 cims essencial ) pujant per Llena i baixant per Monegret i Sant Blai

April 13, 2024
April 2024

near Tivissa, Catalunya (España)

Ruta circular des de Tivissa per assolir el cim de la Tossa de Tivissa que pertany a la llista dels 100 cims essencials de la FEEC. Partim de l'inici de la ruta que des de Tivissa porta cap a les Coves de Llena, on hi trobem molt espai per aparcar el cotxe sense problemes.

Prenem el corriol que comença a pujar per terreny sempre pedregós en tota aquesta primera pujada. Ho fem per un agradable sender que tendeix a fer ziga-zagues per anar així guanyant altitud de forma força còmode. Al cap d'un quilòmetre ens trobem al davant de les Coves de la Llena, unes espectaculars Balmes des de les quals ja tenim bones vistes Tivissa. Un pèl més amunt, passada una portella, trobem un màgnific mirador del poble, i poc després, arribem al Coll de la Llena, on hi ha la petita desviació que podem prendre per visitar el Cim de la Roca Verdura, que domina sobre el poble de Tivissa, i ens n'ofereix una espectacular panoràmica.

Retornats al Coll, de seguida anem a petar a una àmplia pista que es dirigeix cap a unes antenes que veiem al damunt nostre, nosaltres la seguim planejant en direcció contraria a les antenes i ho fem fins que arribem a un altre collet on trobem una cruïlla de pistes. Nosaltres però, seguirem per la Drecera del Benet, que és un corriol que s'endinsa en el bosc. Aquest és un tram força bonic i que planeja de forma majoritària fins que arribem a un punt on hem de canviar de direcció i aquí comença el tram més dur d'aquesta excursió. Tot i això, és un tram curtet que ens porta en poca estona fins una bonica balma i el Portell de la Llena, punt des del qual ja podem veure pràcticament el cim de la Tossa de Tivissa. Per arribar-hi seguim per el senderet fins que en ser ja sota del mateix, acabem de remuntar-ne els darrers metres.

Al cim hi trobem una pilona, i hi tenim fantàstiques vistes a 360º. Després d'un petit descans, davallem fins el corriolet que recorre una mica més avall i el seguim cap al Portell de Monegret, que serà el nostre accés cap a la baixada de la part alta de la muntanya. Si seguíssim endavant, podríem visitar el cim del Monegret, que veiem al nostre davant.

La baixada, que de seguida s'endinsa en el bosc, és ràpida i amb força pendent descendent, però no té cap dificultat tècnica. Així que en poca estona, arribem a les ruïnes del Mas de Sant Blai, en el que semblava ser una gran masia en èpoques pretèrites, però pràcticament derruïda del tot. Només deixar enrere la masia, trobem una pista asfaltada que seguim a l'esquerra, però de seguida, en menys de 200 metres, trobem un cartell que ens indica la direcció per anar cap a Sant Blai, així que deixem la pista i prenem un sender que davalla amb moderació altre cop dins el bosc. Aquest és un tram molt còmode de fer, de tant en tant, anem trobant cartells que ens guien cap a la Font de Sant Blai.

Jo, en una cruïlla, he torçat a l'esquerra per fer marrada cap a l'Ermita de Sant Blai, sense passar abans per la Font, però m'he trobat amb un simple filat abans d'arribar a una zona feixada, on hi ha plantacions d'ametllers i una petita finca, però la veritat és que no hi havia pas ningú per allà en la meva visita. Deixant enrere els camps d'ametllers, baixem fins una riera que creuem i anem a petar just al davant dels terrenys de l'Ermita de Sant Blai. Si no volem passar per aquest petit tram de finca privada, podem seguir recte en la cruïlla que us deia i arribariem en un moment a la Font de Sant Blai.

Visitem l'ermita per fora, ja que estava tancada en la meva visita, i la deixem per la pista asfaltada que hi arriba. El tram que segueix, és força espectacular, primer trobem la Font de Sant Blai, de la qual en rajava alguna gota i després la pista s'endinsa en l'Estret de Sant Blai, un tram de destacable bellesa.

Seguim per la pista que va fent alguna rampeta que ja castiga fins que la deixem en una cruïlla que surt a la dreta en direcció a Tivissa marcat amb pintura de GR. Aquest darrer sender, ens porta en poca estona fins l'entrada de Tivissa, molt a prop de la zona on havíem deixat el cotxe, i per tant del final de la nostra ruta.

- Collet de la Llena (2.1 km)
- Gegant/ó (2.6 km)
- La Tossa (3.2 km)
- Mas de Sant Blai (4.5 km)
- Coll de Monegret (4.7 km)
- Ermita de Sant Blai (5.9 km)

PictographCar park Altitude 0 ft
Photo ofAparcament Avda. Catalunya de Tivissa Photo ofAparcament Avda. Catalunya de Tivissa Photo ofAparcament Avda. Catalunya de Tivissa

Aparcament Avda. Catalunya de Tivissa

Desviació - Seguim pel GR

• Photo of Artur Prat
    Artur Prat Apr 20, 2024

Fantàstica ruta, l'hem disfrutat molt, gràcies per compartir-la

• Photo of Miquel Garriga Costa
    Miquel Garriga Costa Apr 22, 2024

Me n'alegro que us hagi agradat!