Photo ofLa Nou de Berguedà - Sobrepuny - coll de la Plana - mines de les Agudes i de l'Ínsula - la Nou de Berguedà Photo ofLa Nou de Berguedà - Sobrepuny - coll de la Plana - mines de les Agudes i de l'Ínsula - la Nou de Berguedà Photo ofLa Nou de Berguedà - Sobrepuny - coll de la Plana - mines de les Agudes i de l'Ínsula - la Nou de Berguedà

1955
November 20, 2023
November 2023

near la Nou de Berguedà, Catalunya (España)

És aquest un recorregut circular força interessant que transcorre pel vessant occidental de la serra de Catllaràs, més aviat un massís degut a la quantitat considerable de serrats i cims que es desprenen de la carena principal, sobretot al sud. El Sobrepuny, doble cim que dona identitat paisatgística al petit poble de la Nou de Berguedà, és un d'aquests serrats despresos de la carena principal, a la qual s'uneix pel coll de la Plana.
Ubicat al Prepirineu, el Catllaràs és ric en flora, ja que pel contrast dels seus vessants té una vegetació mediterrània a les solanes, amb alzines i roures martinencs, i centreuropea a les obagues, amb a presència de faigs. El pi roig, però, amb alguns exemplars pi negre a les parts més elevades, s'ensenyoreixen del paisatge vegetal. I del medi antròpic cal destacar les restes de les mines de carbó de les Agudes i de l'Ínsula, a més d'antics murs de pedra seca per als marges, que durant el primer terç del segle XX encara estaven conreats. El mateix poble de la Nou, amb la seva església parroquial romànica de Sant Martí, i el santuari de Lurdes completen l'interès d'aquest circuit.

Santuari de Lurdes

Construïda entre el 1880 i el 1889. Diuen que el Sr. Antoni Correlles, malalt, va anar a Lurdes, on va viure una gran experiència de fe. Quan en va tornar se'n va endur una imatge de la Mare de Déu i va decidir de construir el aquest santuari marià. Disposa de cambril i de casa ermita.

Desviació a la dreta

Es baixa a trobar la carretera de la Nou a Vilada, se segueix uns metres cap a l'esquerra i es pren una desviació no indicada a la dreta. S'entra en una roureda de roure martinenc.

Font de Caselles

Es troba a prop del clot de Manrell, pel qual després es pujarà al Sobrepuny. A lavora hi ha també les restes de la casa de Caselles.

Clot de Manrell

Es deixa la pista de Caselles i es pren un camí senyalitzat en direcció al Sobrepuny. La inclinació augmenta. Forta pujada cap a l'era de Manrell

Era de Manrell

Es passa per aquest collet i el pendent s'atenua, però després torna a augmentar. El paisatge es va obrint cap a l'oest.

Font del Faig

Aquest dia no rajava, però la vegetació del voltant, un fageda, denota la humitat ambiental d'aquest indret. Alguns d'aquests faigs són centenaris. Torna a augmentar el pendent cap a la dreta, on es troba un petit pas equipat amb una corda fixa. Les roques passen de ser calcàries secundàries a conglomerats.

Pista de desemboscament

Es troba després d'una pujada per la fageda, però immediatament es deixa en una altra desviació cap a la dreta. El pendent es manté constant per la baga de Dalt d'Espades.

Coll entre els dos Sobrepunys

Després de la pujada, amb més exemplars de faigs centenaris, s'assoleix la carena entre els dos Sobrepunys i es domina l'encinglerat vessant de Banyacorba.

Photo ofCim del Sobrepuny de Baix (1.566 m) Photo ofCim del Sobrepuny de Baix (1.566 m) Photo ofCim del Sobrepuny de Baix (1.566 m)

Cim del Sobrepuny de Baix (1.566 m)

Mirador formidable de la vall del Llobregat, amb els Rasos de Peguera, Ensija, el Pedraforca i en Cadí. Destaquen al nord el Moixeró i la Tosa. I a migdia ho fa la Depressió Central i la Serralada Prelitoral, amb Montserrat al mig. Més a prop es veuen les roques de Tastanós i la serra de Picancel.

Cim del Sobrepuny (1.656 m)

Bon mirador cap al sud, on el panorama s'allarga cap al Montseny, les Guilleries, el Cabrerès, el Puigsacalm i la serra de Milany, però limitat al nord per un bosc de pi roig. Tot i això és un cim és que digne del Prepirineu. Cap al sud-oest es poden veure les Muntanyes de Prades, el Montsant i el Port.

Collet del Faig

En aquest punt hi ha un camí a la dreta que es dirigeix a les collades de Picamill i la collada de Pasquals. Es continua pel mateix camí cap a la collada de la Plana. Es creua la baga de Baix d'Espades.

Hi passa la pista que uneix la Nou amb Sant Romà de la Clusa. S'enllaça amb el GR 241.

Abans d'arribar a la casa d'Espades es pren a l'esquerra un camí pel qual va també el GE 241.

El pendent s'accentua en baixada a partir d'aquí cap a les Agudes.

PictographMine Altitude 3,631 ft

Mina de les Agudes

Es troba quasi al peu de l'agulla petita de les Agudes. Va estar oberta del 1918 al 1933. Com que s'hi va trobar poc material, va servir de ventilació de la mina d'Ínsula, que es troba uns 300 m més avall.

Grau de l'Ínsula

El camí davalla cap a cal Patzi i la Nou.

La Nou de Berguedà

Poble que forma municipi amb el veïnat de Malanyeu. Té 179 habitants i es troba a 876 m d'altitud, al vessant oest del Callaràs. Hi destaca l'església parroquial de Sant Martí, romànica, amb nau central de creu coberta, volta lleugerament apuntalada, absis central i dos de laterals. És de creu llatina. Al'interior hi ha un retaule renaixentista.