La Savonne - tour du Montséti

August 15, 2023
August 2023

near Le Mayem, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Start aan de onderste P van het kleine gehucht La Savonne
Al vlug een pad links en terug op grindweg een nieuwe afslag links naar de refuge de Ruitor aanduiding op houten bord.
Leiden ale wegen hier niet naar Rome dan wel naar Les Mollets waar een paar oude huisjes overblijven
Op een 30 m van elkaar staan 2 reeksen pijlen
De eerste duidt de weg naar de Col van Montséti aan over de refuge de Ruitor DOOR de vallei , de tweede rechts 30 m verder wijst op een pad over de stroom rechts langs en BOVEN de schitterende vallei van Sassière.
Wat je ook kiest voor iedereen is dit prachtig.
We kozen voor de 2e optie die niet naar de refuge gaat maar wel gedurende een vol uur op de westenkant van de flank van de Montséti op een smal pad naar een andere hoge vlakte stijgt. Hierbij bewonder je de vallei met de refuge lange tijd uit de hoogte.
Verder wordt het minder steil doch ook prachtig golvend met stroompjes en prachtige bergen links.
De beide paden komen samen aan/net voor de eigenlijke steilere klim van de Col du Montséti die maximum 30' duurt. Boven wordt je door de linkse rode strepen geleid tot een zichtpunt op de Lac Noir een 50 tal meter verder : het viewpoint. Dan terug naar de col en de 2e reeks perfecte rode strepen nu rechts, aanduiding gevolgd naar het meer zelf en wat verder lang naar beneden met later zicht op de open mooie Vallée de Mercuel en het gehucht La Motte met de refuge de L'Archéboc-2029 m - waar we na een uur dalen een pauze inlassen.
Het vervolg goed aangeduid met rode bollen loopt over een berijdbare weg tot net voorbij Les Monts waar de aanduiding ons een bospad opstuurt voor een uurtje tot boven de electriciteltscentrale en de huisjes van La Savonne.
Een inspannende doch mooie tocht