Photo ofLa Quar - Santuari Santa María de la Quar - Monestir Sant Pere de la Portella - Serrat de Sant Isidre (100 Cims no essencial). Photo ofLa Quar - Santuari Santa María de la Quar - Monestir Sant Pere de la Portella - Serrat de Sant Isidre (100 Cims no essencial). Photo ofLa Quar - Santuari Santa María de la Quar - Monestir Sant Pere de la Portella - Serrat de Sant Isidre (100 Cims no essencial).

April 6, 2024
April 2024

near Sant Maurici de la Quar, Catalunya (España)

Ruta circular en sentit anti-horari des de La Quar, passant per:
- Font de la Cova (0.4 km)
- Pas Estret (2.0 km)
- Coll de Canes (3.3 km)
- Coll de la Creu de Jovell (3.7 km)
- Santuari Santa María de la Quar (4.3 km)
- Collet de la Serra (4.8 km)
- Monestir de Sant Pere de la Portella (7.5 km)
- Coll dels Graus (10.0 km)
- Serrat de Sant Isidre (10.8 km).

Aproximació:

Des del Vallès Occidental circulem amb el cotxe per la C-58 i la C-55 direcció nord fins Manresa (així evitem el peatge caríssim de la C-16, la barrera de Manresa). Continuem per la C-16c, la C-16 fins la sortida 90, i continuem per la C-62 i la BV-4346 fins l'aparcament (gratuït) davant de l'hostal de La Quar [Berguedà].

Comencem la ruta !!!.

Sortim de l'aparcament i caminem per la carretera a ma dreta, fins sortir-nos per una pista cimentada a l'esquerra. Passem al costat de la Font de la Cova, i sortim a pista forestal. Seguim a continuació pujant per sender, amb interseccions, fins arribar al Pas Estret (Coll de muntanya) i seguit agafem pista forestal a la dreta amb algunes interseccions.
Sortim a la carretera (Coll de la Creu de Jovell) i aquí trobem les senyals amb les indicacions per pujar al Santuari. Pugem per una pista cimentada fins agafar una drecera a la dreta per retallar camí. Te algun tram poc definit que pot crear confusió, (també es pot continuar per la pista cimentada que es més fàcil, només una mica més llarg).

Sortim de nou al final de la pista i en pocs metres ja hem arribat al Santuari de Santa María de la Quar.
A la part de sota hi ha una petita capella ón és pot entrar, i seguit pugem unes escales i arribem a la seva terrassa, amb dos bancs de fusta per seure i unes fantàstiques vistes.
Tornem a baixar les escales i uns metres més enllà tenim un mirador, per seguir gaudint de vistes precioses.

Seguim la ruta baixant poca estona per la pista cimentada, fins entrar a la dreta en un corriol. Costa de veure l'entrada, més aviat s'ha d'intuir, passem per sobre un filat de fil ferro i baixem poc definit fins veure un corriol que seguim. Després hem de girar a l'esquerra i ens passa el mateix, que no està gaire definit, però seguint el track s'intueix i sortim a un sender ample per on caminem amb suau baixada. Després es converteix en sender/corriol durant una estona i amb baixada més decidida, i seguit torna a ser sender ample.

Sortim a pista forestal a l'esquerra i aquesta ens deixa al Monestir de Sant Pere de la Portella. Està tancat i només el podem contemplar per fora. (Per llegir la seva història e informació - descripció, accedir a Wikipedia).

Seguim baixant per un sender que ens porta a una pista. Creuem el Torrent de Cal Moliner (no ens mullem) i quan trobem un pal indicador girem a l'esquerra i als pocs metres a la dreta i pugem fort per un sender que va creuant pistes, seguint marques grogues.

Continuem pujant per sender i alguns trams de pista fins arribar al Coll dels Graus, i aquí agafem un corriol que ens puja al cim. Hi ha un moment que es bifurca, nosaltres agafem el de l'esquerra, que es una mica més llarg, però també més fàcil, i que ens deixa al Serrat de Sant Isidre (1117m) 💯 Cims (no essencial) del nou catàleg 2022 de la FEEC.

Ens trobem amb l'Ermita de Sant Isidre de la Quar i un mirador, i uns metres més enllà el Vèrtex geodèsic. Per accedir al vèrtex hem de pujar una petita roca, però amb un mínim de precaució no hi ha dificultat.
Tenim unes fantàstiques vistes de les muntanyes del Serrat de Picancel com la Salga Aguda, el Serrat de Migdia, el Montsent, també veiem el Sobrepuny, el Cogulló d'Estela, el Roc d'Auró, i al fons les muntanyes mig nevades del Pirineu, et......
Aquesta muntanya està formada de materials de lutita, gres i conglomerat.

Gaudim del cim i tornen a baixar pel mateix corriol de la pujada i baixem per una pista empedrada que ens porta a La Baumeta (masia rural), i baixem unes curtes escales estretes que ens deixen en un prat. Hem de travessar-lo; hi ha un rètol que posa 'camí' per vorejar-lo per l'esquerra, però nosaltres no teniem gaire clar que enllacés amb el sender de l'altre cantó (i sí que enllaça) i vam vorejar-lo per la dreta, o sigui que és millor fer-ho per l'esquerra !!!!.

Baixem pel sender i a continuació per pista fins arribar de nou a l'aparcament i final de la ruta.

Una bona ruta pel Berguedà, que com la pujada directa al cim seria molt curta, donem una gran volta passant abans pel Santuari i el Monestir, així ens surt una ruta completa.
Sortim d'una esqinç i l'hem fet a ritme molt tranquil.

El Serrat de Sant Isidre està inclòs en el llistat dels 💯 Cims (no essencial) del nou catàleg 2022 de la FEEC.

La Quar (aparcament).

Seguim marques del GR.

Photo ofEntrem a pista cimentada, direcció Santa María de la Quar. Photo ofEntrem a pista cimentada, direcció Santa María de la Quar. Photo ofEntrem a pista cimentada, direcció Santa María de la Quar.

Entrem a pista cimentada, direcció Santa María de la Quar.

PictographInformation point Altitude 3,368 ft

Photo ofSantuari de Santa María de la Quar (petita capella). Photo ofSantuari de Santa María de la Quar (petita capella). Photo ofSantuari de Santa María de la Quar (petita capella).

Santuari de Santa María de la Quar (petita capella).

Photo ofSantuari de Santa María de la Quar. Photo ofSantuari de Santa María de la Quar. Photo ofSantuari de Santa María de la Quar.

Santuari de Santa María de la Quar.

Mirador.

Photo ofDreta, entrem en un corriol que passa desapercebut, passant tanca de filferro (al principi es una mica perdedor). Photo ofDreta, entrem en un corriol que passa desapercebut, passant tanca de filferro (al principi es una mica perdedor).

Photo ofMonestir de Sant Pere de la Portella. Photo ofMonestir de Sant Pere de la Portella. Photo ofMonestir de Sant Pere de la Portella.

Monestir de Sant Pere de la Portella.

PictographRiver Altitude 2,528 ft

Creuem el Torrent de Cal Moliner.

Ermita de Sant Isidre de la Quar.

Photo ofSerrat de Sant Isidre (1117m) (100 Cims no essencial). Photo ofSerrat de Sant Isidre (1117m) (100 Cims no essencial). Photo ofSerrat de Sant Isidre (1117m) (100 Cims no essencial).

Serrat de Sant Isidre (1117m) (100 Cims no essencial).

Photo ofEsquerra, baixem les escales trobem un rètol que indica camí, el seguim fins el sender de baixada(nosaltres ho vam fer al revés) Photo ofEsquerra, baixem les escales trobem un rètol que indica camí, el seguim fins el sender de baixada(nosaltres ho vam fer al revés) Photo ofEsquerra, baixem les escales trobem un rètol que indica camí, el seguim fins el sender de baixada(nosaltres ho vam fer al revés)