La Ruta del Cister a peu. 3 Poblet-Vallbona de les Monges

Photo ofLa Ruta del Cister a peu. 3 Poblet-Vallbona de les Monges Photo ofLa Ruta del Cister a peu. 3 Poblet-Vallbona de les Monges Photo ofLa Ruta del Cister a peu. 3 Poblet-Vallbona de les Monges

May 30, 2018
May 2018

•   4.2 3 Reviews

near Poblet, Catalunya (España)

[CA]  La Ruta del Cister a peu. 3 Poblet-Vallbona de les Monges

La Ruta del Cister uneix Santes Creus, Montblanc, Poblet i Vallbona de les Monges, un conjunt històric i monumental del màxim interès relacionat amb l'esplendor medieval de Catalunya. El recorregut circular, senyalitzat com a GR 175, es proposa en cinc etapes que sumen 105 km i un desnivell acumulat en pujada de 2.500 m. Discorre per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell.

L'orde del Cister és una branca de l'orde benedictí fundada l'any 1098 a Cistaux, Borgonya, que es va estendre per Europa mercès a l'impuls de Bernat de Claravall. Amb la finalitat d'estabilitzar l'economia i la població de les terres conquerides a l’Al-Andalus, els sobirans catalans confiaren a l'orde la fundació de centres monàstics. S'alçaven en indrets estratègics, amb aigua abundant i regles constructives: rodejaven el nucli central dependències diverses, estances, hospitals, capelles i obradors d'artesans. Al voltant s'hi estenien explotacions agrícoles i forestals i s'hi fundaven masies i granges. Santes Creus va ser fundat el 1168 per una comunitat procedent del centre d'Europa; Poblet el 1153 per una comunitat procedent de Fontfreda del Llenguadoc i l'abadia de Vallbona de les Monges es transformava, el 1176, en comunitat del Cister. Els tres monestirs són panteons del casal reial català i constitueixen un conjunt patrimonial de magnitud europea. En un moment o altre, la seva visita és inexcusable.

Ruta senyalitzada.

0,00 km (494 m). Plaça d'entrada al recinte de Poblet. Cal prendre la carretera TV-2002 en direcció NO cap a Vimbodí. Al cap de 160 m, s'ha de tombar a la dreta per la TV-7001 en direcció a l'Espluga de Francolí. Quan la carretera gira al N (km 0,69, 476 m), s'ha d'abandonar l'asfalt per prendre un camí de la dreta que continua recte (primer E i, després, NE) en direcció a l'Espluga de Francolí.

1,83 km (455 m), 0 h 25 min. Se surt a la carretera TV-7007 abans de l'Espluga de Francolí. Es continua per la carretera en la mateixa direcció NE i s'entra a l'Espluga.

2,48 km (436 m), 0 h 35 min. Ja dins de l'Espluga, passada la plaça del Centenari i a l'alçada del Casal de l'Espluga, cal abandonar la TV-7007 i girar al N per la plaça de Montserrat Canals i l'avinguda de Catalunya seguint per la carretera TV-7001 que travessa la població fins a l'alçada del riu Francolí, que es creua per un pont (km 3,44, 398 m) girant en direcció N. Es travessa la línia de tren per sota, es deixa l'accés a l'estació a mà esquerra, es puja i es creua la carretera N-240 per sota d'un pont. Finalment, se surt de la població per la carretera TV-3636 en direcció a Blancafort. Després d'una rotonda, davant del cementiri municipal, es pren un camí que discorre pel costat oest de la carretera, que queda a la dreta. La pista s'ajunta de nou a la carretera i es travessa l'autopista AP-2 per un pont.

4,70 km (404 m), 1 h 10 min. Immediatament després del pont, es deixa la carretera i es gira bruscament a la dreta (E) resseguint l'autopista pel costat N. Quan s'han recorregut 5 km des del principi, el camí gira al NE i se separa de l'autopista.

6,95 km (413 m), 1 h 38 min. Es creua la carretera TV-3636 i es continua per l'altra banda. L'itinerari, fins ara planer, comença a remuntar els suaus aiguavessos meridionals de la serra del Tallat. Cal seguir per la pista principal en direcció N.

10,52 km (482 m), 2 h 30 min. Cruïlla dels camins dels masos de Llord i de Sala. Aquest lloc pot ser utilitzat, mitjançant transport en vehicle, com a punt de partida alternatiu. Està situat a 3,58 km de la carretera TV-2336 de l'Espluga de Francolí a Blancafort i a 1,75 km de la carretera TV-2338, per la pista de la dreta (E) que, passant per davant del mas de Llord, arriba a l'esmentada carretera en el km 1,20, al NO de Blancafort.

13,42 km (629 m), 3 h 20 min. S'ha de deixar la pista, que gira bruscament a llevant per iniciar una llarga corba al S, i prendre un corriol a mà esquerra que s'enfila costerut en direcció NE (la variant en bicicleta continua per la pista).

14,50 km (725 m), 3 h 42 min. Collada de Cap del Coll, a la carena de la serra del Tallat, on es retroba l'itinerari en bicicleta. Es travessa la carretera TV-2338 i es continua per l'àmplia pista que neix a l'altra banda en direcció SE resseguint el vessant meridional de la serra del Tallat i vorejant un parc d'aerogeneradors.

15,57 km (750 m), 4 h 02 min. Cal deixar la pista ampla i girar a l'esquerra per prendre'n una de més estreta que se'n va en direcció NO, i després N, i que discorre entre el tossal Gros i el turó del santuari del Tallat. Es deixen dos trencalls a l'esquerra (O) i la pista es dirigeix al NE.

16,77 km (698 m), 4 h 16 min. Bifurcació. Es pren el camí de la dreta (S i, després, E) per pujar al santuari del Tallat. En acabat, es tornarà a aquest punt. Després de deixar dues desviacions a la dreta i una a l'esquerra, es desemboca a una pista asfaltada (km 17,51, 763 m) que, per la dreta, puja fins al santuari.

17,70 km (787 m), 4 h 26 min. Santuari del Tallat. Fundat el 1354, va ser priorat de Poblet. Interessant imatge d'alabastre de la Mare de Déu, guardada, però, a Rocallaura. Molt bona vista sobre els entorns que s'estén fins al mar. Es retorna a l'encreuament esmentat anteriorment i ara es continua cap al NO, en baixada, seguint per la pista principal que discorre per la vall del Clot de la Creu.

20,60 km (636 m), 5 h 08 min. Montblanquet, carretera LV-2338. Vilatge presidit per les runes d'un antic castell i per l'església de Sant Andreu, d'estil tardo-romànic amb un cridaner campanar d'espadanya. Se segueix a la dreta per la carretera asfaltada en direcció als Omells de na Gaia.

20,88 km (626 m), 5 h 12 min. Després d'un revolt a l'oest, es deixa la carretera i es pren a la dreta (NO) el camí de Vallbona. Se segueix pel camí principal deixant un trencall a l'esquerra i tres a la dreta.

22,75 km (612 m), 5 h 38 min. Bifurcació. Es pren el trencall de la dreta (N). Més endavant, se surt al Camí Vell de les Borges Blanques, asfaltat (km 24,07, 579 m): se segueix per la pista cap a l'esquerra (NO) durant 70 m i es tomba a la dreta per un camí que se'n va en direcció N i després NO davallant suaument. A sota, es veu ja Vallbona de les Monges. Es continua recte. El camí empitjora i baixa fent ziga-zagues fins a la població, on s'entra resseguint el carrer de la Muralla cap a ponent i, després, girant al N pel carrer Major.

26,00 km (475 m), 6 h 20 min. Plaça del Monestir de Vallbona de les Monges.

Plantejament pràctic de la ruta:
La distribució del recorregut en cinc etapes respon a l’oferta d’allotjament disponible. S’hi afegeix, a més, una sisena possibilitat amb la variant senyalitzada com a GR 175.6 que connecta Poblet amb Blancafort (alberg). Es poden escurçar les etapes emprant taxis o trànsferts. Finalment, es disposa de la possibilitat d’utilitzar l'estació de tren de Montblanc (línia Barcelona-Picamoixons-Lleida) com a punt de sortida i d'arribada del recorregut.
En aquesta etapa la part estalviable pot ser el tram comprès entre Poblet i l’inici de la variant GR 175.6 de Blancafort, punt km 10,5 del recorregut, situat a 3,6 km de la carretera TV-2336 de l'Espluga de Francolí a Blancafort, a la cruïlla dels camins dels masos de Llord i de Sala (o a 1,75 km de la carretera TV-2338 per la pista que surt del cantó oest d'aquesta via, en el punt quilomètric 1,2, al NO de Blancafort). La pista està en relatiu bon estat i és on el paisatge comença a guanyar interès.

[ES]  La Ruta del Cister a pie. 3 Poblet-Vallbona de les Monges

La Ruta del Císter une Santes Creus, Montblanc, Poblet y Vallbona de les Monges, un conjunto histórico y monumental del máximo interés relacionado con el esplendor medieval de Catalunya. El itinerario circular, señalizado como sendero de gran recorrido GR 175, se propone en cinco etapas que suman 105 km y un desnivel acumulado en subida de 2.500 m. Discurre por las comarcas de L'Alt Camp, la Conca de Barberà y L'Urgell.

La orden del Císter es una rama de la orden benedictina fundada en 1098 en Cistaux, Borgoña que se extendió por Europa gracias al impulso de Bernardo de Claravall. Con el fin de estabilizar la economía y la población de las tierras conquistades a Al-andalus, los soberanos catalanes confiaron a la orden la fundación de centros monásticos. Se erigian en lugares estratégicos, con agua abundante y reglas constructivas: rodeaban el núcleo central dependencias diversas, aposentos, hospitales, capillas y obradores de artesanos. Alrededor se extendían explotaciones agrícolas y forestales y se fundaban masías y granjas. Santes Creus fue fundado en 1168 por una comunidad monástica procedente del centro de Europa; Poblet, en 1153 por una comunidad procedente de Fontfreda del Languedoc y la abadía de Vallbona de les Monges se transformo, el 1176, en comunidad del Císter. Los tres monasterios son panteones reales de la casa de Barcelona y el reino de Aragón y constituyen un conjunto patrimonial de magnitud europea. Por ello, en un momento u otro, su visita es inexcusable.

Ruta señalizada.

0,00 km (494 m). Plaza de entrada al recinto de Poblet. Hay que tomar la carretera TV-2002 en dirección NO hacia Vimbodí. Al cabo de 160 m, se debe girar a la derecha por la TV-7001 en dirección a L'Espluga de Francolí. Cuando la carretera gira al N (km 0,69, 476 m), se debe abandonar el asfalto para tomar un camino de la derecha que sigue recto (primero E y, después, NE) en dirección a L'Espluga de Francolí.

1,83 km (455 m), 0 h 25 min. Se sale a la carretera TV-7007 antes de L'Espluga de Francolí. Se continúa por la carretera en la misma dirección NE y se entra en L'Espluga.

2,48 km (436 m), 0 h 35 min. Ya dentro de L'Espluga, pasada la plaza del Centenari y a la altura del Casal de l'Espluga, hay que abandonar la TV-7007 y girar al N por la plaza de Montserrat Canals y la avenida de Catalunya siguiendo por la carretera TV-7001 que atraviesa la población hasta la altura del río Francolí, que se cruza por un puente (km 3,44, 398 m) girando en dirección N. Se cruza la línea de tren por debajo, se deja el acceso a la estación a mano izquierda, se sube y se cruza la carretera N-240 por debajo de un puente. Finalmente, se sale de la población por la carretera TV-3636 en dirección a Blancafort. Después de una rotonda, frente al cementerio municipal, se toma un camino que discurre por el lado oeste de la carretera, que queda a la derecha. La pista se junta de nuevo con la carretera y se cruza la autopista AP-2 por un puente.

4,70 km (404 m), 1 h 10 min. Inmediatamente después del puente, se deja la carretera y se gira bruscamente a la derecha (E) siguiendo la autopista por el lado N. Cuando se han recorrido 5 km desde el principio, el camino gira al NE y se separa de la autopista .

6,95 km (413 m), 1 h 38 min. Se cruza la carretera TV-3636 y se continúa por el otro lado. El itinerario, hasta ahora llano, empieza a remontar las suaves vertientes meridionales de la sierra del Tallat. Hay que seguir por la pista principal en dirección N.

10,52 km (482 m), 2 h 30 min. Cruce de los caminos de las masías de Llord y de Sala. Este sitio puede ser utilizado, mediante transporte en vehículo, como punto de partida alternativo. Está situado a 3,58 km de la carretera TV-2336 de L'Espluga de Francolí a Blancafort y a 1,75 km de la carretera TV-2338, por la pista de la derecha (E) que, pasando por delante de la casa de Llord, llega a dicha carretera en el km 1,20, al NO de Blancafort.

13,42 km (629 m), 3 h 20 min. Hay que dejar la pista, que gira bruscamente a levante para iniciar una larga curva hacia el S, y tomar un sendero a mano izquierda que sube empinado en dirección NE (la variante en bicicleta continúa por la pista).

14,50 km (725 m), 3 h 42 min. Collado de Cap del Coll, en el cordal de la sierra del Tallat, donde se reencuentra el itinerario en bicicleta. Se cruza la carretera TV-2338 y se continúa por la amplia pista que nace al otro lado en dirección SE siguiendo la vertiente meridional de la sierra del Tallat y bordeando un parque de aerogeneradores.

15,57 km (750 m), 4 h 02 min. Hay que dejar la pista ancha y girar a la izquierda para tomar una más estrecha que se va en dirección NO, y después N, y que discurre entre el Tossal Gros y el cerro del santuario del Tallat. Se dejan dos desvíos a la izquierda (O) y la pista se dirige al NE.

16,77 km (698 m), 4 h 16 min. Bifurcación. Se toma el camino de la derecha (S y, después, E) para subir al santuario del Tallat. Después, se volverá a este punto. Tras dejar dos desvíos a la derecha y uno a la izquierda, se desemboca en una pista asfaltada (km 17,51, 763 m) que, por la derecha, asciende hasta el santuario.

17,70 km (787 m), 4 h 26 min. Santuario del Tallat. Fundado en 1354, fue priorato de Poblet. Interesante imagen de alabastro de la Virgen, guardada, no obstante, en Rocallaura. Muy buena vista sobre los entornos que se extiende hasta el mar. Se retorna al cruce mencionado anteriormente y ahora se continúa hacia el NO, en bajada, siguiendo por la pista principal que discurre por el valle del Clot de la Creu.

20,60 km (636 m), 5 h 08 min. Montblanquet, LV-2338. Aldea presidida por las ruinas de un antiguo castillo y por la iglesia de Sant Andreu, de estilo tardorománico con un llamativo campanario de espadaña. Se sigue a la derecha por la carretera asfaltada en dirección a Els Omells de na Gaia.

20,88 km (626 m), 5 h 12 min. Después de una curva al oeste, se deja la carretera y se toma a la derecha (NO) el camino de Vallbona. Se sigue por el camino principal dejando un desvío a la izquierda y tres a la derecha.

22,75 km (612 m), 5 h 38 min. Bifurcación. Se toma el desvío de la derecha (N). Más adelante, se sale al Camí Vell de les Borges Blanques, asfaltado (km 24,07, 579 m): se sigue por la pista hacia la izquierda (NO) durante 70 m y se gira a la derecha por un camino que se va en dirección N y después NO descendiendo suavemente. Abajo, se ve ya Vallbona de les Monges. Se sigue recto. El camino empeora y baja en zigzag hasta la población, donde se entra recorriendo la calle de la Muralla hacia poniente y, después, girando al N por la calle Major.

26,00 km (475 m), 6 h 20 min. Plaza del Monestir de Vallbona de les Monges.

Planteamiento práctico de la ruta:
La distribución del recorrido en cinco etapas responde a la oferta existente de alojamiento. Se añade, además, una sexta posibilidad con la variante entre Poblet y Blancafort (albergue) señalizada como GR 175.6. Es possible acortar las etapas empleando taxis o tránsfers. Finalmente, se dispone de la posibilidad de utilitzar la estación de tren de Montblanc (línea Barcelona-Picamoixons-Lleida) como punto de salida y de llegada del recorrido.
La parte prescindible de esta etapa puede ser el tramo comprendido entre Poblet y el inicio de la variante GR 175.6 de Blancafort, punto km 10,5 del recorrido, situado a 3,6 km de la carretera TV-2336 de L'Espluga de Francolí a Blancafort, en el cruce de caminos de las masías de Llord y de Sala (o a 1,75 km de la carretera TV-2338 por la pista que sale de la esquina oeste de esta vía, en el punto kilométrico 1,2, al NO de Blancafort). La pista está en relativo buen estado y es donde el paisaje comienza a ganar interés.

Poblet

Montblanquet

Vallbona de les Monges

• Marta Closas May 2, 2019

Aquesta ruta no té gens d’ombra i no trobes cap poble pel camí ni cap font així que has de dur molta aigua a sobre i menjar

• Photo of albert1432
    albert1432 Apr 8, 2021

Etapa de la Ruta del Cister fàcil de fer. Problemes: la mala senyalització a Esplugues de Francolí, ja que no s'indica bé com continuar cap a Vallbona, cal agafar la pujada de la rotonda de les coves de l'Espluga. L'altre problema: la manca de fonts durant el camí, la primera és a Montblanquet, a només 5 km de Vallbona.

Fàcil de fer però a vegades no de seguir.

• Lluis_R Aug 7, 2021

Obvieu la visita al Santuari del Tallat. Es un anar i tornar per veure una ruina tancada, no val la pena ni la vista que ja hem contemplat en la pujada al coll. Una suada gratuita i ben inutil. El meu consell es passar de llarg el trencall i seguir cap a Vallbona.