Photo ofLa Selva: Sant Martí Sacalm-PR C 222-Grau Sta Anna-Ermita Sta Anna-Santuari El Far (100 Cims)-Miradors Cinglera-Grau S. Martí Photo ofLa Selva: Sant Martí Sacalm-PR C 222-Grau Sta Anna-Ermita Sta Anna-Santuari El Far (100 Cims)-Miradors Cinglera-Grau S. Martí Photo ofLa Selva: Sant Martí Sacalm-PR C 222-Grau Sta Anna-Ermita Sta Anna-Santuari El Far (100 Cims)-Miradors Cinglera-Grau S. Martí

December 30, 2023
December 2023

near Sant Martí Sacalm, Catalunya (España)

Agradable ruta des de Sant Martí Sacalm (La Selva) per tal d'assolir el cim del Far (100 Cims FEEC) on també trobarem el Santuari i un Restaurant. Ruta sense dificultat tècnica, només haurem d'anar una mica amb compte a la baixada pel Grau de Sant Martí per no relliscar ja que té algun tram amb pendent considerable i si hi ha fulles pel terra pot estar relliscós. La resta per corriols, pista i un tram de carretera. Gaudirem d'unes vistes excepcionals als diferents Miradors, tant al Santuari com a la Cinglera.
Per si no sabeu el que és un "grau", és un pas que transcorre per un indret abrupte i normalment de fort pendent, que permet salvar una cinglera o una costa de difícil accés. Els graus poden estar més o menys obrats o equipats amb grapes, cordes i cadenes tot i que aquí no trobarem res d'això.
Distància Total=9,1 Km
Desnivell Total=412 m
IBP-INDEX=47
Els punts de pas són:
Aparcament a Sant Martí Sacalm (a l'Ajuntament)-Collet de Sant Martí-PR.C 222-Grau Santa Anna-Ermita de Santa Anna-Carretera de la Mare de Déu del Far-Santuari del Far-Cim del Far (1.124 m-100 Cims FEEC)-Miradors Cinglera del Far-Ermita del Far-Grau de Sant Martí-PR.C 222-Sant Martí Sacalm.
Descripció de la ruta:
Aparquem a la petita entitat de població de Sant Martí Sacalm que pertany a Susqueda, de fet tenim davant l'Ajuntament i el Centre Cívic, on trobarem un Bar-Restaurant obert els caps de setmana. Agafem un petit tram de carretera per girar esquerra passant una porta que haurem de deixar tancada ja que pot haver bestiar lliure. Ara seguirem un tram de pista fins arribar al Collet de Sant Martí on trobarem un pal informatiu agafant el camí que surt per l'esquerra fent una estona de pista sempre seguint el PR. Arribarem a un desviament on anirem dreta seguint les indicacions del Grau de Santa Anna (tornarem després a aquest punt). Ara començarem la pujada suau pel Grau de Santa Anna, una pujada fent unes marrades en ziga-zagues sense cap dificultat. Després d'una estona pujant arribarem a l'Ermita de Santa Anna al costat de la carretera que porta al Santuari.
Després de veure l'ermita, continuem esquerra per la carretera fins trobar un desviament de nou cap a l'esquerra per un corriol i pujarem unes escales. De seguida tornem a sortir a la carretera, ja al recinte del Santuari del Far.
Aquí trobem una petita capella, el Santuari al que podem entrar, i una zona de taules a tocar del Bar-Restaurant. Estem al punt més alt de la Cinglera, on ens podem apropar als diferents Miradors on gaudirem d'unes vistes excepcionals. Una mica a l'esquerra entre el Santuari i la tanca, trobem la xapa del Vèrtex Geodèsic al terra, és el punt del 100 Cims.
Continuem una estona pels Miradors i tornem al Santuari per anar cap a la zona de la Font i de les taules de picnic. A partir d'aquest punt comencem una passejada per la zona de la Cinglera, passant per diversos Miradors espectaculars (atenció que són una mica aeris) i continuem per un clar corriol fent un tram de bosc. Aquest tram es pot fer força llarg, però avui volia fer una senzilla matinal, així que no he estat gaire estona i a un moment donat he girat dreta per tornar cap a la carretera. Però es pot fer una circular força més llarga i interessant retornant a Sant Martí Sacalm pel Grau de Cabrafiga o inclús pel Grau del Goleró, passant per la Cova d'en Salvi i després per les ruïnes del Castell de Fornils.
En aquesta ocasió he optat per fer una ruta curta, així que un cop de nou a la carretera, girem dreta fins arribar a l'Ermita de Santa Anna, per la que hem passat abans, seguint uns pocs metres més per anar a buscar el corriol que ens enllaça amb el Grau de Sant Martí, que és per on tornarem cap a Sant Martí Sacalm.
Aquest Grau és una mica més empinat que el de Santa Anna, però no representa cap problema, només s'ha d'anar una mica amb compte de no relliscar.
Anirem seguint aquest corriol que de fet torna a ser el PR-C 222 on anirem trobant les marques corresponents, i finalment enllaçarem amb el camí de pujada. A partir d'aquí haurem de fer aquest mateix camí fins retornar a Sant Martí Sacalm.
Un senzilla però agradable ruta on gaudirem d'unes vistes espectaculars a un entorn realment preciós.
Espero us agradi!!!!

Photo ofAparcament a Sant Martí Sacalm (Ajuntament de Susqueda) Photo ofAparcament a Sant Martí Sacalm (Ajuntament de Susqueda) Photo ofAparcament a Sant Martí Sacalm (Ajuntament de Susqueda)

Aparcament a Sant Martí Sacalm (Ajuntament de Susqueda)

Pal info. Esquerra

Pal info. Dreta

Fita i pal info. Esquerra. Marques PR

Photo ofPossible drecera esquerra per Grau de Sant Marti. Seguim recte cap a Grau de Sta. Anna Photo ofPossible drecera esquerra per Grau de Sant Marti. Seguim recte cap a Grau de Sta. Anna Photo ofPossible drecera esquerra per Grau de Sant Marti. Seguim recte cap a Grau de Sta. Anna

Photo ofErmita de Santa Anna. Esquerra per carretera Photo ofErmita de Santa Anna. Esquerra per carretera Photo ofErmita de Santa Anna. Esquerra per carretera

Ermita de Santa Anna. Esquerra per carretera

Vistes

Esquerra

Mirador del Far

Capella

Santuari del Far

Mirador del Far

Cim El Far (100 Cims)

Photo ofFont de la Mare de Déu. Zona de picnic Photo ofFont de la Mare de Déu. Zona de picnic Photo ofFont de la Mare de Déu. Zona de picnic

Font de la Mare de Déu. Zona de picnic

Mirador de la Cinglera

Photo ofEnllaç PR. Esquerra per Grau de Sant Marti Photo ofEnllaç PR. Esquerra per Grau de Sant Marti Photo ofEnllaç PR. Esquerra per Grau de Sant Marti